Υστερα από 45 χρόνια ο θίασος Νο ξανά στο Ηρώδειο

Η σχέση του ιάπωνα Ροκούρο Γκένσο Ουμεγουάκα με το Ηρώδειο είναι βαθιά συναισθηματική: πριν από 45 χρόνια είχε εμφανιστεί εκεί ο πατέρας του και προκάτοχός του στην κεφαλή του θιάσου Νο, του οποίου ηγείται σήμερα ο ίδιος. Στο πλαίσιο αυτό, λοιπόν, αισθάνεται ιδιαίτερη συγκίνηση για την επικείμενη εμφάνισή του στο ρωμαϊκό ωδείο. Ο 62χρονος ιάπωνας είναι ο 56ος (!) επικεφαλής μιας οικογένειας η οποία ασκεί το είδος για περισσότερα από 1.000 χρόνια. Ο προπάππος του, μάλιστα, υπήρξε ο άνθρωπος που το έσωσε από την εξαφάνιση και παράλληλα το σύστησε στη Δύση.

Η σχέση του ιάπωνα Ροκούρο Γκένσο Ουμεγουάκα με το Ηρώδειο είναι βαθιά συναισθηματική: πριν από 45 χρόνια είχε εμφανιστεί εκεί ο πατέρας του και προκάτοχός του στην κεφαλή του θιάσου Νο, του οποίου ηγείται σήμερα ο ίδιος. Στο πλαίσιο αυτό, λοιπόν, αισθάνεται ιδιαίτερη συγκίνηση για την επικείμενη εμφάνισή του στο ρωμαϊκό ωδείο.

Ο 62χρονος ιάπωνας είναι ο 56ος (!) επικεφαλής μιας οικογένειας η οποία ασκεί το είδος για περισσότερα από 1.000 χρόνια. Ο προπάππος του, μάλιστα, υπήρξε ο άνθρωπος που το έσωσε από την εξαφάνιση και παράλληλα το σύστησε στη Δύση. Ο Ροκούρο ανέβηκε για πρώτη φορά στη σκηνή σε ηλικία τριών ετών και το 1988 ανέλαβε τα ηνία του θιάσου. Σήμερα θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους και πιο τολμηρούς ερμηνευτές του είδους και ταυτόχρονα σημαντικός ανανεωτής του. Δεν είναι λοιπόν παράξενο το γεγονός ότι για τη δραστηριότητά του αυτή έχει τιμηθεί επανειλημμένως, όχι μόνο ως ερμηνευτής αλλά και ως ερευνητής και σκηνοθέτης.

Π αράλληλα ο Ροκούρο διδάσκει την τέχνη του στα νεότερα μέλη της οικογένειάς του. «Οι μαθητές του Νο μένουν στο σπίτι του δασκάλου τους προκειμένου να γνωρίσουν τον τρόπο ζωής του» έλεγε σε παλαιότερη συνέντευξή του. «Με αυτόν τον τρόπο μαθαίνουν τις τεχνικές στην πράξη. Είναι σημαντικό να έχει κανείς την εμπειρία της σκηνής μικρός. Αν κάποιος αρχίσει να μένει με τον δάσκαλο ως ενήλικος είναι πολύ δύσκολο να απορροφήσει τις τεχνικές του είδους και να τις κάνει δικές του». Παρ΄ όλα αυτά δεν του αρέσει να υποβάλλει τις δικές του ερμηνείες όταν διδάσκει: δείχνει, απλώς, στους επίδοξους ερμηνευτές του Νο ό,τι ξέρει. «Είναι σημαντικό για αυτούς να παρατηρούν πόσοι διαφορετικοί τύποι ανθρώπων υπάρχουνκαι να έχουν μια όσο το δυνατόν πιο σφαιρική εμπειρία ζωής. Οι άνθρωποι πιστεύουν ότι οι αρχές του Νο μεταδίδονται με τον λόγο, αλλά αυτό δεν είναι τόσο αλήθεια. Ενας ηθοποιός του Νο πρέπει να ενσαρκώνει τον χαρακτήρα ολοκληρωμένα, γι΄ αυτό και χρειάζεται εμπειρία. Ετσιτουλάχιστονθέλω να πιστεύω εγώ». ΠΟΥ ΚΑΙ ΠΟΤΕ
η Ηρώδειο, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών η Στις 16 Ιουνίου, στις 21.00

η Η παράσταση του θεάτρου Νο αποτελείται από τα έργα «Σανμπασό (κυόγκεν)» και «ΝτάιΧάνγια (Νο)- Η Σούτρα της Μεγάλης Σοφίας» Συγγένειες με την αρχαία τραγωδία
Το γιαπωνέζικο δράμα Νο, είδος το οποίο σύμφωνα με τους μελετητές παρουσιάζει πολλές αναλογίες με την αρχαία ελληνική τραγωδία, είναι μια τέχνη που γεννήθηκε τον 14ο αιώνα. Η λέξη «νο» σημαίνει ταλέντο, ικανότητα, επιδεξιότητα και είναι ενδεικτική για το επί σκηνής θέαμα: αντίθετα με το δυτικό θέατρο, οι ηθοποιοί του είδους διηγούνται τις ιστορίες τους όχι τόσο μέσω του λόγου, αλλά κυρίως μέσα από τον συνδυασμό χειρονομιών, ομιλίας, χορού και τραγουδιού. Η ιδιαιτερότητα του Νο έγκειται στο ότι βασίζεται σε πολύ διαφορετικούς κώδικες επικοινωνίας από εκείνους του δυτικού κόσμου, γι΄ αυτό και αποτελεί πραγματική εμπειρία για τον δυτικό θεατή. Οι μάσκες είναι βασικό στοιχείο της παράστασης. Εκτός από το θέατρο Νο, παράλληλη πορεία έχει ακολουθήσει και η πιο κωμική μορφή του, το Κυόγκεν, το οποίο αποτελεί το πρώτο μέρος της παράστασης.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk