Με το τέρας της γραφειοκρατίας, το υδροκέφαλο κράτος και τις απεργίες παλεύουν οι ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις. «Καθημερινά αντιμετωπίζουμε μεγάλα προβλήματα στις εξαγωγές κυρίως εξαιτίας της τεράστιας γραφειοκρατίας στα τελωνεία που μερικές φορές φαντάζει επίτηδες ανυπέρβλητη. Με τον τρόπο αυτόν το κόστος εξαγωγής μεγαλώνει πολλές φορές επικίνδυνα ενώ είναι αδύνατον να εξηγήσεις στον Νορβηγό ή στον Ιάπωνα ότι η εξαγωγή θα καθυστερήσει επειδή υπάρχει πολύμηνη απεργία στο λιμάνι του Πειραιά» αναφέρει ο κ. Β. Θεοχαράκης, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Νanophos, η οποίο παράγει προϊόντα νανοτεχνολογίας, πρωτοποριακής καινοτομίας, με έμφαση στα μονωτικά υλικά.
Η Νanοphos εξάγει το 60% τής παραγωγής της κυρίως στην Κίνα, στην Ιαπωνία και στη Σαουδική Αραβία ενώ από την Ευρώπη έχει επικεντρωθεί στη Νορβηγία και όπως θεωρεί ο κ. Θεοχαράκης, αναφερόμενος στις δυσκολίες που συναντούν οι ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις, «είναι αδιανόητο να προσπαθείς να εξηγήσεις σε έναν Νορβηγό, ή σε Ιάπωνα, ότι για να ξεκινήσει ένα προϊόν από το λιμάνι του Πειραιά και να φτάσει στο Οσλο χρειάζεται να συμπληρωθούν και να υπογραφούν περίπου 45 έγγραφα ενώ όταν εξάγει ο Νορβηγός θέλει όλο και όλο ένα δελτίο εξαγωγής και ο Κινέζος πρέπει να υπογράψει απλώς δύο έγγραφα μέσα σε μία και μόνο ημέρα».
Σύμφωνα με τον ίδιο «πλέον το να είσαι Ελληνας και να εξάγεις έχει καταντήσει ανέκδοτο». Οπως εξηγεί «πρόσφατα στη Σαουδική Αραβία με ρωτούσαν στα σοβαρά αν πρέπει να μου προκαταβάλουν την αξία των προϊόντων προτού ακόμη εγώ τους τα παραδώσω, θεωρώντας δεδομένο ότι δεν έχω καθόλου χρήματα. Επίσης στην Ολλανδία, όταν διερευνούσα εξαγωγές, όλοι μου έκαναν πλάκα και με ρωτούσαν αν θα εξάγω… σουβλάκια διότι πλέον μόνο αυτό παράγει η χώρα μας. Δυστυχώς, λόγω της μεγάλης οικονομικής κρίσης, έχουμε να αντιμετωπίσουμε και την καχυποψία των ξένων για το αν μπορούμε να παράγουμε και να εξάγουμε οτιδήποτε» καταλήγει ο κ. Θεοχαράκης.
Δεν είναι όμως μόνο το κράτος που ορθώνει εμπόδια στους έλληνες εξαγωγείς. Η έλλειψη εξαγωγικής κουλτούρας και εξωστρέφειας λειτουργεί αποτρεπτικά. «Το μεγάλο πρόβλημα που αντιμετωπίζω είναι ότι δεν βρίσκω Ελληνες πραγματικά διψασμένους για να δημιουργήσουν στο εξωτερικό. Θα μπορούσα να τους αναθέσω τη δημιουργία νέων καταστημάτων της εταιρείας και αυτή τη στιγμή να έχω ένα δίκτυο γύρω στα 500 καταστήματα παγκοσμίως» επισημαίνει ο κ. Π. Ευμορφίδης, ιδρυτής της εταιρείας Cocomat που κατασκευάζει στρώματα με πρώτη ύλη τον κοκοφοίνικα, αλλά και αξεσουάρ στρωμάτων όπως σεντόνια, παπλώματα και μαξιλαροθήκες. Με τζίρο περίπου 20 εκατ. ευρώ πέρυσι η εταιρεία εξήγαγε το 43% της παραγωγής της, δηλαδή εμφάνισε κύκλο εργασιών στις εξαγωγές περίπου 9 εκατ. ευρώ, με προορισμό τις ΗΠΑ, Ισπανία, Πορτογαλία, Ολλανδία και Γαλλία.
Ο κ. Π. Ευμορφίδης είναι εδώ και μερικά χρόνια μόνιμα εγκατεστημένος στη Βαρκελώνη, όπου διευθύνει το κατάστημα της εταιρείας έκτασης 1.000 τετρ. μέτρων σε ένα από τα πλέον πολυσύχναστα εμπορικά κέντρα της πρωτεύουσας της Καταλωνίας. Από την Ισπανία εντοπίζει τα νέα ρεύματα της μόδας που επικρατούν στη Δυτική Ευρώπη και προσπαθεί να προσαρμόσει γρήγορα τα σχέδια της εταιρείας του στις νέες τάσεις. «Παρ΄ όλο που θεωρούμαστε κοσμοπολίτες νομίζω ότι τα τελευταία χρόνια κλειστήκαμε στο καβούκι μας» συμπληρώνει ο ίδιος και προσθέτει ότι «όσοι Ελληνες δεν έχουν σπουδάσει στο εξωτερικό δεν μιλούν ούτε καν άπταιστα αγγλικά που είναι απαραίτητα για να δημιουργήσουμε κάτι καινούργιο». Ωστόσο διατηρεί άκρατη αισιοδοξία για το μέλλον της Ελλάδας. «Οταν μιλάω στους ξένους για την Ελλάδα πρώτα θυμούνται τον Πλάτωνα και τον Αριστοτέλη και ύστερα το… ΔΝΤ» σημειώνει και τονίζει: «Επιμένω ότι η λέξη Ελλάδα είναι ένα ιστορικό και βαρύ διαβατήριο για εξαγωγές».
Η αισιοδοξία του ίσως πηγάζει από το γεγονός ότι ζει στο εξωτερικό. Αντίθετα ο αδελφός του κ. Μ.Ευμορφίδης, που διευθύνει την εταιρεία από την Αθήνα και την Ξάνθη, αντιμετωπίζει τη σκληρή ελληνική πραγματικότητα και θυμάται ότι το ελληνικό Δημόσιο χρωστάει στην επιχείρησή του επί 2,5 χρόνια την επιδότηση 12% που προβλέπει ο νόμος για τις ασφαλιστικές εισφορές. Επίσης ανακινεί, πολλοστή φορά, το θέμα της επίσημης ελληνικής παρουσίας στη διεθνή έκθεση Φιέρα του Μιλάνου όπου η εταιρεία προσπαθεί χωρίς καμία υποστήριξη να προωθήσει τα προϊόντα της ενώ οι ανταγωνίστριες ομόλογες έχουν τις κυβερνήσεις στο πλευρό τους. «Αυτά είναι τα πραγματικά μας προβλήματα και όχι οι εργασιακές σχέσεις,ούτε και το μισθολογικό κόστος το οποίο στη βιομηχανία δεν είναι υψηλό» τονίζει με νόημα ο κ. Μ. Ευμορφίδης.