Οι σούπερ τροφές δεν κάνουν πάντα καλό

Γκρέιπφρουτ, τσίλι, σόγια, ψάρια πλούσια σε ωμέγα 3 λιπαρά… Εχουν πολυδιαφημιστεί σαν «σούπερ τροφές» που κάνουν θαύματα για την υγεία, αλλά νέες επιστημονικές μελέτες στις ΗΠΑ κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι ακόμη και αυτές θα πρέπει να καταναλώνονται με μέτρο διότι κρύβουν κινδύνους. Πλούσια σε βιταμίνες, φυτικές ίνες και φτωχά σε θερμίδες, τα γκρέιπφρουτ έχουν το επιπρόσθετο προσόν της ναρινγκενίνης, μιας ουσίας γνωστής για την ικανότητά της να εξισορροπεί τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα και να αποτρέπει το μεταβολικό σύνδρομο (πρόδρομο του διαβήτη).

ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ Γκρέιπφρουτ, τσίλι, σόγια, ψάρια πλούσια σε ωμέγα 3 λιπαρά… Εχουν πολυδιαφημιστεί σαν «σούπερ τροφές» που κάνουν θαύματα για την υγεία, αλλά νέες επιστημονικές μελέτες στις ΗΠΑ κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι ακόμη και αυτές θα πρέπει να καταναλώνονται με μέτρο διότι κρύβουν κινδύνους.

Πλούσια σε βιταμίνες, φυτικές ίνες και φτωχά σε θερμίδες, τα γκρέιπφρουτ έχουν το επιπρόσθετο προσόν της ναρινγκενίνης, μιας ουσίας γνωστής για την ικανότητά της να εξισορροπεί τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα και να αποτρέπει το μεταβολικό σύνδρομο (πρόδρομο του διαβήτη). Παράλληλα όμως ανεβάζουν τα επίπεδα των οιστρογόνων, με αποτέλεσμα οι γυναίκες μεγαλύτερης ηλικίας που καταναλώνουν ένα τέταρτο του γκρέιπφρουτ ημερησίως να αυξάνουν κατά 30% τις πιθανότητές τους να νοσήσουν από καρκίνο του μαστού.

Κάτι παρόμοιο ισχύει και για τον κουρκουμά, το μπαχαρικό που δίνει στο κάρι το χαρακτηριστικό κροκί χρώμα του. Εχει βρεθεί ότι το δραστικό συστατικό τους, η κουρκουμίνη, απαλύνει τα συμπτώματα της σπαστικής κολίτιδας, προστατεύει το ήπαρ, βοηθάει στην πέψη των λιπών, προστατεύει από τη δημιουργία όγκων, ενώ δύο κάρι την εβδομάδα απομακρύνουν το Αλτσχάιμερ.

O ταν όμως καταναλώνει κανείς περισσότερα από 100 mg του μπαχαρικού ημερησίως μπορεί να αποκτήσει έλκη στομάχου. Ταυτόχρονα αντενδείκνυται για όσους παίρνουν αντιθρομβωτικά φάρμακα ή έχουν προβλήματα πηκτικότητας του αίματος διότι αραιώνει το αίμα, αλλά και για τους διαβητικούς διότι μειώνει τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα.

Η σόγια που απαντάται στο 60% των επεξεργασμένων τροφών και έχει υψηλή πρωτεϊνική αξία με λιγότερα κορεσμένα λίπη από ό,τι το κρέας διαθέτει επίσης μεγάλες ποσότητες ωμέγα3 λιπαρών που είναι ευεργετικά για την καλή λειτουργία της καρδιάς.

Ταυτοχρόνως η σόγια περιέχει και μεγάλες ποσότητες χημικών που εμποδίζουν την πέψη των πρωτεϊνών, μπλοκάρουν την απορρόφηση μετάλλων και επηρεάζουν τον μεταβολισμό. Επιπλέον, δύο ουσίες που περιέχει, η γενιστίνη και η δαϊδζεΐνη, γνωστές και ως φυτο-οιστρογόνα, μπορούν να επηρεάσουν τη γονιμότητα και να αυξήσουν τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του μαστού.

Ε ξίσου αμφιλεγόμενη θεωρείται και η καψικίνη, η χημική ουσία που δίνει την καυτερή γεύση σε μπαχαρικά όπως το τσίλι, το πιπέρι καγέν και η πάπρικα. Ενώ σε μικρές ποσότητες βελτιώνει την κυκλοφορία του αίματος, μειώνει τους καρκινικούς όγκους και βοηθάει στο αδυνάτισμα, όσοι καταναλώνουν μία καυτερή πιπεριά τσίλι κάθε μέρα έχουν 15% περισσότερες πιθανότητες να αναπτύξουν καρκίνο του στομάχου και επιβαρύνονται σημαντικά αν πάσχουν από σπαστική κολίτιδα.

Πιστεύεται ότι η καψικίνη μειώνει το πάχος των τοιχωμάτων του στομάχου προκαλώντας έλκη, καούρες, δυσπεψία και οισοφαγική παλινδρόμηση.

Κινδύνους για την υγεία κρύβουν και λιπαρά ψάρια όπως οι σαρδέλες και ο σολομός, όχι όμως αυτά καθαυτά αλλά λόγω των φυτοφαρμάκων που πολλές φορές απορροφούν στο λίπος τους.

Ενώ περιέχουν τις πολύτιμες βιταμίνες Α και D, και ωμέγα3 λιπαρά που προλαμβάνουν τις καρδιοπάθειες και ενισχύουν την υγεία του νευρικού συστήματος, όταν περιέχουν τοξίνες λόγω φυτοφαρμάκων ενισχύουν τον κίνδυνο εμφάνισης διαβήτη.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Κόσμος
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk