ΟΥΑΣΙΓΚΤΟΝ Η έγχυση ειδικής βιομηχανικής λάσπης στο σημείο της διαρροής του πετρελαίου που μολύνει εδώ και έναν μήνα τον Κόλπο του Μεξικού είναι η τελευταία ευκαιρία της ΒΡ να σταματήσει την καταστροφή πριν από την περίοδο των τυφώνων που ξεκινά την ερχόμενη Τρίτη. Τα συνεργεία της εταιρείας δίνουν από χθες μάχη με τον χρόνο προκειμένου να σταματήσουν ή να περιορίσουν κατά πολύ τη μεγαλύτερη διαρροή πετρελαίου στην ιστορία των ΗΠΑ.
Ο αμερικανός ναύαρχος Ταντ Αλεν, υπεύθυνος για την αντιμετώπιση της καταστροφής, δήλωσε χθες ότι η διαρροή πετρελαίου και φυσικού αερίου σταμάτησε μετά τη διοχέτευση της παχύρρευστης λάσπης στο σημείο από το οποίο ξεκινά. Το «στοίχημα» τώρα είναι να φανεί αν η λάσπη και τα μπάζα που έχουν διοχετευθεί θα αντέξουν στις πιέσεις που θα δεχθούν από το πετρέλαιο το οποίο βρίσκεται κάτω από το σημείο της διαρροής.
Ο διευθύνων σύμβουλος της ΒΡ Τόνι Χέιγουορντ εκτίμησε ότι αύριο θα γνωρίζουμε αν η επιχείρηση «Τop Κill» πέτυχε ή όχι. Δήλωσε δε πως οι πιθανότητες επιτυχίας της επιχείρησης είναι 50% την ώρα που αρχίζει η περίοδος των τυφώνων. Χαρακτηριστικό της σοβαρότητας της κατάστασης είναι το γεγονός ότι ο πρόεδρος Μπαράκ Ομπάμα επισκέφθηκε για δεύτερη φορά μέσα σε λίγες ημέρες τη Λουιζιάνα, οι ακτές της οποίας έχουν πληγεί περισσότερο από την πετρελαιοκηλίδα. Επιστήμονες οι οποίοι εργάζονται για την κυβέρνηση εκτίμησαν ότι η ποσότητα πετρελαίου που διέρρεε στη θάλασσα ήταν από δυόμισι ως πέντε φορές μεγαλύτερη από τις αρχικές εκτιμήσεις της ΒΡ και της αμερικανικής Ακτοφυλακής.
Εκτός των 50.000 βαρελιών λάσπης, η ΒΡ διοχετεύει στο σημείο της διαρροής και άλλα υλικά, από λάστιχα ως και μπαλάκια του γκολφ. Στο επόμενο στάδιο, η ΒΡ θα επιχειρήσει να κλείσει την τρύπα της γεώτρησης με τσιμέντο ώστε να σφραγίσει για πάντα το υποθαλάσσιο κοίτασμα.
Η διαρροή έχει στοιχίσει ήδη στην εταιρεία περισσότερα από 750 εκατ. ευρώ. Αν επιτύχει η επιχείρηση «Τop Κill», το συνολικό κόστος της πετρελαιοκηλίδας θα περιοριστεί στα 3,2 δισ. ευρώ έναντι 6,4 δισ. ευρώ που εκτιμάται ότι θα κοστίσει αν αποτύχει.
Δύο ομάδες επιστημόνων υπολόγισαν ότι από την πετρελαιοπηγή διαρρέουν από 1,9 ως 3,8 εκατ. λίτρα πετρελαίου την ημέρα. Σύμφωνα με τους πιο μετριοπαθείς υπολογισμούς, ως σήμερα έχουν διαρρεύσει συνολικά 68 εκατ. λίτρα πετρελαίου στον Κόλπο του Μεξικού, ενώ το χειρότερο σενάριο ανεβάζει την ποσότητα του πετρελαίου που έχει διαρρεύσει στη θάλασσα στα 148 εκατ. λίτρα.
Αν η επιχείρηση αποτύχει, η εταιρεία έχει εναλλακτικά σχέδια. Λέει ότι θα συνεχίσει τις γεωτρήσεις σε δύο βοηθητικά πηγάδια, καθώς αυτό θεωρείται η μόνη λύση που απομένει για τη διακοπή της διαρροής. Θα περάσουν όμως εβδομάδες προτού ολοκληρωθούν αυτές οι γεωτρήσεις.
Επιστήμονες ειδικοί στη θαλάσσια ζωή δήλωσαν ότι εντόπισαν μια νέα, τεράστια κηλίδα που πιστεύουν ότι προέρχεται από πετρέλαιο, βαθιά κάτω από την επιφάνεια του Κόλπου και σε απόσταση 35 χιλιομέτρων από την κατεστραμμένη γεώτρηση. Πιστεύουν ότι η κηλίδα δημιουργήθηκε από τη χρήση χημικών που έριξε η ΒΡ για τον καθαρισμό της κηλίδας σε βάθος 1,6 χλμ. από την επιφάνεια.
Οι δημοσκοπήσεις δείχνουν ότι το 60% των αμερικανών πολιτών είναι δυσαρεστημένοι με τις ενέργειες της κυβέρνησης Ομπάμα, ενώ οι εργαζόμενοι στη βυθισμένη εξέδρα αποδίδουν ευθύνες στην εταιρεία. Κατά τη διάρκεια ακρόασης στο Κογκρέσο, δύο εργαζόμενοι που τραυματίστηκαν στο δυστύχημα της 20ής Απριλίου αποκάλυψαν ότι η ΒΡ αμελούσε τη συντήρηση των εγκαταστάσεων για να εξοικονομήσει χρήματα.
« Το δυστύχημα ήταν σχεδόν προδιαγεγραμμένο » είπαν. Ενδεκα εργαζόμενοι σκοτώθηκαν την ημέρα της έκρηξης και δεκάδες τραυματίστηκαν, οι περισσότεροι ελαφρά. Νοσηλεύονται επίσης επτά εργαζόμενοι στη διαδικασία απορρύπανσης με συμπτώματα ναυτίας, πονοκεφάλων και με πόνους στο στήθος.