EN TAXEI

Φάλαινες «καθαριστές» της ατμόσφαιρας
Πριν από λίγο καιρό είχε διατυπωθεί η άποψη ότι οι φάλαινες αποτελούν ίσως τον πολυτιμότερο σύμμαχό μας στην προσπάθεια αντιμετώπισης των κλιματικών αλλαγών στον πλανήτη. Η άποψη αυτή στηρίχθηκε στην ανακάλυψη ότι τα περιττώματα της φάλαινας είναι εξαιρετικά πλούσια σε σίδηρο. Η παρουσία του σιδήρου ευνοεί την ανάπτυξη φυτοπλαγκτού το οποίο με τη σειρά του απορροφά το διοξείδιο του άνθρακα από την ατμόσφαιρα, περιορίζοντας έτσι τις επιπτώσεις του στην αύξηση της θερμοκρασίας. Επιστήμονες του Πανεπιστημίου Flinders στην Αυστραλία διαπίστωσαν ότι εκείνες που κυρίως συμβάλλουν στο συγκεκριμένο φαινόμενο είναι οι λεγόμενες φάλαινες φυσητήρες, ένα είδος φάλαινας με χαρακτηριστικό σχήμα που παραπέμπει σε υποβρύχιο. Σύμφωνα με τη νέα έρευνα, οι φάλαινες φυσητήρες απελευθερώνουν συνολικά ετησίως περί τους 50 τόνους σιδήρου στους ωκεανούς, ποσότητα η οποία βοηθά τελικά στην απορρόφηση περίπου 40.000 τόνων διοξειδίου του άνθρακα.

Εφηβεία στα 10!

Τα μικρά κορίτσια μπαίνουν σήμερα στην εφηβεία πριν από τα 10 έτη τους, έναν χρόνο νωρίτερα σε σύγκριση με την περασμένη 20ετία, σύμφωνα με μια νέα μελέτη ειδικών από το Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο της Κοπεγχάγης. Το γεγονός αυτό είναι άκρως ανησυχητικό καθώς η πρώιμη εφηβεία σχετίζεται με προβλήματα υγείας αργότερα στη ζωή, όπως ο καρκίνος του μαστού, των ωοθηκών και οι καρδιοπάθειες, ενώ παράλληλα αυξάνει τον κίνδυνο πρόωρης έναρξης της σεξουαλικής ζωής. Οι επιστήμονες ανακάλυψαν συγκεκριμένα ότι σήμερα η μέση ηλικία κατά την οποία ξεκινά η ανάπτυξη των μαστών στα κορίτσια είναι τα εννέα χρόνια και 10 μήνες- ένας χρόνος νωρίτερα σε σύγκριση με τα αποτελέσματα που είχε δώσει αντίστοιχη μελέτη η οποία διεξήχθη το 1991. Αν και μένει να αποδειχθούν τα αίτια πίσω από αυτό το φαινόμενο, οι ερευνητές πιστεύουν ότι σημαντικό ρόλο παίζει ο ανθυγιεινός τρόπος ζωής των σύγχρονων παιδιών καθώς και η έκθεσή τους σε χημικά των τροφίμων.

Ο εγκέφαλος μας «βλέπει» παχύτερους

Ακόμη και οι πιο αδύνατες γυναίκες μπορεί να έχουν σταθεί μπροστά στον καθρέφτη τους πιστεύοντας ότι δείχνουν παχιές. Οπως μαρτυρεί τώρα μια νέα βρετανική μελέτη, προτού τις κατηγορήσουν οι σύντροφοί τους λέγοντάς τους ότι είναι παράλογες, θα έπρεπε να ξέρουν πως δεν φταίνε εκείνες αλλά ο… εγκέφαλός τους. Σύμφωνα με τη μελέτη αυτή, η οποία ανήκει σε ειδικούς του University College του Λονδίνου (UCL) και δημοσιεύεται στην επιθεώρηση «Ρroceedings of the Νational Αcademy of Sciences», ο εγκέφαλός μας «βλέπει» το σώμα μας ως και κατά 2/3 μεγαλύτερο σε σύγκριση με την πραγματικότητα. Το «στρεβλό» αυτό μοντέλο που έχει ο εγκέφαλος για το σώμα πιθανώς να είναι σε μεγάλο βαθμό υπαίτιο για προβλήματα όπως η ανορεξία, σημειώνουν οι επιστήμονες.

Ο σούπερ ωκεανός του Αρη

Δύο νέες μελέτες επιβεβαιώνουν παλαιότερες οι οποίες καταγράφουν την ύπαρξη νερού σε υγρή μορφή στην επιφάνεια του Αρη στο μακρινό παρελθόν. Εικόνες από τα διαστημικά σκάφη και τους εξερευνητικούς δορυφόρους που βρίσκονται σε τροχιά γύρω από τον Αρη τα τελευταία χρόνια αποκάλυψαν την παρουσία χιλιάδων καναλιών τα οποία πιθανώς είναι αποξηραμένοι ποταμοί που διέτρεχαν τον Κόκκινο Πλανήτη πριν από εκατοντάδες εκατομμύρια ή και δισεκατομμύρια έτη. Ορισμένοι επιστήμονες διατηρούν επιφυλάξεις, αναφέροντας ότι τα κανάλια αυτά μπορεί να μην είναι ξεραμένα ποτάμια αλλά προϊόντα άλλων γεωλογικών διεργασιών, όπως για παράδειγμα ροές λάβας από ηφαιστειακές εκρήξεις. Επιστήμονες του Πανεπιστημίου του Κολοράντο μελετώντας τα κανάλια κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι ήταν ποτάμια που τροφοδοτούσαν μάλιστα έναν γιγαντιαίο ωκεανό. Εκτιμούν ότι ο ωκεανός αυτός κάλυπτε ολόκληρο το βόρειο ημισφαίριο του Αρη και συνολικά το 36% της επιφάνειάς του. Υπολόγισαν ότι ο ωκεανός αυτός περιείχε δέκα φορές περισσότερο νερό από όσο νερό διαθέτουν όλοι μαζί οι ωκεανοί της Γης.

Βιταμίνη Β, ασπίδα για τους καπνιστές

Τα άτομα που εμφανίζουν υψηλά επίπεδα βιταμίνης Β στο αίμα φαίνεται ότι διατρέχουν μειωμένο κίνδυνο για καρκίνο του πνεύμονα ακόμη και αν καπνίζουν, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της μεγάλης ευρωπαϊκής μελέτης «ΕΡΙC» («Εuropean Ρrospective Ιnvestigation into Cancer and Νutrition») στην οποία συμμετέχει και η χώρα μας. Στο πλαίσιο της μελέτης παρακολουθήθηκαν περίπου 400.000 άτομα από 10 ευρωπαϊκές χώρες για περίοδο οκτώ ετών.

Περιλαμβάνονταν μη καπνιστές, καπνιστές, αλλά και πρώην καπνιστές. Οπως προέκυψε, ασχέτως του αν ένα άτομο κάπνιζε, σε περίπτωση που εμφάνιζε στο αίμα υψηλά επίπεδα βιταμίνης Β6, καθώς και ενός αμινοξέος που ονομάζεται μεθιονίνη, φαινόταν να είναι προστατευμένο από τον καρκίνο του πνεύμονα. Σημειωτέον ότι η μεθιονίνη περιέχεται σε τροφές όπως το κρέας, το ψάρι και οι ξηροί καρποί. Η βιταμίνη Β6 περιέχεται επίσης στο κρέας και στους ξηρούς καρπούς, καθώς και σε λαχανικά και στις μπανάνες.

Υπάρχει τελικά σκοτεινή ενέργεια;

Βρετανοί επιστήμονες προκάλεσαν αναταραχή πριν από λίγες ημέρες στην παγκόσμια επιστημονική κοινότητα, υποστηρίζοντας ότι η μυστηριώδης σκοτεινή ενέργεια, η οποία αποτελεί μια από τις βασικές σταθερές της κρατούσας θεωρίας δημιουργίας και εξέλιξης του Σύμπαντος, δεν υπάρχει. Σύμφωνα με το Καθιερωμένο Μοντέλο Κοσμολογίας, η σκοτεινή ενέργεια (μαζί με τη σκοτεινή ύλη) αποτελεί το 96% του Σύμπαντος και την κινητήριο δύναμη στην επιταχυνόμενη διαστολή του. Ομάδα φυσικών του Πανεπιστημίου Durham ανέλυσαν τα δεδομένα από τα διαστημικά όργανα που μετρούν και παρακολουθούν τη λεγόμενη μικροκυματική ακτινοβολία υποβάθρου του Σύμπαντος η οποία θεωρείται «απομεινάρι» της Μεγάλης Εκρηξης και η μελέτη της δίνει στοιχεία για την εξέλιξή του. Σύμφωνα με τους βρετανούς φυσικούς, «η σκοτεινή πλευρά» του Σύμπαντος δεν υφίσταται. Αν οι ερευνητές έχουν δίκιο, τότε θα πρέπει να αναθεωρηθούν τα κοσμολογικά μοντέλα και να αναπτυχθούν νέες θεωρίες για το μέλλον του Σύμπαντος.

• Η Καλντέρα η επιλογή να εκδράμουν αυτές τις άκρως επικίνδυνες ημέρες, με τη μετάλλαξη Ομικρον να σαρώνει τα πάντα, στην αγαπημένη... ΣΙΒΥΛΛΑ |