γνωμη

Το θεώρημα των τοπογράφων

Οι πρωτοετείς φοιτητές της Σχολής των Αγρονόμων- Τοπογράφων του ΕΜΠ από τις πρώτες ημέρες στο ίδρυμα διδάσκονται ένα ιδιότυπο μάθημα που φέρει τον τίτλο «Οικονομική Γεωγραφία». Οι νέοι φοιτητές μαθαίνουν από τα πρώτα τους βήματα ότι ένα τεχνικό έργο δεν είναι μόνο κατασκευή, αλλά και οικονομία. Ενας δρόμος, ένα λιμάνι, ένα αεροδρόμιο επιδρά πολλαπλώς σε μια πόλη, σε ένα νησί ή σε μια ευρύτερη γεωγραφική ζώνη, αλλάζει τις λειτουργίες, δημιουργεί δικό του περιβάλλον οικονομικής δραστηριότητας, αναδεικνύει ευκαιρίες, επηρεάζει τις αξίες της γης, των ακινήτων, των πάντων.

Οι πρωτοετείς φοιτητές της Σχολής των Αγρονόμων- Τοπογράφων του ΕΜΠ από τις πρώτες ημέρες στο ίδρυμα διδάσκονται ένα ιδιότυπο μάθημα που φέρει τον τίτλο «Οικονομική Γεωγραφία».

Οι νέοι φοιτητές μαθαίνουν από τα πρώτα τους βήματα ότι ένα τεχνικό έργο δεν είναι μόνο κατασκευή, αλλά και οικονομία.

Ενας δρόμος, ένα λιμάνι, ένα αεροδρόμιο επιδρά πολλαπλώς σε μια πόλη, σε ένα νησί ή σε μια ευρύτερη γεωγραφική ζώνη, αλλάζει τις λειτουργίες, δημιουργεί δικό του περιβάλλον οικονομικής δραστηριότητας, αναδεικνύει ευκαιρίες, επηρεάζει τις αξίες της γης, των ακινήτων, των πάντων.

Συνήθως το οικονομικό αποτέλεσμα είναι πολλαπλάσιο του κόστους κατασκευής του έργου και στις περισσότερες των περιπτώσεων απροσδιόριστο, αν εξελιχθεί στον χρόνο και οι χρήσεις του διευρυνθούν.

Από τη σκοπιά λοιπόν της «Οικονομικής Γεωγραφίας» οι χθεσινές αποφάσεις του Υπουργικού Συμβουλίου για εκτεταμένες αποκρατικοποιήσεις δεκάδων δισεκατομμυρίων ευρώ μπορεί να αποδειχθούν ιδιαιτέρως σημαντικές στις παρούσες, άκρως δυσμενείς, οικονομικές συνθήκες. Η μαζική παραχώρηση σε ιδιώτες ακόμη και υπαρχουσών υποδομών, όπως αυτοκινητόδρομοι, λιμάνια, κεντρικά και περιφερειακά αεροδρόμια, σιδηροδρομικά δίκτυα, νέες γραμμές μετρό, ηλεκτροπαραγωγικές μονάδες, επιλεγμένες προς αξιοποίηση δημόσιες εκτάσεις και γαίες, είναι ικανή να κινητοποιήσει εγχώρια και διεθνή κεφάλαια και να διαμορφώσει ισχυρότατη βάση επενδύσεων, τη μόνη ικανή να επιτρέψει, στο πλαίσιο του υπάρχοντος οικονομικού συστήματος, την έξοδο της χώρας από την κρίση.

Με το σχέδιο που παρουσίασε ο υπουργός Οικονομίας και υπεράσπισε ο πρωθυπουργός κ. Γ. Παπανδρέου επιχειρείται η μεταβολή των συνθηκών και η διαμόρφωση ενός νέου πεδίου ανάπτυξης. Οι εμπνευστές του σχεδίου υποστηρίζουν ότι η ταχεία παραχώρηση των λιμανιών μπορεί να μεταβάλει τις οικονομικές δυνατότητες της Θεσσαλονίκης, του Βόλου, της Πάτρας ή της Καβάλας. Ακόμη μπορεί να ενισχύσει καθοριστικά τις συνθήκες ελλιμενισμού στις Κυκλάδες και να δώσει άλλη διάσταση στην προσέγγιση των σκαφών αναψυχής και στην προσέλκυση τουριστών υψηλού εισοδηματικού επιπέδου στα νησιά μας. Αντιστοίχως η παραχώρηση των παλαιών και νέων αεροδρομίων της Κρήτης σε ιδιώτες μπορεί να επαυξήσει καθοριστικά τον τουρισμό. Επίσης η παραχώρηση τμημάτων της Εγνατίας και απαλλοτριωμένων γαιών προς εκμετάλλευση είναι ικανή να αλλάξει καθοριστικά την οικονομική γεωγραφία από την Ηγουμενίτσα ως την Αλεξανδρούπολη κατά μήκος του αυτοκινητοδρόμου.

Πολλοί μπορεί να σκεφθούν ότι ο πνιγμένος από τα μαλλιά του πιάνεται. Και πιθανώς όλο αυτό το κύμα παραχώρησης των κρατικών υποδομών σε ιδιώτες να καταδεικνύει ακριβώς την αγωνία διάσωσης της οικονομίας και της χώρας. Ωστόσο υπάρχει και το ενδεχόμενο επιβεβαίωσης των αρχών της «Οικονομικής Γεωγραφίας» που διδάσκονται οι πρωτοετείς τοπογράφοι μηχανικοί. Οπως και να έχει πάντως, μετά την κρίση η Ελλάδα θα είναι άλλη χώρα…

akarakousis@dolnet.gr

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Γνώμες
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
  • Η Καλντέρα η επιλογή να εκδράμουν αυτές τις άκρως επικίνδυνες ημέρες, με τη μετάλλαξη Ομικρον να σαρώνει τα πάντα, στην αγαπημένη... ΣΙΒΥΛΛΑ |
Helios Kiosk