ΠΡΟΣΩΠΟ

ΝΙΚΟΣ ΚΟΥΡΗΣ «Δεν πιστεύω στην πολιτική, αλλά στον Χατζιδάκι»

Ηρθε κατευθείαν μετά την πρόβα του «Ορέστη» και, όπως ήταν φυσικό, οι πρώτες κουβέντες μας αφορούσαν την τρέχουσα κατάσταση. Τον απασχολούν όλα όσα συμβαίνουν γύρω μας και τον (μας) εξοργίζουν παράλληλα. Ο Νίκος Κουρής ήταν σαφής: «Δεν πιστεύω κανέναν σήμερα στην πολιτική.Τους ακούω και γελάω. Μέσα τους είναι δυστυχείς.Προσωπικά δίνω σημασία στο δοκιμασμένο, σε αυτό δηλαδή που δοκιμάστηκε,κρίθηκε και πλήρωσε το τίμημα. Δίνω σημασία στον Χατζιδάκι, στη δημοκρατία, στην τραγωδία.

Ηρθε κατευθείαν μετά την πρόβα του «Ορέστη» και, όπως ήταν φυσικό, οι πρώτες κουβέντες μας αφορούσαν την τρέχουσα κατάσταση. Τον απασχολούν όλα όσα συμβαίνουν γύρω μας και τον (μας) εξοργίζουν παράλληλα. Ο Νίκος Κουρής ήταν σαφής: «Δεν πιστεύω κανέναν σήμερα στην πολιτική.Τους ακούω και γελάω. Μέσα τους είναι δυστυχείς.Προσωπικά δίνω σημασία στο δοκιμασμένο, σε αυτό δηλαδή που δοκιμάστηκε,κρίθηκε και πλήρωσε το τίμημα. Δίνω σημασία στον Χατζιδάκι, στη δημοκρατία, στην τραγωδία.Ολα αυτά είναι εδώ,είναι τώρα και έχουν αξία». Ο ηθοποιός λίγο μετά το τέλος της τηλεοπτικής σειράς «4» και λίγο πριν από την πρεμιέρα με το Εθνικό Θέατρο στην Επίδαυρο- Ορέστης στο ομώνυμο έργο του Ευριπίδη, σε σκηνοθεσία Γιάννη Χουβαρδά- ξεδιπλώνει σκέψεις. Δεκατρία χρόνια μετά τον πρώτο ρόλο, ο 36χρονος σήμερα Νίκος Κουρής αποδεικνύει ότι στο θέατρο μπορείς να παραμείνεις κάνοντας καλά τη δουλειά σου. Τόσο απλά αλλά όχι και τόσο εύκολα. Χρειάζεται αφοσίωση και πολλή δουλειά… «Είχα ερμηνεύσει τον Ορέστη στην “Ορέστεια” που σκηνοθέτησε ο Γιάννης Κόκκος το 2001» μου θυμίζει και κάνει τον διαχωρισμό.

«Τώρατον συναντάμε μετά τον φόνο. Εχει συνείδηση της πράξης του και εδώ είναι το πρόβλημα.Γιατί δεν μπορεί να δεχθεί τις συνέπειες. Προσωπικά με βρίσκει αμήχανο η πράξη του. Στη ζωή, τηρουμένων των αναλογιών,δεν αναλαμβάνουμε το βάρος των συνεπειών για πολύ μικρότερα πράγματα από έναν φόνο. Ούτε μπορούμε να αναμετρηθούμε με πράξεις σαν κι αυτήν. Ο Ορέστης δεν έχει την πολυτέλεια να μετανιώσει. Η πράξη του είναι ακραία.Θέλει όμως να κάνει κάτι γι΄ αυτό». Ο ίδιος χρειάζεται απαντήσεις για να υπηρετήσει τον ρόλο του; «Οχι βέβαια. Ούτε το ίδιο το έργο δίνει απαντήσεις. Δεν ψάχνω να δικαιώσω τον ήρωά μου. Προς το παρόν αναζητώ να γίνω πειστικός στον εαυτό μου.Δεν μπορείς να το φέρεις στα μέτρα σου.Μόνο την ποιητική αναγωγή πρέπει να βρεις. Μου αρέσει όμως στον “Ορέστη” ότι υπάρχουν πράγματα που δεν είναι δικής του επιλογής αλλά έρχονται από παλιά και είναι κληρονομημένα…Πληρώνουμε αμαρτίες άλλων. Γεννιέσαι χρεωμένοςκαι αυτό είναι ένα άλυτο και γοητευτικό θέμα,είναι αστείο και τραγικό μαζί,κλαις και γελάς…».

Αλήθεια, πρόκειται για μια μοντέρνα παράσταση που μεταφέρει τον ήρωα στο σήμερα; «Κοίτα, δεν θεωρώ ότι ο Γιάννης Χουβαρδάς κάνει μια σκηνοθεσίατης μόδας.Η παράσταση προσπαθεί να βρει την αντιστοιχία του σήμεραχωρίς εκμοντερνισμούς.Τα κείμενα αυτά είναι εδώ και το στοίχημα είναι να τα κάνουμε πειστικά σε εμάς». Ο ίδιος άλλωστε νιώθει «συνυπεύθυνος» και περιμένει το αποτέλεσμα που έρχεται μαζί με το κοινό. Ο ρόλος του Ορέστη δεν είναι παρά άλλη μια περιπέτεια, «η περιπέτεια του ανθρώπου,της ψυχής και του σώματός του».

Ωριμος και γοητευτικός, ο Νίκος Κουρής ανήκει στους πρωταγωνιστές της γενιάς του, ενώ παράλληλα θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ζεν πρεμιέ του 21ου αιώνα. Ο ίδιος διαφωνεί: «Ούτε ζεν πρεμιέ αισθάνομαι ούτε πρωταγωνιστής.Για μένα πρωταγωνιστής είναι αυτός που κουράζεται περισσότερο.Πιστεύω στη σκηνοθεσία και στην ανάγνωση μιας παράστασης.Πιστεύω στην ομαδική αντίληψη. Σε ό,τι με αφοράμε ενδιαφέρει να αναλάβω την ευθύνη της ηλικίας,της διαδρομής και του γούστου μου.Δεν μου αρέσουν οι χαρακτηρισμοί- αντιθέτως, θέλω να αποχαρακτηριστώ για να είμαι πιο ελεύθερος και πιο δημιουργικός.Θέλω να ανοίξω τα όρια» προσθέτει. Εχοντας ερμηνεύσει ευρεία γκάμα ρόλων, αυτός ο μαθητής του Τάσου Μπαντή, της Ράνιας Οικονομίδου και του Δημήτρη Καταλειφού έχει δουλέψει, μεταξύ άλλων, με σκηνοθέτες όπως ο Δημήτρης Μαυρίκιος, ο Λευτέρης Βογιατζής και ο Γιάννης Χουβαρδάς και έχει συσσωρεύσει εμπειρίες. «Αν και οι ρόλοι με επηρεάζουν,πιστεύω ότι δεν αλλάζω.O πλούτος τους με κάνει πιο ανεκτικόνα χωράω πιο πολλά πράγματα.Είμαι όμως ηθοποιός και ξέρω ότι οι άλλοι με επιλέγουν.Δεν σκέφτομαι ρόλους,ποτέ δεν τους σκεφτόμουν.Είχα διαβάσει τον “Γυάλινο κόσμο” στα δεκάξι μου και κοιμόμουν μαζί με το βιβλίο.Οταν ο Τάσος Μπαντής μου είπε ότι θα ερμηνεύσω τον Τομτρελάθηκα.Δεν το πίστευα,δεν είχε περάσει καν από το μυαλό μου.Ακόμη και όταν πήγα στη σχολή,δεν ήξερα αν θα γίνω ηθοποιός.Περισσότερο με γοητεύει η ιδέα παρά το ίδιο το γεγονός. Εξακολουθώ να διαβάζω τα έργα ως αναγνώστης και όχι ως ηθοποιός.Απολαμβάνω το κείμενο. Για μένα ο Ορέστης ήταν ένα ανέλπιστο δώρο». Και συνεχίζει: «Εχω την αίσθηση της προσωρινότητας- ούτε σχέδια κάνωούτε οργανώνομαι.Επί της ουσίας δεν ξέρω τι και πού θα είμαι αύριο.Σε αυτή τη δουλειά πρέπει να βρίσκεις αυτό που σε ανανεώνει και αυτό είναι δική σου υποχρέωση. Εχω προχωρήσει μαζί με τη ζωή μου και με όσα με κρατούν ζωντανό- με εργατικότητα,συνέπεια,αναλαμβάνοντας και το κόστος. Σε σχέση με αυτό που τρέχει γύρω μουεγώ υπολείπομαι… Δεν δέχομαι να ακολουθώ τον συρμό».

ΣΤΗΝ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ ΧΩΡΙΣ ΚΟΜΠΛΕΞ
Με το «4» τουΧριστόφορου Παπακαλιάτηο Νίκος Κουρής γνώρισε την ευρύτερη αναγνωρισιμότητα,αυτή που σου δίνει η τηλεόραση, και πιστεύει ότι δεν άλλαξε:«Ούτε την ψώνισα ούτε τίποτα… Εχω δεχθεί τους όρους του τηλεοπτικού παιχνιδιού και συμμετέχω σε αυτό συνειδητά,με όλη μου την καρδιά,χωρίς κόμπλεξ. Και ομολογώ ότι πιο πολύ με προβληματίζουν αυτοί που βλέπουν τηλεόραση παρά αυτοί που κάνουν». Ξέρει άλλωστε ότι οι κίνδυνοι να χάσει τον καλλιτεχνικό του στόχο εγκυμονούν παντού. «Καλούμαι να διαχειριστώ τον εαυτό μου και νιώθω πολύ αμήχανα. Δοκιμάζομαι και αποκαλύπτομαιόπως όλοι». Με τις απορίες και τα ερωτήματά του,με την ανασφάλεια και τις αγωνίες του και με μοναδική σταθερά τον δίχρονο γιο του, που μπλέχθηκε πολλές φορές στην κουβέντα μας, ο Νίκος Κουρής συνεχίζει την πορεία του.«Αλήθεια, ποιος ξέρει πού θα είμαστε αύριο;» επαναλαμβάνει…

«Ορέστης» του Ευριπίδη από το Εθνικό Θέατρο.

Σκηνοθεσία: Γιάννης Χουβαρδάς, Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου, Παρασκευή 30 – Σάββατο 31 Ιουλίου.

Ωρα έναρξης: 21.00.

Εισιτήρια: 50- 45 – 25- 15 ευρώ (φοιτητικό).

Προπώληση από 10/7.

Πληροφορίες στο τηλ.210 3272.000.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk