η ΣΥΜΦΩΝΙΕΣ

«Τρέχουν» επενδύσεις $2 δισ.

Σύμφωνα με τη σύμβαση παραχώρησης που έχει υπογραφεί μεταξύ του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς και της Cosco για τη διαχείριση των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ από την ΡCΤ, θυγατρική του κινεζικού ομίλου, ο ΟΛΠ στα επόμενα 35 χρόνια θα αποκομίσει οικονομικά οφέλη της τάξεως των 4,3 δισ. ευρώ. Σε κάθε περίπτωση, η κινεζική πλευρά εγγυάται ότι το έσοδο του ΟΛΠ σε βάθος 35ετίας θα είναι της τάξεως των 3,4 δισ. ευρώ. Το κυριότερο όμως είναι πως οι επενδύσεις της Cosco στα τέρμιναλ που της έχουν παραχωρηθεί εκτιμάται ότι θα υπερβούν τελικά τα 500 εκατ.

Σύμφωνα με τη σύμβαση παραχώρησης που έχει υπογραφεί μεταξύ του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς και της Cosco για τη διαχείριση των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ από την ΡCΤ, θυγατρική του κινεζικού ομίλου, ο ΟΛΠ στα επόμενα 35 χρόνια θα αποκομίσει οικονομικά οφέλη της τάξεως των 4,3 δισ. ευρώ.

Σε κάθε περίπτωση, η κινεζική πλευρά εγγυάται ότι το έσοδο του ΟΛΠ σε βάθος 35ετίας θα είναι της τάξεως των 3,4 δισ. ευρώ. Το κυριότερο όμως είναι πως οι επενδύσεις της Cosco στα τέρμιναλ που της έχουν παραχωρηθεί εκτιμάται ότι θα υπερβούν τελικά τα 500 εκατ. ευρώ.

Σε κάθε περίπτωση, η ΡCΤ έχει δεσμευθεί για έναν μίνιμουμ αριθμό κοντέινερ τα οποία θα διακινούνται μέσω των δύο αυτών τέρμιναλ, με απώτερο στόχο να φθάσει σε ένα σημείο όπου θα μπορεί να διακινεί σχεδόν 4 εκατ. κοντέινερ ανά έτος. Το επόμενο βήμα της Cosco στην Ελλάδα αφορά τη συμμετοχή της σε κοινοπραξία με τον ΟΛΠ, η οποία θα διεκδικήσει το Θριάσιο Πεδίο με στόχο τη δημιουργία ενός σύγχρονου εμπορευματικού κέντρου. Σκοπός των Κινέζων είναι να δημιουργήσουν στα περίπου 600 στρέμματα του Θριάσιου ένα σημείο στο οποίο θα καταφθάνουν τα εμπορεύματα, θα μπορούν να τύχουν επεξεργασίας και ύστερα θα διοχετεύονται σε διάφορες αγορές της Ευρώπης, των Βαλκανίων, της Μαύρης Θάλασσας, αλλά και της Δυτικής Αφρικής.

Ωστόσο λέγεται ότι οι Κινέζοι της Cosco αναζητούν και άλλα ελληνικά λιμάνια των οποίων την παραχώρηση θα μπορούσαν να διεκδικήσουν. Μεταξύ των λιμανιών αυτών, ακούγεται το εκείνο του Βόλου αλλά και της Ηγουμενίτσας. Το σίγουρο είναι ότι το λιμάνι της Θεσσαλονίκης παραμένει μια από τις προτεραιότητες των Κινέζων, στην περίπτωση κατά την οποία η κυβέρνηση αποφασίσει να διερευνήσει την προοπτική παραχώρησής του, και αυτό διότι η Cosco είχε ήδη εκδηλώσει ενδιαφέρον για το λιμάνι της συμπρωτεύουσας όταν πραγματοποιήθηκε διαγωνισμός παραχώρησής του. Στη διάρκεια της εβδομάδας που πέρασε, μια νέα κινεζική αντιπροσωπεία, αυτή τη φορά με επικεφαλής τον αντιπρόεδρο της κινεζικής κυβέρνησης κ. Ζανγκ Ντεγιάνγκ, επισκέφθηκε την Αθήνα και μεταξύ άλλων υπέγραψε συμφωνίες νέων συνεργασιών με έλληνες εφοπλιστές. Υπεγράφησαν συνολικά οκτώ συμφωνίες ναυτιλιακού περιεχομένου, εκ των οποίων οι επτά αφορούν τη ναυπήγηση πλοίων, τη δημιουργία μεικτών εταιρειών Ελλήνων και Κινέζων, τη ναύλωση ελληνικών εμπορικών πλοίων και την εκδήλωση πρόθεσης ναυπήγησης και ναύλωσης πλοίων.

Αυτό το πακέτο των νέων συμφωνιών, που αφορά μια επένδυση της τάξεως άνω των 200 εκατ. δολαρίων, έρχεται να συμπληρώσει μια μακρά ιστορία στενών σχέσεων μεταξύ των δύο κρατών στον ναυτιλιακό κλάδο. Οι σχέσεις αυτές αφορούν τόσο τη ναύλωση όσο και τη ναυπήγηση πλοίων Ελλήνων στην Κίνα.

Ο πρώτος που άνοιξε τον κύκλο των ελληνικών ναυπηγήσεων στην Κίνα ήταν ο κ. Βασίλης Κωνσταντακόπουλος, ο οποίος προώθησε σχέδιο ναυπήγησης δέκα πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων το οποίο στη συνέχεια αναθεωρήθηκε υπό το βάρος της διεθνούς οικονομικής κρίσης από κοινού μεταξύ των δύο πλευρών.

Είναι παρακινδυνευμένο να επιχειρήσει κανείς να υπολογίσει το ποσό στο οποίο αποτιμάται σήμερα η σχέση της Ελλάδας με την Κίνα, καθώς η συνεργασία των δύο εθνών ξεκίνησε μεν με τη ναυτιλία, αλλά συν τω χρόνω έχει επεκταθεί δυναμικά σε ένα ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων. Μετά τη ναυτιλία, αυτό που φαίνεται να προκαλεί το ενδιαφέρον των Κινέζων είναι ο αγροτικός τομέας της Ελλάδας και κυρίως το ελαιόλαδο, αλλά και σειρά άλλων αγροτικών προϊόντων που εισάγονται κατά κόρον τα τελευταία έτη στην Κίνα.

Σύμφωνα με πρόχειρους υπολογισμούς, το σύνολο των εμπορικών σχέσεων των δύο εθνών ξεπερνά τα 2 δισ. δολάρια ετησίως, ενώ κάθε χρόνο σημειώνει άνοδο της τάξεως του 2,5%-3%.

η ΓΙΩΡΓΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ

Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ναυτιλιακή εταιρεία Cardiff Μarine ΑΕ, συμφερόντων του κ. Γ. Οικονόμου, ιδρύθηκε το 1986 και σήμερα διαχειρίζεται έναν εμπορικό στόλο ο οποίος αποτελείται από 45 πλοία συνολικής χωρητικότητας άνω των 6 εκατ. τόνων dw, τα οποία καλύπτουν σχεδόν όλη την γκάμα των τύπων εμπορικών πλοίων.

Ο κ. Οικονόμου έχει αδυναμία στα δεξαμενόπλοια και στα φορτηγά πλοία. Δεν φοβήθηκε όμως να διαχειριστεί πολλούς και διαφορετικούς τύπους πλοίων, όπως ψυγεία πλοία, πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, χημικών προϊόντων κτλ.

Μέσω της εταιρείας DryShips ο κ. Οικονόμου εισήλθε στη Wall Street και μέσα σε σχετικά μικρό χρονικό διάστημα η μετοχή της εταιρείας του άρχισε να καλπάζει δίδοντας αστρονομικά μερίσματα. Ετσι ο κ. Οικονόμου βρέθηκε κατά τη διάρκεια του 2007 με μια εταιρεία η χρηματιστηριακή αξία της οποίας ανερχόταν στα 2 δισ. δολάρια. Το επόμενο έτος 2008 καταγράφηκε ως μια ιδιαίτερα δύσκολη χρονιά για τον κ. Οικονόμου καθώς είδε την μετοχή της εταιρείας του να πέφτει κατακόρυφα. Ο κ. Οικονόμου στη διάρκεια των τελευταίων ετών προσπαθεί να αποτινάξει από πάνω του τη σκόνη της περιόδου εκείνης, συνεχίζει πάντως να είναι, ως κουλτούρα, ένας εφοπλιστής των οριακών καταστάσεων μέσω των οποίων είναι εύκολο να γίνει κανείς δισεκατομμυριούχος αλλά και πάμπτωχος.

η ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΒΕΝΙΑΜΗΣ

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών κ. Θ. Βενιάμης, αυτή τη φορά με την ιδιότητα του διαχειριστή της ναυτιλιακής εταιρείας Golden Union Shipping, της οποίας υπήρξε ιδρυτής, μαζί με τον αδελφό του κ. Μιχ. Βενιάμη συμπεριελήφθησαν μεταξύ εκείνων των ελλήνων εφοπλιστών που κλήθηκαν να υπογράψουν συμφωνίες συνεργασίας με την κινεζική πλευρά παρουσία πολιτικών.

Συγκεκριμένα ο κ. Θ. Βενιάμης υπέγραψε συμφωνία ναύλωσης πέντε πλοίων της εταιρείας του με την Cosco Βulk Carriers, καθώς και μια επιστολή πρόθεσης ναύλωσης άλλου ενός φορτηγού πλοίου κλάσης Ρanamax από την ίδια εταιρεία.

Ο κ. Μ. Βενιάμης υπέγραψε με τους εκπροσώπους των ναυπηγείων της Cosco επιστολή πρόθεσης ναυπήγησης δύο συν δύο φορτηγών πλοίων μεταφοράς ξηρού και χύδην φορτίου.

Παράλληλα με τη ναυτιλία όμως στο πέρασμα των χρόνων ανέπτυξε πολυσχιδή επιχειρηματική δράση σε ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων, όπως ο τραπεζικός τομέας, οι τηλεπικοινωνίες, οι μεταφορές κτλ. Στη διάρκεια των τελευταίων μηνών έχει στρέψει σχεδόν ολοκληρωτικά το ενδιαφέρον του στα κοινά της ναυτιλίας.

η ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΡΟΚΟΠΙΟΥ

Ο ΕΛΛΗΝΑΣ εφοπλιστής κ. Γ. Προκοπίου πρόσφατα βρέθηκε στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος καθώς του επιβλήθηκε από τον ΣΔΟΕ πρόστιμο ύψους 40 εκατ. ευρώ για μια σειρά παραβάσεις που διαπίστωσαν οι ελεγκτές στη διαδικασία αγοράς σειράς ακινήτων εκ μέρους του. Ο κ. Προκοπίου ωστόσο έχει προσφύγει στη Δικαιοσύνη κατά του προστίμου αυτού, εκτιμώντας ότι όλα έγιναν νομότυπα και πως δεν υπήρξε εκ μέρους του καμία προσπάθεια να μην πληρωθούν οι νόμιμοι φόροι αυτών των αγοραπωλησιών που αφορούσαν περίπου 150 ακίνητα σε όλον τον πλανήτη, πραγματοποιήθηκαν δε μέσω offshore εταιρειών. Ο κ. Προκοπίου και η συντριπτική πλειονότητα των ελλήνων διαχειριστών εκμεταλλεύτηκαν σωστά την περίοδο των καλών ναυλαγορών.

Παραμένει ένας από τους μεγαλύτερους ανεξάρτητους διαχειριστές δεξαμενοπλοίων στον κόσμο με έναν στόλο 66 μονάδων, βασικό στοιχείο των οποίων είναι η ποιότητά τους, καθώς ο εμπορικός στόλος που διαχειρίζεται ανανεώθηκε εκ βάθρων κατά τη διάρκεια της οκταετίας 2000-2008.

Ωστόσο το μεγαλύτερο μέρος των κερδών του προήλθε από τα φορτηγά πλοία και επέστρεψε στη θάλασσα και όχι στην ξηρά και στα ακίνητα, όπως λανθασμένα υποθέτουν αρκετοί εξαιτίας της περιπέτειάς του με τον ΣΔΟΕ.

η ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΠΑΤΕΡΑΣ
Ο εφοπλιστής Ευ. Πατέρας παραμένει μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας, χωρίς ποτέ να έχει απασχολήσει τα ΜΜΕ με οποιονδήποτε τρόπο. Η εταιρεία Common Ρrogress ιδρύθηκε το 1983 και εξειδικεύεται στη διαχείριση φορτηγών πλοίων ξηρού και χύδην φορτίου, διαθέτοντας σήμερα στόλο πέντε σύγχρονων νεότευκτων φορτηγών πλοίων.

Ο ίδιος ο κ. Πατέρας παραμένει επιχειρηματίας της θάλασσας ιδιαίτερα χαμηλών τόνων, που προτιμά να κοιτά τη δουλειά του, αποφεύγοντας επιμελώς τις κινήσεις εκείνες που με τον έναν ή τον άλλον τρόπο θα επηρέαζαν την κουλτούρα με την οποία έχει δομήσει και διαχειρίζεται την εταιρεία του και τη δημόσια εικόνα του. Εκείνοι που τον γνωρίζουν τον χαρακτηρίζουν δύσκολο επικοινωνιακά αλλά πέρα για πέρα αξιόπιστο συνομιλητή που γνωρίζει βαθιά το αντικείμενό του. Ο κ. Πατέρας υπέγραψε και αυτός συμβόλαιο ναυπήγησης δύο συν δύο φορτηγών πλοίων στα ναυπηγεία της Cosco.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk