ΠΡΟΣΩΠΟ

ΑΝΤΖΕΛΑ ΙΣΜΑΗΛΟΥ Κινηματογραφεί τους σκηνοθέτες

Η αγάπη της σκηνοθέτριας Αντζελας Ισμαήλου για την Εβδομη Τέχνη χρονολογείται από πολύ μικρή ηλικία, όταν ο φανατικός κινηματογραφόφιλος πατέρας της άρχισε να της συστήνει ταινίες περασμένων εποχών. Από το βωβό σινεμά στον Ζαν Ρενουάρ, από τη ρωσική πρωτοπορία και τον Σεργκέι Αϊζενστάιν ως τη νουβέλ βαγκ και τον Ζαν-Λυκ Γκοντάρ και τον ιταλικό νεορεαλισμό του Ροσελίνι και του Ντε Σίκα. Από πολύ νωρίς στη ζωή της η Ισμαήλου είχε εξοικείωση με ταινίες σκηνοθετών όπως ο Αντονιόνι, ο Ντράγερ, ο Τζίγκα Βερτόφ, ο Ζαν Κοκτό, ο Φελίνι και ο Κουροσάβα.

ΑΝΤΖΕΛΑ ΙΣΜΑΗΛΟΥ  Κινηματογραφεί τους σκηνοθέτες | tovima.gr

Η αγάπη της σκηνοθέτριας Αντζελας Ισμαήλου για την Εβδομη Τέχνη χρονολογείται από πολύ μικρή ηλικία, όταν ο φανατικός κινηματογραφόφιλος πατέρας της άρχισε να της συστήνει ταινίες περασμένων εποχών. Από το βωβό σινεμά στον Ζαν Ρενουάρ, από τη ρωσική πρωτοπορία και τον Σεργκέι Αϊζενστάιν ως τη νουβέλ βαγκ και τον Ζαν-Λυκ Γκοντάρ και τον ιταλικό νεορεαλισμό του Ροσελίνι και του Ντε Σίκα. Από πολύ νωρίς στη ζωή της η Ισμαήλου είχε εξοικείωση με ταινίες σκηνοθετών όπως ο Αντονιόνι, ο Ντράγερ, ο Τζίγκα Βερτόφ, ο Ζαν Κοκτό, ο Φελίνι και ο Κουροσάβα. «Ο πατέρας μου ήταν ο κινηματογραφικός δάσκαλός μου!» λέει σήμερα ενθυμούμενη τις βραδιές στις θερινές αίθουσες της Αθήνας όπου η μυρωδιά του γιασεμιού συνοδευόταν από την κινηματογραφική ποιότητα εικόνων που θα έμεναν για πάντα χαραγμένες στη μνήμη της. Ηδη από επτά χρονών κοριτσάκι η Ισμαήλου σκηνοθετούσε δικές της παραστάσεις. «Ανέκαθεν είχα παράλληλα πρόσωπα που ήταν σαν να ζούσαν μαζί μου- σαν να είχα ένα θεατρικό ρεπερτόριο με ηθοποιούς. Οπότε ο κινηματογράφος υπήρξε μια φυσική συνέπεια αυτής της έντονης ανάγκης που είχα να συλλάβω τα πάντα με την κάμερα».

Μετά την αποφοίτησή της από τη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών συνέχισε τις σπουδές της στο Columbia University της Νέας Υόρκης και κάποια στιγμή αποφάσισε να γίνει η ίδια σκηνοθέτρια. Ενας από τους λόγους ήταν για να ερευνήσει τι συμβαίνει στους ανθρώπους που δουλεύουν πίσω από την κάμερα. Πίσω από τη μαγεία. Και το παράξενο είναι ότι η Ισμαήλου είναι τόσο εντυπωσιακά όμορφη που πολλές στη θέση της θα προτιμούσαν να σταθούν μπροστά από την κάμερα. Και όμως, εκείνη την ενδιέφερε αυτό που δεν φαίνεται στην οθόνη.

Η αφετηρία της στη σκηνοθεσία έγινε με το ντοκυμαντέρ «Great directors». Μια φιλόδοξη, τολμηρή βουτιά στη σκέψη των αγαπημένων σκηνοθετών της, χαρακτηριστικό των οποίων είναι ότι «όλοι τους έχουν παραμείνει πιστοί στις ιδέες τους,κανένας δεν έχει ξεπουλήσει τις αξίες του,όλοι κάνουν απλώς τις ταινίες που έχουν επιλέξει να κάνουν.Είναι σκηνοθέτες που δεν έχουν σχέση με τη στρατηγική της κινηματογραφικής βιομηχανίας». Η Ισμαήλου αναφέρεται σε καλλιτέχνες όπως ο Ντέιβιντ Λιντς, ο Μπερνάρντο Μπερτολούτσι , ο Κεν Λόουτς, η Ανιές Βαρντά, ο Τοντ Χέινς, ο Τζον Σέιλς, ο Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ, η Λιλιάνα Καβάνι και η Κατρίν Μπριγιά. Ολοι τους μιλούν στην κάμερα της Ισμαήλου εξηγώντας τι ήταν αυτό που τους έλκυσε και έγιναν κινηματογραφικοί δημιουργοί. Η Ισμαήλου τούς αναζήτησε και τους συνάντησε κατά τη διάρκεια τεσσάρων ετών και από πέρυσι το «Great directors» ακολουθεί διεθνή καριέρα. Για την ακρίβεια, την Τρίτη 22 Ιουνίου θα κάνει την αμερικανική πρεμιέρα του στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης (ΜΟΜΑ) της Νέας Υόρκης. Εν συνεχεία θα διανεμηθεί εμπορικά στη Νέα Υόρκη (7 Ιουλίου) και στο Λος Αντζελες (9 Ιουλίου).

Ο πρώτος σκηνοθέτης που απάντησε θετικά στην ιδέα της ήταν ο Μπερτολούτσι, ο οποίος της πρότεινε αμέσως να πάει στη Ρώμη να τον συναντήσει. Ο δεύτερος που της έδωσε θετική απάντηση ήταν ο Ρόμπερτ Ολτμαν, η ασθενική υγεία του όμως δεν επέτρεψε να προχωρήσει στο εγχείρημα. Η Ισμαήλου μιλάει με υπέρτατο θαυμασμό για «τον πιο συνεσταλμένο όλων», τον Κεν Λόουτς, ο οποίος φοβήθηκε μήπως οι θεατές του ντοκυμαντέρ νομίσουν ότι οι κήποι τωνΡinewood Studios, όπου έγιναν τα γυρίσματα, είναι δικοί του…

Είδα το «Great directors» πέρυσι στις Κάννες όπου η Ισμαήλου το παρουσίασε ινκόγκνιτο και εκτός επίσημων προγραμμάτων του φεστιβάλ. Ομολογώ ότι εντυπωσιάστηκα και το ρούφηξα από την πρώτη ως την τελευταία σκηνή. Λίγους μήνες αργότερα δεν μου έκανε εντύπωση που το ίδιο ντοκυμαντέρ επελέγη από τους διοργανωτές του Φεστιβάλ Βενετίας για προβολή εντός προγράμματος στο παράλληλο τμήμα των «Οριζόντων». Η έντιμη αυτή δουλειά συνάντησε τη θετική υποδοχή του κοινού αλλά και την ένθερμη υποστήριξη τριών σκηνοθετών που εμφανίζονται στην ταινία: η Καβάνι, ο Σέιλς και ο Χέινς είχαν συνοδέψει την Ισμαήλου στη συνέντευξη Τύπου της ταινίας. «Υπολόγιζα να έχω περισσότερους σκηνοθέτες μέσα στην ταινία μου» είπε η Ισμαήλου, στη λίστα της οποίας βρίσκονταν επίσης οι Μίκαελ Χάνεκε, Βέρνερ Χέρτσογκ, Θόδωρος Αγγελόπουλος, Λαρς φον Τρίερ, Βιμ Βέντερς και Φράνσις Φορντ Κόπολα. «Είναι όμως τόσο πολλοί οι σκηνοθέτες που αγαπώ που κανονικά θα έπρεπε να γυρίσω και άλλα volumes». Πολύ πιθανόν να γίνει και αυτό, αν και προς το παρόν δεν είναι αυτή η προτεραιότητα της σκηνοθέτριας, μια και φιλοδοξεί να σκηνοθετήσει ταινία μυθοπλασίας, τα γυρίσματα της οποίας είναι προγραμματισμένα να αρχίσουν τον Φεβρουάριο του 2011.

To ντοκυμαντέρ της Αντζελας Ισμαήλου «Great directors» θα προβληθεί στην Ελλάδα κατά τη διάρκεια της ερχόμενης χειμερινής σεζόν σε διανομή Village Roadshow.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk