Δρομολογείται εξυγίανση των συγκοινωνιών

Σε περικοπές και σημαντικό συμμάζεμα σε όλους τους τομείς των αστικών συγκοινωνιών θα προχωρήσει το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων αμέσως μετά την ανακοίνωση του σχεδίου για την εξυγίανση του ΟΣΕ, καθώς την τελευταία δεκαετία τα ελλείμματά τους έχουν υπερδιπλασιαστεί και η «μαύρη τρύπα» που έχει δημιουργηθεί, αγγίζει τα 3 δισ. ευρώ. Οι μεγάλες επενδύσεις των τελευταίων χρόνων για τους Ολυμπιακούς Αγώνες, τα τοκοχρεολύσια, οι ελλιπείς επιδοτήσεις, η πολιτική χαμηλών …

Σε περικοπές και σημαντικό συμμάζεμα σε όλους τους τομείς των αστικών συγκοινωνιών θα προχωρήσει το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων αμέσως μετά την ανακοίνωση του σχεδίου για την εξυγίανση του ΟΣΕ, καθώς την τελευταία δεκαετία τα ελλείμματά τους έχουν υπερδιπλασιαστεί και η «μαύρη τρύπα» που έχει δημιουργηθεί, αγγίζει τα 3 δισ. ευρώ.

Οι μεγάλες επενδύσεις των τελευταίων χρόνων για τους Ολυμπιακούς Αγώνες, τα τοκοχρεολύσια, οι ελλιπείς επιδοτήσεις, η πολιτική χαμηλών κομίστρων, η κακοδιαχείριση, οι σπάταλες και οι προσλήψεις «ημετέρων» έχουν καταστήσει τους φορείς αστικών συγκοινωνιών ζημιογόνους, παρά τη διαγραφή των χρεών τους που είχε γίνει στα μέσα της δεκαετίας του 1990.

Αντίθετα με ό,τι συνέβη με το μετρό, την περίοδο 2001-2008 τα λεωφορεία της ΕΘΕΛ και τα τρόλεϊ των ΗΛΠΑΠ κατέγραψαν μείωση της επιβατικής τους κινήσεως κατά-0,6% ετησίως, παρά το ότι το 2007 τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ που λειτουργούσαν ήταν όλα καινούργια και κατά 204 περισσότερα απ΄ ό,τι το 2001. Με αυτές τις τάσεις, το 2008 τα λεωφορεία της ΕΘΕΛ και των ΗΛΠΑΠ φαίνεται ότι διακινούν όχι περισσότερους από 1,2 εκατομμύρια επιβάτες ημερησίως. Με βάση τα ανωτέρω, το σύνολο των αστικών ΜΜΜ φαίνεται ότι μεταφέρουν το 2008 περίπου 2,2 εκατομμύρια επιβάτες ημερησίως, δηλαδή περίπου το 31,4% των συνολικών μετακινήσεων στην Αθήνα.

Είναι επίσης χαρακτηριστικό ότι ενώ το 1999 η λειτουργία των λεωφορείων, τρόλεϊ, ΗΣΑΠ κλείνει με ζημιές 264 εκατ. ευρώ, το 2007 οι ζημιές του έτους έχουν φθάσει στα 531 εκατ. ευρώ.

Οι αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας έχουν εξαιρετικά ελλειμματική λειτουργία και αυτό έρχονται να το επιβεβαιώσουν και τα στοιχεία που αφορούν το έτος 2009, οπότε και τα ελλείμματα των συγκοινωνιακών φορέων που εποπτεύει ο ΟΑΣΑ (ΗΣΑΠ, ΕΘΕΛ, ΗΛΠΑΠ) εμφανίζονται αυξημένα σε ποσοστό 8% εν συγκρίσει προς το έτος 2008. Τα σοβαρότερα προβλήματα διαπιστώνονται στην ΕΘΕΛ, που διαχειρίζεται τα μπλε λεωφορεία, καθώς το 2009 το λειτουργικό έλλειμμά της διαμορφώθηκε στα 221,6 εκατ. ευρώ και ήταν αυξημένο περίπου κατά 3% σε σχέση με το 2008.

Οι υπερωρίες κοστίζουν ακριβά
Οι ΗΣΑΠ το 2009 είχαν ζημιές 105,63 εκατ. ευρώ, ενώ στην προηγούμενη χρήση οι ζημιές είχαν ανέλθει στα 87,36 εκατ. ευρώ με τον τζίρο να διαμορφώνεται στα 53,07 εκατ. ευρώ. Η αύξηση του λειτουργικού ελλείμματος του ΗΣΑΠ ήταν το αποτέλεσμα του αυξημένου κόστους μισθοδοσίας που έχει η εταιρεία, οι εργαζόμενοι της οποίας πληρώνονται σημαντικά ποσά για υπερωριακή απασχόληση και απασχόληση κατά τις ημέρες ανάπαυσης (ρεπό). Οι ΗΣΑΠ είναι υπερφορτωμένοι με υποχρεώσεις και η καθαρή θέση ανέρχεται στα 197 εκατ. ευρώ με τις συνολικές υποχρεώσεις στα 670 εκατ. ευρώ, τα περισσότερα δάνεια.

Οι λειτουργικές ταμειακές ροές ήταν αρνητικές κατά 53,48 εκατ. ευρώ έναντι 59 εκατ. ευρώ το 2008 και τα ταμειακά διαθέσιμα διαμορφώνονται στα 18,4 εκατ. ευρώ. Στην εταιρεία απασχολούνται 1.191

άτομα.

Στην ίδια χρήση η ΕΘΕΛ, τα μπλε λεωφορεία δηλαδή, κατέγραψαν ζημιά 327,64 εκατ. ευρώ έναντι 304,5 εκατ. ευρώ το 2008. Η ΕΘΕΛ εμφάνισε πωλήσεις 104,38 εκατ. ευρώ από 101,05 εκατ. ευρώ, ενώ οι συνολικές υποχρεώσεις έχουν εκτιναχθεί στα 1,71 δισ. ευρώ, με την καθαρή θέση να είναι αρνητική κατά 1,28 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με τον δημοσιευμένο ισολογισμό, απασχολούνται στην εταιρεία 6.564

άτομα.

Ακόμη και το τραμ όμως, το οποίο αποτελεί το πιο πρόσφατο μέσο που προστέθηκε στον συγκοινωνιακό χάρτη της πρωτεύουσας, εμφανίζει συσσωρευμένες ζημιές άνω των 120 εκατ. ευρώ, με τα έξοδα προσωπικού να έχουν αυξηθεί περίπου κατά 1 εκατ. ευρώ μέσα σε έναν χρόνο και να φθάνουν στα 18,4 εκατ. το 2008.

Μικρά έσοδα – ελλιπής επιδότηση
Τα έσοδα από τα κόμιστρα δεν φθάνουν ούτε στο 40% του συνολικού κόστους λειτουργίας των μέσων.

Την ίδια ώρα, οι επιβάτες ακόμη και εν μέσω της κρίσης το 2009 δεν δείχνουν προθυμία να τα χρησιμοποιούν. Τα χρόνια που πέρασαν, οι επιβάτες των αστικών συγκοινωνιών αυξήθηκαν ελάχιστα (6%), παρά την είσοδο του τραμ, του Προαστιακού και της επέκτασης των γραμμών του μετρό.

Τα ετήσια έσοδα του ΟΑΣΑ μόλις που προσεγγίζουν τα 180 εκατ. ευρώ, όταν μόνο τα έξοδα μισθοδοσίας φθάνουν στα 460 εκατ. ευρώ και το σύνολο των δανείων αγγίζει το 1,5 δισ. ευρώ.

Την ίδια στιγμή ερωτηματικά εγείρονται γύρω από τα στοιχεία της επιβατικής κίνησης των μέσων, σε σχέση με τα έσοδα από τα κόμιστρα. Δηλαδή αυτό που συμβαίνει είναι ότι είτε τα στοιχεία είναι λανθασμένα είτε το ποσοστό των λαθρεπιβατών είναι τέτοιο που αλλοιώνει τα αποτελέσματα. Ακόμη και για το ζήτημα της λαθρεπιβίβασης όμως οι οργανισμοί αδρανούν, καθώς δεν υπάρχει επαρκής έλεγχος, ενώ κυκλοφορούν και πλαστά εισιτήρια. Το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων πρόκειται να προχωρήσει σε συγχωνεύσεις μεταξύ των φορέων αστικών συγκοινωνιών, με τους ΗΣΑΠ και την ΑΜΕΛ (Αττικό Μετρό Εταιρεία Λειτουργίας) να συγκροτούν ένα νέο σχήμα. Οι δύο εταιρείες θα έχουν κοινό διοικητικό συμβούλιο, προϋπόθεση που κρίνεται απαραίτητη για την εύρυθμη κοινή λειτουργία της αλλά και λόγους μείωσης του κόστους.

Αντίστοιχη πορεία αναμένεται ότι θα ακολουθήσουν η ΕΘΕΛ και οι ΗΛΠΑΠ. Ετσι θα μπορέσει να προχωρήσει και η αναδιάρθρωση των γραμμών και θα «απελευθερωθούν» λεωφορεία και τρόλεϊ από περιοχές που εξυπηρετούνται με μετρό, ηλεκτρικό ή τραμ, τα οποία θα μπορούν να κατευθυνθούν σε νέες περιοχές οι οποίες σήμερα βρίσκονται εκτός του συστήματος.

Οι μεγαλύτερες αλλαγές αναμένονται στις αστικές συγκοινωνίες, όπου ήδη εξετάζεται η συγχώνευση του ΟΑΣΑ με τον Οργανισμό Ρυθμιστικού και η μετατροπή του σε μητροπολιτικό φορέα. Ο ΟΑΣΑ, ο οποίος θα έχει και την ευθύνη υλοποίησης των έργων, θα μπορεί να κάνει στη συνέχεια συμβάσεις με τις θυγατρικές του.

Επίσης θα αλλάξει και η εμπορική πολιτική, ενώ δεν αποκλείεται και νέα μικρή αύξηση στα κόμιστρα από το 2011. Εξετάζεται ήδη η δημιουργία οικογενειακών «πακέτων» και προσφορών για μετακινήσεις με μετρό, Προαστιακό, τραμ, λεωφορεία και τρόλεϊ.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
  • Κινήσεις κρυφές Είναι πλέον αποφασισμένος να σταματήσει να... κρύβει τα πούρα του μέσα στα ροζ ρόλεϊ της Τίτι Βανίλι. ΣΙΒΥΛΛΑ |
Helios Kiosk