Εγκαίνια έκθεσηςΟ γάιδαρος πετάει… μαζί με το κάρο του

Ενας δύσμοιρος γάιδαρος προσπαθεί μάταια να σηκώσει το βαρύ φορτίο του. Καταβάλλει κάθε φιλότιμη προσπάθεια, εξαντλεί τη γαϊδουρινή υπομονή του, αλλά τελικά τον νικά το ασήκωτο καρότσι του και καταλήγει να σηκώνεται ο ίδιος στον αέρα. Πετάει ο γάιδαρος; Πετάει, λοιπόν, τουλάχιστον στην έκθεση «ΑΩ» που θα παρουσιάζεται στο Ιδρυμα ΔΕΣΤΕ από τις 16 Ιουνίου, με έργα από τη συλλογή Δάκη Ιωάννου. Μπορεί ο Μαουρίτσιο Κατελάν να μην έδωσε όνομα στο έργο του, που απαρτίζεται από έναν …

Ενας δύσμοιρος γάιδαρος προσπαθεί μάταια να σηκώσει το βαρύ φορτίο του. Καταβάλλει κάθε φιλότιμη προσπάθεια, εξαντλεί τη γαϊδουρινή υπομονή του, αλλά τελικά τον νικά το ασήκωτο καρότσι του και καταλήγει να σηκώνεται ο ίδιος στον αέρα. Πετάει ο γάιδαρος; Πετάει, λοιπόν, τουλάχιστον στην έκθεση «ΑΩ» που θα παρουσιάζεται στο Ιδρυμα ΔΕΣΤΕ από τις 16 Ιουνίου, με έργα από τη συλλογή Δάκη Ιωάννου.

Μπορεί ο Μαουρίτσιο Κατελάν να μην έδωσε όνομα στο έργο του, που απαρτίζεται από έναν βαλσαμωμένο γάιδαρο και ένα κάρο, η τεταμένη κατάσταση στη χώρα μας όμως το μετατρέπει συνειρμικά σε κάτι πέρα ως πέρα ελληνικό: εντελώς αδύναμοι να σηκώσουμε το βαρύ φορτίο της οικονομικής κρίσης, βρισκόμαστε στο κενό. Και αυτό είναι ένα από τα πιο γοητευτικά στοιχεία της σύγχρονης τέχνης: αλλάζει πρόσωπα και ερμηνείες ανάλογα με την εποχή της. Ο Δάκης Ιωάννου υπογράφει και την επιμέλεια της έκθεσης, με τον τίτλο να υποδηλώνει ένα είδος καταγραφής των μικρών και μεγάλων θησαυρών της συλλογής του.

Το τρίπτυχο «γέννηση-σεξ-θάνατος» είναι κυρίαρχο, με έργα που ξεμπροστιάζουν νευρώσεις, εμμονές και φοβίες. Αίθουσες ολόκληρες βαμμένες σε έντονα χρώματα, όπως η κατακόκκινη, όπου πρεσβεύει το «Τhe dragon has arrived» («Ο δράκος έφθασε») του Κάι Γκουό-Κιαν γκ. Οταν μας πρωτοσυστήθηκε το 1997 συμβόλιζε την παγκοσμιοποίηση της τέχνης και την εισβολή των κινέζων καλλιτεχνών. Δεκατρία χρόνια αργότερα ο δράκος είναι απλώς… ένας δράκος που καλούμαστε να θαυμάσουμε. Στο κατάμαυρο δωμάτιο «ζευγαρώνουν» ο τάφος του Ουρς Φίσερ με το «Τree» (δέντρο) του Τζεφ Κουνς, καμωμένο από ψηφίδες, ενώ πάνω του διακρίνεται αχνά ένα αιδοίο-ωδή στον πίνακα του Κουρμπέ «Η πηγή της ζωής». Από την άβυσσο της μήτρας σε εκείνη του θανάτου και αντιστρόφως… Α ποδομώντας το αθώο προφίλ της Χάιντι, οι Πολ Μακ Κάρθι και Μάικ Κέλι χώρεσαν μέσα σε ένα μεγάλο δωμάτιο κάθε φροϋδική ανάλυση που θα μπορούσε να κρύβεται πίσω από τα φαινομενικώς αγνά σύμβολα φολκλορισμού. Υπό τον προβοκατόρικο τίτλο «Ο Μαουρίτσιο Κατελάν πέθανε», οι Τriple Candie παρουσιάζουν το φέρετρο του διάσημου εικαστικού και γεμίζουν ολόκληρη την αίθουσα με βιογραφικά του, χρησιμοποιώντας λανθασμένα στοιχεία που βρήκαν στο Διαδίκτυο. Ο ίδιος πάντως ζει και βασιλεύει. Γέλασε με την καρδιά του όταν ενημερώθηκε για το έργο, ενώ θα βρεθεί στην Υδρα στις 16 Ιουνίου για τα εγκαίνια της έκθεσής του στα Σφαγεία του νησιού. Η σύγχρονη τέχνη δεν έκρυψε ποτέ τη μακάβρια αίσθηση του χιούμορ της.

Αρνητική υποδοχή στο Μανχάταν
Σίγουρα ο Δάκης Ιωάννου δεν έπλεε σε πελάγη ευτυχίας βλέποντας όλες αυτές τις αντιδράσεις που προκάλεσε η έκθεση «Skin Fruit» με έργα της συλλογής του, η οποία φιλοξενήθηκε προσφάτως στο Νew Μuseum του Μανχάταν. Δεκάδες διεθνή έντυπα, με πρώτους και πιο μάχιμους τους «Νew Υork Τimes», πρόβαλαν μια σειρά από ενστάσεις: πόσο σωστό δεοντολογικώς είναι να διοργανώνεται έκθεση με έργα ενός συλλέκτη ο οποίος ανήκει και στο Βoard of Τrusties του Μουσείου; Γιατί επιλέχθηκε ως επιμελητής ένας καλλιτέχνης (Τζεφ Κουνς), ο οποίος μάλιστα «στρίμωξε» περί τα 80 έργα σε πολύ στενό χώρο;

Το μουσείο δικαιολόγησε αυτή την κίνηση λέγοντας ότι η Συλλογή του Ιωάννου έχει πολύ μεγαλύτερη φήμη από το ίδιο, επομένως ο έλληνας συλλέκτης ούτε περίμενε «ούτε και πλήρωσε για να προβληθούν τα έργα που του ανήκουν».

ΠΟΥ ΚΑΙ ΠΟΤΕ
η Ιδρυμα ΔΕΣΤΕ, Φιλελλήνων 11 και Εμ. Παππά, Νέα Ιωνία, τηλ. 210 2758.490

η Από 16 Ιουνίου έως 19 Δεκεμβρίου

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
  • Courchevel – Παρίσι – Ντουμπάι Παρά τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η Γαλλία με περισσότερα από 300.000 κρούσματα ημερησίως, σκέφτεται να «κατηφορίσει» από την Courchevel... ΣΙΒΥΛΛΑ |
Helios Kiosk