ΠΡΟΣΩΠΟ

ΔΑΦΝΙΣ ΚΟΚΚΙΝΟΣ Το fakelaki έχει γίνει της μόδας στηΓερμανία

Η κουβέντα μας με τον Δάφνι Κόκκινο έγινε μόλις μία ημέρα προτού πετάξει για το Τόκιο με το Χοροθέατρο του Βούπερταλ, την ομάδα που ίδρυσε στις αρχές της δεκαετίας του ΄70 η θρυλική Πίνα Μπάους κατορθώνοντας να σφραγίσει ανεξίτηλα το είδος. Χορευτής του συγκροτήματος από το 1993 και παράλληλα βοηθός της τα τελευταία χρόνια, ο 45χρονος- γεννημένος στο Ηράκλειο της ΚρήτηςΔάφνις Κόκκινος μιλάει για την «ιέρεια του σύγχρονου χορού» σε χρόνο ενεστώτα: «Η Πίνα πιστεύει», «Η Πίνα αγαπά», «Στην Πίνα αρέσει».

Η κουβέντα μας με τον Δάφνι Κόκκινο έγινε μόλις μία ημέρα προτού πετάξει για το Τόκιο με το Χοροθέατρο του Βούπερταλ, την ομάδα που ίδρυσε στις αρχές της δεκαετίας του ΄70 η θρυλική Πίνα Μπάους κατορθώνοντας να σφραγίσει ανεξίτηλα το είδος. Χορευτής του συγκροτήματος από το 1993 και παράλληλα βοηθός της τα τελευταία χρόνια, ο 45χρονος- γεννημένος στο Ηράκλειο της ΚρήτηςΔάφνις Κόκκινος μιλάει για την «ιέρεια του σύγχρονου χορού» σε χρόνο ενεστώτα: «Η Πίνα πιστεύει», «Η Πίνα αγαπά», «Στην Πίνα αρέσει»… Την επόμενη στιγμή, σαν να συνειδητοποιεί μόλις το γεγονός του θανάτου της, ο μοναδικός Ελληνας του Χοροθεάτρου του Βούπερταλ μού ζητεί συγγνώμη για το «λάθος» του.

Η συζήτησή μας, με αφορμή τις παραστάσεις του συγκροτήματος στο Φεστιβάλ Αθηνών, κράτησε αρκετή ώρα και, παρά το ότι έγινε τηλεφωνικά, είχε την αμεσότητα μιας επαφής πρόσωπο με πρόσωπο. «Τι καιρό κάνει στην Αθήνα;» με ρώτησε κάποια στιγμή, και όταν του είπα πως ο ήλιος έλαμπε και η θερμοκρασία είχε ξεπεράσει τους 30 βαθμούς Κελσίου αντέδρασε με νοσταλγική «ζήλια». «Σοβαρά;» με ρώτησε.

«Εδώ στο Βούπερταλ έχει μόλις 10 βαθμούς και βρέχει δυνατά.Η άνοιξη και το καλοκαίρι μάς ξέχασαν…». – Ενας χρόνος συμπληρώνεται από τον θάνατο της Πίνα Μπάους.Πώς βιώσατε αυτό το διάστημα τόσο προσωπικά όσο και ως μέλος του Χοροθεάτρου του Βούπερταλ;

«Αν σας πω ότι ακόμη δεν το έχουμε χωνέψει, θα με πιστέψετε; Στις 30 Ιουνίου 2009, την ημέρα του θανάτου της, είχαμε παράσταση στην Πολωνία. Εκείνη δεν είχε ακολουθήσει, αισθανόταν κουρασμένη και είχε μείνει πίσω προκειμένου να υποβληθεί σε κάποιες ιατρικές εξετάσεις, σκεφτόταν να ακολουθήσει κάποια αγωγή. Κάποια στιγμή, το απόγευμα, μας ζήτησαν να συγκεντρωθούμε στο ξενοδοχείο. Υποπτεύθηκα ότι κάτι σοβαρό συνέβαινε αλλά ήλπιζα ότι δεν επρόκειτο για κάτι τόσο, πώς να το χαρακτηρίσω, οριστικό… Ο θάνατος της Πίνα έπεσε σαν βόμβα. Υπήρξε η σκέψη να ματαιωθεί η παράσταση αλλά την απορρίψαμε αμέσως. Ημασταν σίγουροι πως αν το κάναμε εκείνη θα εκνευριζόταν πολύ».

– Στη συνέχεια; «Δεν επιστρέψαμε αμέσως στο Βούπερταλ. Συνεχίσαμε τις παραστάσεις στην Ιταλία. Κατόπιν γυρίσαμε στη βάση μας, έγινε η κηδεία σε στενό κύκλο και τότε κάπως αρχίσαμε να το συνειδητοποιούμε. Σή μερα, έναν χρόνο μετά, η Πίνα λείπει ως φυσική παρουσία και αυτό είναι πολύ σκληρό. Ταυτόχρονα όμως είναι παρούσα παντού. Στις χορογραφίες της, στη μουσική, στη δουλειά που έκανε με τον καθένα μας». – Σε συγκροτήματα που έχουν σφραγιστεί τόσο έντονα από την προσωπικότητα του ιδρυτή τους συχνά αμφισβητείται η ύπαρξή τους μετά τον θάνατό του.Εσείς τι πιστεύετε για το μέλλον του Χοροθεάτρου του Βούπερταλ;

«Τι να σας πω… Ακόμη είναι νωρίς. Ισως πράγματι σε μερικά χρόνια το συγκρότημα να μην υπάρχει καν. Προς το παρόν όμως από πρακτική άποψη υπάρχει η δυνατότητα να συνεχίσουμε. Η Πίνα είχε κλείσει παραστάσεις ως το 2012, την καλλιτεχνική διεύθυνση του συγκροτήματος ανέλαβαν σχεδόν αμέσως ο Ντομινίκ Μερσί, ο παλαιότερος χορευτής μας, και ο Ρόμπερτ Στουρμ, και από ΄κεί και πέρα είμαστε τρεις-τέσσερις άνθρωποι οι οποίοι έχουμε επίσης πολλά χρόνια συμμετοχής στο συγκρότημα και βοηθάμε στη συνέχιση της πορείας του. Αυτή τη στιγμή το Χοροθέατρο του Βούπερταλ έχει στο δυναμικό του 30 χορευτές, μεταξύ 23-60 ετών, και εξακολουθούμε να δουλεύουμε με τις χορογραφίες της Πίνα. Αν αύριο υπάρξουν και νέα έργα κάποιου άλλου χορογράφου, αυτό είναι κάτι που δεν μπορώ να σας το πω αυτή τη στιγμή». – Εσείς πώς γνωρίσατε την Πίνα Μπάους;

«Ημουν πολύ νέος, σπουδαστής ακόμη στην Κρατική Σχολή Χορού στην Αθήνα, όταν πρωτοείδα στο Ηρώδειο το “Cafe Μueller” και την “Ιεροτελεστία της Ανοιξης”. Θυμάμαι πόσο είχα εντυπωσιαστεί. Ηθελα να βρω την Πίνα και να της πω “ευχαριστώ” αλλά ντρεπόμουν. Τελικά ξεπέρασα την ντροπή μου και πήγα στα παρασκήνια. Την είδα ντυμένη στα μαύρα και αυτό που συγκρατώ ακόμη στη μνήμη μου είναι το πόσο ψηλή μού είχε φανεί τότε. Τη φίλησα, της είπα “ευχαριστώ” κι έφυγα. Αυτή ήταν η πρώτη μας επαφή».

– Μετά; Πώς βρεθήκατε στο Χοροθέατρο του Βούπερταλ;

«Ολοκλήρωσα τις σπουδές μου στην Κρατική, δούλεψα λίγο στα “Χορικά” της Ζουζούς Νικολούδη, στο μεταξύ το συγκρότημα της Πίνα είχε ξανάρθει στο Ηρώδειο… Είχα εντυπωσιαστεί τρομερά και αποφάσισα ότι αυτό ήταν που ήθελα να κάνω στη ζωή μου. Εφυγα λοιπόν για το Βούπερταλ. Τότε δεν συνειδητοποιούσα θέματα πρακτικά, το αν θα με δεχθούν, δηλαδή, και διάφορα τέτοια. Ημουν πολύ νέος και μοναδικό μου κίνητρο και κριτήριο, θα έλεγα, ήταν η τρομακτική μου επιθυμία να δουλέψω με την Πίνα. Ευτυχώς, όλα πήγαν καλά. Την πρώτη φορά που με σύστησαν, κατάλαβε το τρακ μου και ήρθε και με αγκάλιασε με μια ζέση καταπληκτική. Αργότερα βέβαια, εκτός από συνεργάτες γίναμε και φίλοι. Η Πίνα δεν με έμαθε μόνο να χορεύω. Με έμαθε να σκέφτομαι, να αισθάνομαι, με επηρέασε αποφασιστικά ως προσωπικότητα. Τα τελευταία επτά χρόνια της ζωής της ήμουν και βοηθός της».

– Αλήθεια,τι άνθρωπος ήταν; «Κατ΄ αρχάς, μια γυναίκα που δούλευε ασταμάτητα, ίσως 20 ώρες την ημέρα. Δεν ήταν μόνο η δημιουργική δουλειά, η χορογραφία, κρατούσε χαρτί και μολύβι κι ασχολιόταν με τα πάντα. Ηταν επίσης ένα απίθανα έξυπνο άτομο. Εβλεπε τα πράγματα από πολλές πλευρές, όχι μονοδιάστατα. Πρέπει να σας πω ότι διέθετε και φοβερό χιούμορ. Θυμάμαι τι γέλια κάναμε κάθε φορά που προσπαθούσε να μας εκμαιεύσει κάτι. Εθετε ερωτήματα κι εμείς προσπαθούσαμε να της απαντήσουμε μέσω της κίνησης, χωρίς να ξέρουμε τι έχει στον νου της. Υπέροχες στιγμές…».

– Θεωρείτε πως ήταν ευτυχισμένο άτομο;

«Ναι, μπορώ να το πω κατηγορηματικά. Εκανε κάτι που αγαπούσε με πάθος. Τη λατρεύαμε και μας λάτρευε. Η Πίνα είχε την πεποίθηση ότι από τη στιγμή που ο χορευτής είναι αυτός που βγαίνει στη σκηνή πρέπει να είναι ευχαριστημένος, αλλιώς δεν μπορεί να αποδώσει. Εδειχνε λοιπόν φοβερή υπομονή εκεί που όλοι εμείς οι υπόλοιποι τη χάναμε. Μπορεί μέσα της να έβραζε, αλλά δεν το έδειχνε. Κι αυτή η στάση τής έβγαινε σε καλό».

Η Πίνα Μπάους και ο Δάφνις Κόκκινος στην πρώτη τους συνάντηση στο Ηρώδειο, προτού γίνει μέλος της ομάδας το 1993

– Από πού αντλούσε τα ερεθίσματά της;

«Κατ΄ αρχάς, στο Χοροθέατρο του Βούπερταλ υπάρχουν χορευτές από 16 διαφορετικές εθνικότητες. Την ενδιέφερε αυτό την Πίνα. Την ενδιέφερε, ας πούμε, το πόσο διαφορετικά χαιρετιούνται δύο άνθρωποι μεσογειακοί που αγκαλιάζονται σφιχτά και δύο Ασιάτες οι οποίοι δεν αγγίζονται καν. Την ενδιέφεραν επίσης οι διαφορές των ανθρώπινων σωμάτων. Από το ΄93, οπότε κι εγώ έγινα μέλος της ομάδας, άρχισε τις συμπαραγωγές με διάφορες πόλεις του κόσμου, και αυτό είχε ιδιαίτερο ενδιαφέρον». – Από ποια άποψη; «Από τον τρόπο με τον οποίο δούλευε για αυτές τις συμπαραγωγές. Πηγαίναμε δύο-τρεις εβδομάδες στην κάθε πόλη και ανακατευόμασταν με τον κόσμο. Πηγαίναμε όπου συγκεντρώνονται άνθρωποι: σε παραστάσεις, σε παζάρια… οπουδήποτε θα μπορούσαμε να αντλήσουμε κάποιο ερέθισμα. Αυτό ήταν τρομερός πλούτος για εμάς, και φυσικά η Πίνα ήξερε να το χειριστεί όλο αυτό. Δεν έφτιαχνε θεάματα τουριστικά».

– Με την Ελλάδα τι σχέση είχε; «Την αγαπούσε πολύ. Είχε μια φίλη, την Κυβέλη, η οποία σήμερα ζει στο Παρίσι. Εκείνη είχε ένα σπίτι αρχικά στην Κρήτη και αργότερα στην Ανδρο. Μαζί της λοιπόν έκανε συχνά διακοπές η Πίνα. Της άρεσαν οι παραδοσιακές κρητικές βαφτίσεις, πήγαινε σε οικισμούς τσιγγάνων… όλα αυτά τα αγαπούσε και τα έβρισκε πολύ ενδιαφέροντα. Της έδιναν κατά κάποιον τρόπο ενέργεια. Της άρεσαν επίσης το Ηρώδειο και η Επίδαυρος και λάτρευε τον Ηρόδοτο. Της μιλούσα βεβαίως και εγώ για την Ελλάδα αρκετά συχνά. Για το παρελθόν περισσότερο. Για το παρόν, δυστυχώς, δεν είχα και πολλά να της πω».

– Αλήθεια,σκεφθήκατε ποτέ όλα αυτά τα χρόνια να εγκαταλείψετε το συγκρότημα, να αναζητήσετε άλλες επαγγελματικές εμπειρίες;

«Ούτε μια στιγμή. Αλλωστε, να σας πω την αλήθεια, μου φαίνεται σαν χθες που ήρθα στο Βούπερταλ. Ολα αυτά τα χρόνια που έχουν περάσει για μένα είναι απλώς ένας αριθμός. Οσο μπορώ να χορεύω θα συνεχίσω… Το ίδιο και με την επιμέλεια των χορογραφιών της Πίνα. Το θεωρώ χρέος μου αλλά είναι και η επιθυμία μου. Οσο υπάρχει η ομάδα και αντέχω θα είμαι παρών».

– Τα ελληνικά χορευτικά πράγματα τα παρακολουθείτε;

«Περισσότερο ονόματα γνωρίζω παρά δουλειές. Προσπαθώ να ενημερώνομαι από τις ελληνικές εφημερίδες και το Διαδίκτυο. Εχω βεβαίως και φίλους. Ωστόσο κάθε φορά που έρχομαι είναι καλοκαίρι, στις διακοπές μου. Πηγαίνω λοιπόν κατευθείαν στην Κρήτη, στην οικογένειά μου, δεν μένω στην Αθήνα. Ετσι κι εφέτος, μετά τις παραστάσεις, θα χαιρετίσω τους συναδέλφους μου και θα μείνω λίγο για διακοπές. Ωστόσο πρέπει να σας πω ότι υπάρχουν και άλλοι που έχουν επιλέξει τη χώρα μας για διακοπές παρά το αρνητικό κλίμα και παρά το ότι η Ελλάδα είναι τόσο ακριβή».

– Αλήθεια, ζώντας στη Γερμανία, πoια είναι η κατάσταση σε σχέση με την Ελλάδα;

«Στην ομάδα εννοείται πως δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα. Είμαστε όλοι μια οικογένεια. Εκτός όμως έχω ζήσει κάποια περιστατικά τα οποία είναι περισσότερο αστεία βεβαίως, αλλά είναι ενδεικτικά του κλίματος». – Ας πούμε; «Κάποια στιγμή ταξιδεύαμε για Φραγκφούρτη. Πήγα στο αεροδρόμιο, έδωσα το διαβατήριό μου και καθώς το ήλεγχε ο υπάλληλος με ρώτησε: “Ελληνας είσαι;”. Οταν του απάντησα καταφατικά, μου είπε: “Δεν σ΄ αφήνω να περάσεις. Ι want… fakelaki!”. Αυτή η λέξη έχει γίνει της μόδας στη Γερμανία, την ξέρουν όλοι. Πρέπει δε να σας πω ότι οι εφημερίδες τόνισαν ιδιαίτερα το γεγονός πως… στον πρόσφατο διαγωνισμό της Εurovision η Ελλάδα έδωσε στο γερμανικό τραγούδι μόνο δύο βαθμούς!».

ΠΟΤΕ ΚΑΙ ΠΟΥ: To Χoροθέατρο του ΒούπερταλΠίνα Μπάους εμφανίζεται στο Φεστιβάλ Αθηνών με δύο παραγωγές: το «Αgua» (7-9 Ιουλίου, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη) και το «Νefes» (13-15 Ιουλίου, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη).

Σκηνοθεσία – χορογραφία: Πίνα Μπάους.

Στις 21.00.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk