EN TAXEI

Τεστ και εμβόλιο προλαμβάνουν τον καρκίνο
Ενα απλό τεστ αίματος, το οποίο ανιχνεύει την ύπαρξη καρκίνου ακόμη και πριν σχηματιστεί ο καρκινικός όγκος, ανέπτυξαν ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Νότιγχαμ. Το τεστ αναμένεται να κυκλοφορήσει στην Αμερική μέσα στον Ιούνιο ενώ η εμφάνισή του στην Ευρώπη θα γίνει στις αρχές του προσεχούς έτους. Το τεστ, που αρχικώς θα χρησιμοποιείται για ανίχνευση του καρκίνου του πνεύμονα, ονομάζεται ΕarlyCDΤ-Lung και είναι το πρώτο που εντοπίζει με ακρίβεια τα σήματα που στέλνει το ανοσοποιητικό σύστημα ενός ατόμου καθώς ο καρκίνος «εκκολάπτεται»- μελέτες δείχνουν ότι τέτοιου είδους σήματα μπορούν να ανιχνευθούν ακόμη και πέντε χρόνια πριν από τον εντοπισμό όγκων. Παράλληλα αναπτύσσεται αυτή τη στιγμή και ένα παρόμοιο τεστ ανίχνευσης του καρκίνου του μαστού, ενώ σύμφωνα με τους ειδικούς η συγκεκριμένη μέθοδος μπορεί να βελτιώσει σημαντικά τα ποσοστά ανίχνευσης του 90% των συμπαγών όγκων. Από την πλευρά τους ερευνητές της Κλινικής Κλίβελαντ στο Οχάιο δημιούργησαν ένα προληπτικό εμβόλιο για τον καρκίνο του μαστού. Το εμβόλιο θα περάσει σε φάση κλινικών δοκιμών σε ανθρώπους μέσα σε ένα έτος και, εάν οι δοκιμές είναι επιτυχημένες, θα ανοίξει ο δρόμος για χορήγηση του εμβολίου σε όλες τις γυναίκες 40 ετών και άνω, οπότε και ο κίνδυνος εμφάνισης καρκίνου του μαστού ανεβαίνει κατακόρυφα. Μελέτες έδειξαν ότι όταν το εμβόλιο χορηγήθηκε σε ποντίκια απέτρεψε την ανάπτυξη όγκων στον μαστό, ενώ παράλληλα επιτέθηκε σε όγκους που είχαν ήδη εμφανιστεί.

Η κάμπια – «φίδι»

Με την πρώτη ματιά κάποιος θα έλεγε ότι είναι ένα μικρό φιδάκι. Στην πραγματικότητα όμως είναι η προνύμφη ενός εντυπωσιακού είδους πεταλούδας. Ονομάζεται Spicebush Swallowtail και είναι μια κάμπια που ανέπτυξε ένα μοναδικό μηχανισμό καμουφλάζ για να προστατεύεται από τους εχθρούς της. Στην αρχή της εκκόλαψης η κάμπια παίρνει το χρώμα και τη μορφή κουτσουλιών για να μπερδέψει τους εχθρούς της. Σε αυτή τη φάση περνάει όλη τη μέρα κρυμμένη μέσα σε φύλλα μέχρι να αναπτυχθεί αρκετά. Τότε ξεκινά το δεύτερο στάδιο του καμουφλάζ, που έχει πλέον στόχο τον εκφοβισμό του αντιπάλου. Η κάμπια φοράει μια προστατευτική στολή με έντονα πράσινα, κίτρινα και μπλε χρώματα, ενώ στο κεφάλι της υπάρχουν δύο σημάδια που μοιάζουν με μεγάλα μάτια φιδιού. Επιπλέον, αν νιώσει απειλή, η προνύμφη εκλύει μια οξεία και δυσάρεστη οσμή για να την απομακρύνει.

Νέα θεραπεία για την οστεοπόρωση

Μια νέα θεραπεία με τη χορήγηση δύο υποδόριων ενέσεων σε διάστημα ενός έτους υπόσχεται προστασία των οστών από τις επιπτώσεις της οστεοπόρωσης. Η νέα θεραπεία απευθύνεται κυρίως σε άτομα που τα οστά τους έχουν αδυνατίσει σε σημείο τέτοιο που να κινδυνεύουν ανά πάσα στιγμή να υποστούν κατάγματα. Από το νέο φάρμακο denosumab (η εμπορική ονομασία είναι Ρrolia) αναμένεται να ωφεληθούν περισσότερο άτομα που ακολουθούν ορμονοθεραπείες, όπως οι γυναίκες που βρίσκονται στην περίοδο της εμμηνόπαυσης και οι άνδρες με καρκίνο του προστάτη. Οι σημερινές θεραπείες με τα λεγόμενα διφωσφονικά φάρμακα ενισχύουν την οστική πυκνότητα αλλά έχουν σοβαρές παρενέργειες, με κυριότερη τις έντονες στομαχικές διαταραχές. Η νέα θεραπεία στην οποία ο ασθενής κάνει μια ένεση κάθε έξι μήνες δεν παρουσιάζει καμία παρενέργεια. Επίσης αποδείχθηκε ότι συμβάλλει στην ανάκτηση της οστικής μάζας σε ποσοστό που αγγίζει το 10%.

Ρεκόρ υπερηχητικής πτήσης

Αεροσκάφος της αμερικανικής πολεμικής αεροπορίας πραγματοποίησε μια πτήση τριών λεπτών με ταχύτητα 6 φορές μεγαλύτερη του ήχου σπάζοντας κάθε προηγούμενο ρεκόρ χρονικής διάρκειας πτήσης σε αυτές τις ταχύτητες. Το Χ-51Α ήταν εφοδιασμένο με έναν πειραματικό στροβιλοκινητήρα τύπου «scramjet» (αυλοωθητής υπερηχητικής καύσης), ο οποίος προσφέρει τελικές ταχύτητες που μέχρι σήμερα μόνο οι πυραυλοκινητήρες μπορούσαν να προσφέρουν. Το προηγούμενο ρεκόρ χρόνου πτήσης για κινητήρα scramjet ήταν 12 δευτερόλεπτα.

Αλλοι πειραματικοί scramjet που έχουν δοκιμαστεί από τη ΝΑSΑ και την κυβέρνηση της Αυστραλίας έχουν πετύχει για λίγα δευτερόλεπτα ταχύτητα δέκα φορές μεγαλύτερη από αυτήν του ήχου. Οι scramjet κινητήρες προορίζονται για μελλοντική χρήση σε διαστημικά σκάφη, σε πολεμικά και εμπορικά αεροσκάφη, ακόμη και σε επιβατικά τζετ.

Ψεκάστε και (δεν) τελειώσατε

Μια νέα μέθοδο, που επιτρέπει την επιλογή του καλύτερου σπερματοζωαρίου για χρήση στην εξωσωματική γονιμοποίηση, ανέπτυξαν αμερικανοί ερευνητές. Σύμφωνα με τους ειδικούς από το Πανεπιστήμιο Γέιλ η μέθοδος είναι εξίσου αποτελεσματική με τη φυσική διαδικασία επιλογής του κατάλληλου σπερματοζωαρίου που χρησιμοποιεί το ωάριο. Ουσιαστικώς με βάση την τεχνική επιλέγεται το σπερματοζωάριο με τη μεγαλύτερη ακεραιότητα σε ό,τι αφορά το γενετικό υλικό του, γεγονός που εκτιμάται ότι θα δώσει σημαντική ώθηση στο θέμα της ανδρικής γονιμότητας. Η ερευνητική ομάδα μελέτησε την αποτελεσματικότητα της εξέτασης σε δείγμα σπέρματος 50 ανδρών. Στηρίχθηκε στην ιδέα ότι τα σπερματοζωάρια υψηλής ποιότητας θα προσδένονταν σε ένα οξύ (υαλουρονικό οξύ).

Πράγματι τα τεστ έδειξαν ότι τα σπερματοζωάρια με την υψηλότερη ποιότητα από γενετικής απόψεως προσδένονταν στο οξύ, κάτι που δεν συνέβαινε με τα υπόλοιπα.

Το νετρίνο-«χαμαιλέων»

Μια πολύ σημαντική ανακάλυψη στον τομέα της Φυσικής και της Κοσμολογίας πραγματοποιήθηκε από ερευνητική ομάδα του Εθνικού Ινστιτούτου Πυρηνικής Φυσικής της Ιταλίας, που βρίσκεται στην περιοχή Γκραν Σάσο στην κεντρική Ιταλία. Επιστήμονες της ομάδας ΟΡΕRΑ ανακοίνωσαν ότι παρατήρησαν τη μετάλλαξη ενός νετρίνου. Τα νετρίνα είναι σωματίδια που ταξιδεύουν σχεδόν με την ταχύτητα του φωτός και οι επιστήμονες πιστεύουν ότι κρύβουν πολύτιμες πληροφορίες για τη γέννηση του Σύμπαντος. Η ερευνητική ομάδα στην Ιταλία επί τρία χρόνια υποδεχόταν δέσμες νετρίνων που ξεκινούσαν από το Ευρωπαϊκό Κέντρο Πυρηνικής Ερευνας (το γνωστό CΕRΝ που βρίσκεται έξω από τη Γενεύη) και ταξίδευαν μέσα από τη Γη για να φτάσουν στο ιταλικό ερευνητικό κέντρο διανύοντας απόσταση 732 χλμ. Οι ερευνητές αναφέρουν ότι είδαν ένα από τα νετρίνα να μεταλλάσσεται και από μιονικό να μετατρέπεται σε έναν άλλο τύπο, που ονομάζεται ταυ-νετρίνο. Η ανακάλυψη είναι εξαιρετικά σημαντική και, αν επιβεβαιωθεί από προσεχείς παρατηρήσεις, πρώτον θα επιφέρει δομικές αλλαγές στην επιστήμη της Φυσικής και δεύτερον θα ρίξει φως σε πολλά κοσμικά φαινόμενα, όπως για παράδειγμα στη μυστηριώδη σκοτεινή ύλη η οποία αποτελεί το 25% του Σύμπαντος.