Η «Ορέστεια» της ελληνοτουρκικής φιλίας

O Σπύρος Σακκάς υπήρξε φίλος και στενός συνεργάτης του Ιάννη Ξενάκη. Οσο για την «Ορέστεια», τη μουσική του πρωτοποριακού συνθέτη για την τριλογία του Αισχύλου η οποία γράφτηκε την περίοδο 1965-1966, ο γνωστός βαρύτονος την έχει παρουσιάσει πολλές φορές, σε πολλά και διαφορετικά μέρη. Ωστόσο η επικείμενη παρουσίασή της στον ιερό ναό της Αγίας Ειρήνης της Κωνσταντινούπολης έχει χαρακτήρα ιδιαίτερο. «Ο χώρος έχει μια μεγαλοσύνη, εκπέμπει κάτι εξαιρετικά δυνατό το οποίο ταιριάζει με το πνεύμα του έργου.

O Σπύρος Σακκάς υπήρξε φίλος και στενός συνεργάτης του Ιάννη Ξενάκη. Οσο για την «Ορέστεια», τη μουσική του πρωτοποριακού συνθέτη για την τριλογία του Αισχύλου η οποία γράφτηκε την περίοδο 1965-1966, ο γνωστός βαρύτονος την έχει παρουσιάσει πολλές φορές, σε πολλά και διαφορετικά μέρη. Ωστόσο η επικείμενη παρουσίασή της στον ιερό ναό της Αγίας Ειρήνης της Κωνσταντινούπολης έχει χαρακτήρα ιδιαίτερο.

«Ο χώρος έχει μια μεγαλοσύνη, εκπέμπει κάτι εξαιρετικά δυνατό το οποίο ταιριάζει με το πνεύμα του έργου. Θα έλεγα πως πρόκειται για παρόμοια μεγέθη ενέργειας» λέει ο Σπύρος Σακκάς, ενώ υπογραμμίζει ιδιαιτέρως το γεγονός ότι η παράσταση, ενταγμένη στο εφετινό Φεστιβάλ Κωνσταντινούπολης, θα παρουσιαστεί από έλληνες και τούρκους συντελεστές – ανάμεσά τους παιδικές χορωδίες από τουρκόφωνα και ελληνόφωνα σχολεία της Πόλης.

«Η “Ορέστεια” παρουσιάστηκε για πρώτη φορά σε συνεργασία ελλήνων και τούρκων ερμηνευτών το 2005 στο Μουσείο Μπενάκη» λέει. «Θυμάμαι πόσο το είχαν αγαπήσει τότε τόσο οι μουσικοί της Φιλαρμονικής Ορχήστρας Βorusan της Κωνσταντινούπολης όσο και ο μαέστρος Γκιρέρ Αϊκάλ. Θέλησαν λοιπόν να το παρουσιάσουμε και στην Τουρκία, όπου θα συμμετάσχουν περισσότεροι από 150 ερμηνευτές». Δεδομένου ότι το 2011 συμπληρώνονται 90 χρόνια από τη γέννηση και ταυτόχρονα δέκα χρόνια από τον θάνατο του Ξενάκη, η εν λόγω παραγωγή κηρύσσει την έναρξη του Ετους Ξενάκη 2010-2011 σε διεθνή κλίμακα.

«Ο Ξενάκης ήταν ένα μεγάλο παιδί» λέει ο Σπύρος Σακκάς ανατρέχοντας στις μνήμες που διατηρεί από τον συνθέτη, τον οποίο γνώρισε στα μέσα της δεκαετίας του 1970. «Είχε την τάση να απομονώνεται από τα περιττά και να εργάζεται πνευματικά. Ηταν δοσμένος με πάθος στον ελληνικό πολιτισμό και πίστευε βαθιά ότι θα μπορούσε να αποτελέσει μεγάλο εφόδιο για ολόκληρη την ανθρωπότητα.Αυτή ακριβώς η πεποίθηση καθοδηγούσε, μπορεί να πει κανείς, και τη δουλειά του».

«Αυτό που διατηρώ ιδιαιτέρως στη μνήμη μου είναι ο τρόπος που δουλεύαμε τα έργα» συνεχίζει. «Ο Ξενάκης ήταν ένας έφηβος και ταυτόχρονα ένας άνθρωπος που δεν κατηγορούσε ποτέ, ήταν πολύ διακριτικός. Οσο για την ανάμειξη στα σύγχρονα πολιτικά πράγματα, ήταν κάτι το οποίο δεν τον ενδιέφερε, το θεωρούσε μάλλον ανάξιο ν΄ ασχοληθεί…».

ΠΟΥ ΚΑΙ ΠΟΤΕ
η Ιερός ναός της Αγίας Ειρήνης της Κωνσταντινούπολης η Στις 21 Ιουνίου η Πρόκειται για παραγωγή του Κέντρου Φωνητικών Τεχνών υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση του Σπύρου Σακκά

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
  • Courchevel – Παρίσι – Ντουμπάι Παρά τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η Γαλλία με περισσότερα από 300.000 κρούσματα ημερησίως, σκέφτεται να «κατηφορίσει» από την Courchevel... ΣΙΒΥΛΛΑ |
Helios Kiosk