Μετά τη Lufthansa και την Αir France-ΚLΜ ήλθε η σειρά της τρίτης μεγαλύτερης αεροπορικής εταιρείας της Ευρώπης, της Βritish Αirways, να επιβεβαιώσει με στοιχεία κάτι που και η ίδια η Διεθνής Ενωση Αερομεταφορέων (ΙΑΤΑ) είχε επισημάνει από το τέλος του περασμένου Ιανουαρίου: ότι η χρονιά που πέρασε ήταν για τον κλάδο των αερομεταφορών η χειρότερη από τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Ενας πραγματικός «annus horribilis», όπως θα έλεγε η βασίλισσα Ελισάβετ. Διότι η Βritish Αirways ανακοίνωσε χθες για το οικονομικό έτος που έληξε στις 31 Μαρτίου 2010 ζημιές 531 εκατ. στερλινών (610 εκατ. ευρώ).

Πρόκειται για τις πιο μεγάλες ζημιές που ανακοινώνει ο βρετανικός αερομεταφορέας από το 1987 που ιδιωτικοποιήθηκε από την κυβέρνηση της βαρόνης Μάργκαρετ Θάτσερ. Τη χρήση 2008-2009 η ΒΑ είχε εμφανίσει ζημιές 401 εκατ. στερλινών.

«Είναι η δεύτερη συνεχής χρονιά που εμφανίζουμε ζημιές-ρεκόρ, αλλά θεωρούμε ενθαρρυντικό το γεγονός ότι μειώσαμε το λειτουργικό μας κόστος κατά 1 δισ. στερλίνες χάρη στην αναδιάρθρωση που πετύχαμε» σημειώνει σε ανακοίνωσή της η βρετανική εταιρεία. Κατά 1 δισ.

στερλίνες υποχώρησε άλλωστε εφέτος ο τζίρος της ΒΑ συγκριτικά με πέρυσι, στα 7,9 δισ. στερλίνες. Οι εφετινές ζημιές-ρεκόρ αποδίδονται από την ίδια την εταιρεία στο υψηλό κόστος των συχνών απεργιακών κινητοποιήσεων που πραγματοποίησαν οι εργαζόμενοι κατά τη διάρκεια του τελευταίου 12μήνου και στα ακραία καιρικά φαινόμενα, κυρίως τις αλλεπάλληλες χιονοθύελλες, που διατάραξαν πάμπολλες φορές τον χειμώνα που πέρασε τις αερομεταφορές στη Βρετανία. Ειδικότερα, το κόστος των απεργιών η εταιρεία το υπολογίζει σε 45 εκατ. στερλίνες. Στην ανακοίνωσή της η ΒΑ εκφράζει την ελπίδα ότι θα ισορροπήσει τον ισολογισμό της το τρέχον έτος. Αξίζει πάντως να αναφερθεί ότι οι ειδικοί περί τα αεροπορικά αναλυτές που συμμετείχαν σε έρευνα της Τhomson Reuters είχαν προβλέψει για την ΒΑ ακόμη υψηλότερες ζημιές, συγκεκριμένα 590 εκατ. στερλίνες.

Αν όμως για την Βritish Αirways οι απώλειες της χρονιάς ήταν μόνο υλικές, για την ανταγωνίστριά της Αir France-ΚLΜ ήταν και ανθρώπινες! «Η χρονιά 2009-2010 θα καταγραφεί ως η χειρότερη στην ιστορία μας» σχολίασε ο γενικός διευθυντής του γαλλο-ολλανδικού ομίλου Πιερ-Ανρί Γκουρζόν, αναφερόμενος βεβαίως όχι στις ζημιές των 691 εκατ. ευρώ που ανακοίνωσε η εταιρεία μόνο(!) για το τρίμηνο Ιανουαρίου- Μαρτίου 2010, αλλά στο τραγικό δυστύχημα της 1ης Ιουνίου 2009 με το αεροσκάφος Α330 της Αir France στη γραμμή Ρίο ντε Τζανέιρο- Παρίσι, το οποίο συνετρίβη στον Ατλαντικό με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους και οι 228 επιβαίνοντες.

Την περασμένη Τετάρτη η Αir FranceΚLΜ ανακοίνωσε συνολικές ζημιές 1,6 δισ. ευρώ για το οικονομικό έτος 2009-2010, καταρρίπτοντας το προηγούμενο αρνητικό ρεκόρ των 1,3 δισ. δολαρίων που είχε ανακοινώσει το 1993. Σε συγκριτικά καλύτερη κατάσταση εμφανίζεται η γερμανική Lufthansa, όχι μόνο επειδή ανακοίνωσε για το πρώτο τρίμηνο του 2010 ζημιές «μόνο» 298 εκατ. ευρώ, αλλά και επειδή ευτύχησε την περασμένη Πέμπτη να γιορτάσει την παραλαβή του πρώτου υπεραεροσκάφους Α380 της Αirbus, το οποίο θα δρομολογήσει στη γραμμή Φραγκφούρτη- Τόκιο.

Ε ν κατακλείδι, θα έλεγε κανείς ότι επιβεβαιώνεται η εκτίμηση της ΙΑΤΑ πως η κάμψη που σημείωσε ο κλάδος των αερομεταφορών το 2009 μόνο με την κάμψη που είχε σημειώσει το 1939- τη χρονιά δηλαδή που ξέσπασε ο Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος…- μπορεί να συγκριθεί! Οσο για το 2010, ο επικεφαλής της ΙΑΤΑ Τζιοβάνι Μπιζινιάνι το προέβλεψε «σπαρτιάτικο». Οι ζημιές των αεροπορικών εταιρειών σε όλον τον κόσμο αναμένεται να περιοριστούν στα 5,6 δισ.

δολάρια από 11 δισ. δολάρια που ήταν πέρυσι. Οι προβλέψεις όμως είναι κατά κανόνα παρακινδυνευμένες για τον κλάδο των αερομεταφορών, αφού κατά καιρούς ανακύπτουν πολλά και απρόοπτα εμπόδια. Ακόμη και εκρήξεις ηφαιστείων απειλούν τις αεροπορικές μεταφορές. Το κόστος από το πρόσφατο χάος που προκάλεσε στις ευρωπαϊκές αερομεταφορές η τέφρα από το ηφαίστειο της Ισλανδίας δεν έχει αποτιμηθεί ακόμη.