ΚΙΝΟΥΜΕΝΟ ΣΧΕΔΙΟ

Κούκλες που φοβούνται τον θάνατο

Ο Γούντι κάθε άλλο παρά φτωχός και μόνος καουμπόι είναι. Εκτός από αγαπημένος κούκλος του ιδιοκτήτη του, του Αντι, είναι επίσης ο φύλακας άγγελος για τις υπόλοιπες κούκλες του παιδιού. Οι φίλοι του, ο αστροναύτης Μπαζ, το ζεύγος Πατάτα, η καουμπόισα Τζέσι, ο δεινόσαυρος Ρεξ, ένας σκύλος-φυσαρμόνικα ονόματι Slinky Dog, ο Ζαμπόν το γουρουνάκι-κουμπαράς και μια παρέα λιλιπούτειων εξωγήινων πλασμάτων είναι η περιουσία του. Και θα κάνει τα αδύνατα δυνατά για να τους προστατεύσει όταν έρχεται η απειλή της χάρτινης κούτας στο πατάρι.

Ο Γούντι κάθε άλλο παρά φτωχός και μόνος καουμπόι είναι. Εκτός από αγαπημένος κούκλος του ιδιοκτήτη του, του Αντι, είναι επίσης ο φύλακας άγγελος για τις υπόλοιπες κούκλες του παιδιού. Οι φίλοι του, ο αστροναύτης Μπαζ, το ζεύγος Πατάτα, η καουμπόισα Τζέσι, ο δεινόσαυρος Ρεξ, ένας σκύλος-φυσαρμόνικα ονόματι Slinky Dog, ο Ζαμπόν το γουρουνάκι-κουμπαράς και μια παρέα λιλιπούτειων εξωγήινων πλασμάτων είναι η περιουσία του. Και θα κάνει τα αδύνατα δυνατά για να τους προστατεύσει όταν έρχεται η απειλή της χάρτινης κούτας στο πατάρι. Γιατί ο καιρός περνά και ο Αντι έχει πια μεγαλώσει. Τον περιμένει το κολέγιο. Πού καιρός για κούκλες; Και ποια θα μπορούσε να είναι η λύση στο αδιέξοδο; «Πόσο λες να κοστίζουμε στο eΒay;» αναρωτιέται έντρομος ο Ζαμπόν.

Μα είναι δυνατόν, θα πείτε, τα πλαστικά και τα πάνινα κουκλάκια να… σκέπτονται; να αισθάνονται; να πονούν; να ανησυχούν; να τρέμουν στην ιδέα ότι το αφεντικό τους θα τα στοιβάξει σε ένα κουτί επειδή μεγάλωσε και φεύγει από το σπίτι;

Είναι δυνατόν να φοβούνται τον θάνατο και τη χωματερή;

Στον κόσμο των κινουμένων σχεδίων, ναι, είναι δυνατόν. Ολα είναι δυνατά. Και αν τα κινούμενα σχέδια φέρουν τη σφραγίδα της εταιρείας Ρixar, τότε να είστε βέβαιοι ότι το αποτέλεσμα δεν θα προκαλέσει μόνο γέλια αλλά και δάκρυα.

Οπως ακριβώς συμβαίνει στην ταινία κινουμένων σχεδίων «Τoy Story 3», που αποτελεί τη δεύτερη συνέχεια μιας ταινίας που το 1995 έγραψε κινηματογραφική ιστορία.

Οι κούκλες είμαστε εμείς
«Οι ταινίες “Τoy Story” πάντα αναφέρονται σε εμάς» πιστεύει ο Τζον Λάσετερ, ιδρυτής της Ρixar και σκηνοθέτης του πρώτου «Τoy Story». «Η ενηλικίωση του Αντι αντιπροσωπεύει τα συναισθήματα που ένιωσα όταν ο γιος μου πήγε στο πανεπιστήμιο:βρίσκεσαι διαρκώς με κάποιον, από τη στιγμή της γέννησής του,και ξαφνικά σου φεύγει μακριά.Πρέπει να το αντιμετωπίσεις». Στο τρίτο «Τoy Story» ο μεγαλύτερος φόβος των παιχνιδιών είναι το ίδιο το θέμα: ότι θα πέσουν στην αχρηστία γιατί ο ιδιοκτήτης τους μεγαλώνει και δεν τα χρειάζεται πια. «Οταν τα παιχνίδια ζωντανεύουν,γίνονται ενήλικοι με αντίστοιχες ανησυχίες.Οι θεατές μπορούν να ταυτιστούν μαζί τους και να βρουν αντιστοιχίες με τη δική τους ζωή».

Οταν το πρώτο «Τoy Story» παίχτηκε, κατέκτησε τις αίθουσες όλου του πλανήτη. Μίλησε στις καρδιές όλου του κόσμου. Κάποιος είχε τη φαεινή ιδέα να δώσει μιλιά, μυαλό και συναισθήματα στα πλαστικά παιχνίδια ενός παιδιού που ζωντανεύουν όταν τα αφεντικά του σπιτιού απουσιάζουν. Οταν λείπει η γάτα, τα ποντίκια κάνουν πάρτι. Ηταν το πρώτο μεγάλου μήκους καρτούν που δημι ουργήθηκε εξ ολοκλήρου με χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή και το πρώτο που προτάθηκε για το Οσκαρ σεναρίου. Συγχρόνως το «Τoy Story» έδωσε το στίγμα της Ρixar, ενός στούντιο κινουμένων σχεδίων που ξεκίνησε με τέσσερις ανθρώπους σε ένα μικρό ενοικιαζόμενο δωμάτιο και κατάφερε να εξελιχθεί σε γίγαντα της βιομηχανίας καρτούν.

Ο θάνατος δεν είναι ζήτημα
Η Ρixar δεν λειτουργεί με συμβατικούς όρους και δεν υπάρχει μεγαλύτερος υπέρμαχος του ρίσκου από τον Τζον Λάσετερ. Θέλει ρίσκο να δείξεις θάνατο σε καρτούν και η Ρixar ήταν μία από τις πρώτες εταιρείες που το τόλμησαν με το «Ψάχνοντας τον Νέμο». «Ο θάνατος δεν υπήρξε ποτέ ζήτημα για εμάς» μου είχε πει ο Λάσετερ όταν τον συνάντησα για τον «Νέμο». «Είναι μέρος της πραγματικότητας».

Θέλει ρίσκο για να βάλεις πρωταγωνιστή ταινίας κινουμένων σχεδίων ένα γεροντάκι όπως συμβαίνει στο «Ψηλά στον ουρανό».

Ο Τζον Λάσετερ έχει να το λέει. Η γνωστή παλιοπαρέα
1. Γούντι
Το αγαπημένο παιχνίδι του Αντι είναι ένας θαρραλέος κάουμποϊ και η φωνή της λογικής της παρέας.Γεννημένος ηγέτης,φροντίζει γα την ασφάλεια όλων των φίλων του.

2. Μπαζ Λάιγιαρ
Ηρωικός αστροφύλακας,ταγμένος στη δράση και κολλητός του Γούντι. Στην τελευταία ταινία άθελά του ξεστρατίζει ανακαλύπτοντας εντυπωσιακές πτυχές της προσωπικότητάς του.

3. Κύριος Πατάτας
Οξύθυμος,αστείος,αιώνια απαισιόδοξος,με θυμωμένα μάτια και σκληρό πλαστικό περίβλημα.Παρ΄ όλα αυτά, η απόλυτη αφοσίωσή του στη μικρή του πατατούλα,την (4) Κυρία Πατάτα, αποκαλύπτει μια πιο ευάλωτη και τρυφερή πλευρά του. 5. Ζαμπόν (Ηamm)
Ο ετοιμόλογος ροζ κουμπαράς της παρέας εξακολουθεί να νομίζει ότι τα ξέρει όλα- ή τουλάχιστον αυτή την εντύπωση θέλει να δίνει στους άλλους.

6. Τζέιν
Η Καλάμιτι Τζέιν των κουκλών είναι μια δυναμική καουμπόισα η οποία παρασύρει με τα κάλλη της τον Μπαζ αλλά κατά βάθος τρέμει την ιδέα της απόρριψης του Αντι.

7. Μπουλζάι
Αφοσιωμένο στο αφεντικό του μουλάρι,μπορεί να κάνει θαύματα όταν ο Γούντι κάθεται στη σέλα.Τρέχει σαν τον άνεμο και με ένα σάλτο μπορεί να ξεπεράσει απίστευτα εμπόδια.

8. Σλίνκι Ντογκ
Λένε ότι ο σκύλος είναι ο καλύτερος φίλος του ανθρώπου και,αν αυτό ισχύει στους ανθρώπους,γιατί όχι και στις πλαστικές κούκλες; Η πίστη του Σλίνκι στον Γούντι είναι κάπως εκνευριστική αλλά βοηθά καταστάσεις… 9. Αλιενς
Τα τρίδυμα γλυκύτατα «φρικιά» με τα πολλά μάτια και το λιγοστό μπόι αποδεικνύονται οι σωτήρες της τελευταίας στιγμής στο τρίτο «Τoy Story» κάνοντας υπερήφανο τον κ.Πατάτα που τα υιοθέτησε…

10. Ρεξ
Ο τυραννόσαυρος της παρέας,όσο άσχημος δείχνει,τόσο καλόψυχος είναι.Αχίλλειος πτέρνα του,το γεγονός ότι βρυχάται χαμηλόφωνα.Αλλά είναι ανά πάσα στιγμή έτοιμος να θυσιαστεί για τα φιλαράκια του.

Η γοητεία του 3D αλλά όλα πρώτα στο χέρι

Η ταινία «Τoy Story 3D» ανεβάζει τον πήχη στην τρισδιάστατη τεχνολογία και εκμεταλλεύεται πλήρως τις σύγχρονες δυνατότητες για να προσθέσει βάθος και μια επιπλέον διάσταση στην ιστορία. Ολα όμως ξεκινούν από το σχέδιο στο χαρτί.«Χωρίς την οργανική επαφή των δημιουργών με τους ήρωεςοι ήρωες δεν θα είχαν τη ζωντάνια που έχουν»μας είπε ο Λάσετερ.Ενα από τα στοιχεία που κάνουν την τρισδιάστατη εμπειρία του «Τoy Story 3» ακόμη πιο ελκυστική είναι το γεγονός ότι όλο το έργο είναι γυρισμένο στην κλίμακα των παιχνιδιών και όχι των ανθρώπων.«Βρισκόμαστε σε έναν κόσμο όπου τα ανθρώπινα αντικείμενα,π.χ.τα τραπέζια, οι καρέκλες και τα αυτοκίνητα,μοιάζουν τεράστια.Το 3D υπογραμμίζει ακόμη περισσότερο αυτές τις διαφορές κλίμακας» εξηγεί ο σκηνοθέτης Λι Ανκριτς.

«Ολα αρχίζουν και τελειώνουν στην πρωτοτυπία της ιδέας. Ακολουθεί η

ποιότητα,που είναι το καλύτερο επιχειρηματικό πλάνο.Η ποιότητα μπορεί να βγει μέσα από τρεις συνιστώσες:την καλή ιστορία, τους ήρωες που θα μείνουν σφραγισμένοι στη μνήμη του θεατή και τον πιστευτό κόσμο,όχι ρεαλιστικό αλλά πιστευτό». Οντως, αν εξετάσει κανείς τις ταινίες της συγκεκριμένης εταιρείας, θα δει ότι όλες ξεχωρίζουν για τις ιδέες τους. Στα «Ζουζούνια» πρωταγωνιστούν έντομα που απειλούνται από ακρίδες. Ο «Μπαμπούλας ΑΕ» εξοικειώνει τα παιδιά με την απόλυτη φοβία τους: τα τέρατα και τους μπαμπούλες. Το θρυλικό «Ψάχνοντας τον Νέμο» ακολουθεί το ταξίδι ενός τροπικού ψαριού που αναζητεί τον χαμένο γιο του στη μακρινή Αυστραλία. Στους εξίσου αριστουργηματικούς «Απίθανους» πρωταγωνιστεί μια οικογένεια συνταξιούχων υπερηρώων που αποφασίζουν να βγουν από τη μούχλα και να επιστρέψουν δριμύτεροι. Στον «Ρατατούη», μια απολαυστική διαδρομή από τους υπονόμους του Παρισιού προς την κουζίνα, ένας αρουραίος γίνεται διάσημος σεφ με τη βοήθεια ενός αγαθού λαντζιέρη.

Η ταινία «Τoy Story 3D» προβάλλεται από την περασμένη Πέμπτη στις αίθουσες. ΤΑ ΠΡΩΤΑ 15 ΔΟΛΑΡΙΑ ΚΑΙ Ο ΘΡΙΑΜΒΟΣ

Ο Τζον Λάσετερ

Από πολύ μικρός ο Τζον Λάσετερένας εύσωμος, στρογγυλοπρόσωπος, χαμογελαστός τύπος με γυαλιά, που φορά πάντα πολύχρωμα «χαβανέζικα» πουκάμισα, μπάγκι παντελόνια και αθλητικά παπούτσια- κατάλαβε ότι το κινούμενο σχέδιο θα όριζε τη ζωή του.Είχε τα λέντο στο σχέδιο.Οταν ήταν μόλις πέντε ετών κέρδισε το πρώτο βραβείο του (15 δολάρια) για μια ζωγραφιά του Ακέφαλου Καβαλάρη σε διαγωνισμό που διεξήγαγε η Μodel Grocery Μarket.Στο γυμνάσιο διάβασε το βιβλίοΤhe Αrt of Disney (Η τέχνη του Ντίσνεϊ)του Μπομπ Τόμας και τα έχασε όταν συνειδητοποίησε ότι υπάρχει κόσμος που κερδίζει το ψωμί του κάνοντας αυτό που εκείνος έκανε επειδή το αγαπούσε.Φοίτησε στο Ινστιτούτο Τεχνών της Καλιφόρνιας,από όπου πλέον πήρε τον δρόμο του όταν οι δύο ταινίες κινουμένων σχεδίων που παρήγαγε («Lady and the lamp»,1979, και «Νitemare»,1980) κέρδισαν το Σπουδαστικό Βραβείο της Ακαδημίας Κινηματογράφου για κινούμενα σχέδια.«Τίποτε δεν γίνεται στην τύχη και τίποτε δεν προσφέρεται δωρεάν»μας είπε ο Λάσετερ πέρυσι στις Κάννες μετά την παγκόσμια πρεμιέρα τού «Ψηλά στον ουρανό».«Δεν έχουμε επιτρέψει ποτέ να περάσει κάτι από τα στούντιό μας αν δεν λειτουργεί υπέροχα σε όλα τα επίπεδα.Αν το κάναμε,δεν θα είχε νόημα γιατί το κοινό είναι πολύ πιο έξυπνο απ΄ όσο οι περισσότεροι νομίζουν.Αντιλαμβάνεται αμέσως την προχειρότητα και την κακή δουλειά».

Στην Ρixar δεν αναζητούνται «μεγάλα ονόματα» σταρ για τις φωνές των χαρακτήρων αλλά οι φωνές που πραγματικά ταιριάζουν σε αυτούς.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk