«Πρώτη φορά είδα τόσο πολύ κόσμο στην Αrt Αthina» σχολίαζε ενθουσιασμένος φανατικός φιλότεχνος που από το 1993 δεν έχει χάσει ούτε ένα ραντεβού με την ετήσια φουάρ ελληνικών και ξένων αιθουσών τέχνης. Πράγματι η κοσμοσυρροή χθες το βράδυ στο Γήπεδο Τάε Κβον Ντο ήταν πρωτοφανής. Τα αυτοκίνητα στις δύο δεξιές λωρίδες προς το Δέλτα του Φαλήρου κινούνταν σημειωτόν από τις επτά το απόγευμα. Πέντε χιλιάδες άνθρωποι κάθε ηλικίας και ενδυματολογικών προτιμήσεων συνέθεταν την εκρηκτική παλέτα του κοινού, το οποίο συναγωνιζόταν σε ένταση και πολυχρωμία τα έργα που φιλοξενούνταν στα δεκάδες περίπτερα των γκαλερί που συμμετέχουν. Ο κόσμος περιηγήθηκε τους ειδικά διαμορφωμένους χώρους της φουάρ, αψήφησε τον συνωστισμό, θαύμασε την ποικιλία των προσφερόμενων έργων τέχνης- από πίνακες παραστατικής ζωγραφικής ως σύγχρονα βίντεο- ή ακόμη αποδοκίμασε έργα που βρήκε πολύ συμβατικά ή ανυπόφορα. Ως γνωστόν, στη φουάρ συμμετέχουν 58 γκαλερί από 11 χώρες.
Για πρώτη φορά συμμετείχε η καταξιωμένη αθηναϊκή γκαλερί ΒernierΕliades, η οποία έδειξε έργα διάσημων καλλιτεχνών: των Gilbert & George, του Μπομπ Γουίλσον, ένα σχέδιο του Γιάννη Κουνέλη κ.ά. Πλημμυρισμένη από τη δουλειά του Ρavlos ήταν η γωνιά του Μihalarias Αrt, την οποία τίμησε με την παρουσία του ο ίδιος ο καλλιτέχνης. Στο περίπτερο της a. antonopoulou. art θετικά σχόλια ακούστηκαν για το έργο του Αλέξανδρου Ψυχούλη, ενώ αντικείμενο θαυμασμού έγινε και η τεράστια περιστρεφόμενη χήνα της Αννας Λάσκαρη.
Ιδιαιτέρως ικανοποιημένη με τη χθεσινή έκβαση των εγκαινίων εμφανίστηκε η Σύλβια Κούβαλη, ιδιοκτήτρια της γκαλερί Rodeo, με έδρα την Κωνσταντινούπολη, η οποία συμμετέχει σταθερά τα τελευταία χρόνια στην Αrt Αthina. «Το βρίσκω πολύ αισιόδοξο που ήρθαν τόσοι άνθρωποι να δουν τη φουάρ, ειδικά αν λάβουμε υπόψη ότι ήταν ημέρα εργάσιμη και το πρωί βρίσκονταν στις δουλειές τους».
Εκπληκτοι οι διοργανωτές έτριβαν τα μάτια τους από χαρά. Για «μήνυμα αισιοδοξίας» έκανε λόγο ο Αλέξανδρος Στάνας, γενικός διευθυντής της Αrt Αthina. «Ο κόσμος διψάει για ανάσες αυτόν τον καιρό. Και ποια καλύτερη ανάσα από αυτήν της τέχνης;» σχολίασε. Πόσο διατεθειμένος ήταν όμως ο κόσμος, εκτός από αναζωογονητικές ανάσες, να προβεί και σε αγορές; Παραδόξως ήταν: «Με πληροφορούν ότι υπήρχαν booths (σ.σ.: περίπτερα) που πουλήθηκαν ολόκληρα» λέει ο κ. Στάνας. Αλλά και ο κ. Στάθης Παναγούλης και η κυρία Κούβαλη επιβεβαιώνουν ότι οι γκαλερί τους σημείωσαν πωλήσεις από το πρώτο βράδυ. Πώς εξηγείται αυτό μέσα στη μαύρη κρίση; Μήπως οι τιμές είναι πολύ πεσμένες; «Γίνεται σαφώς μια προσπάθεια εξάλειψης των παλαιότερων φαινομένων υπερβολής» μας είπε ο κ. Στάνας. «Οι τιμές έχουν γίνει πιο ρεαλιστικές, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και παγκοσμίως» σημειώνει η κυρία Κούβαλη. «Θα περάσει καιρός προτού ξαναδούμε αυτό το “μπουμ” που σημειώθηκε στην αγορά τέχνης πριν από έξι χρόνια».
Ενας εύθραυστος κουκουλοφόρος
Η γκαλερί Τhe Βreeder των Στάθη Παναγούληκαι Γιώργου Βαμβακίδη παρουσίασε δύο έλληνες καλλιτέχνες: τον Στέλιο Φαϊτάκη (γνωστό από τα γκραφίτι του σε παλαιά κτίρια της Αθήνας) με τέσσερα νέα έργα και τον 80χρονο Βλάση Κανιάρη, ο οποίος προσφάτως τιμήθηκε με μεγάλη αναδρομική έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη. Ο γνωστός για τις πολιτικές προεκτάσεις των έργων του καλλιτέχνης συμμετείχε με δύο γλυπτά: ένα παλαιότερο, του 1974, και ένα εφετινό που αναπαριστά ένα αγοράκι με κουκούλα (στη φωτογραφία), «μια αναφορά στους περίφημους “κουκουλοφόρους”, που όμως γίνεται με τρομερή τρυφερότητα καθώς το αγοράκι μοιάζει εξαιρετικά εύθραυστο» όπως εξήγησε ο Στάθης Παναγούλης, δηλώνοντας εντυπωσιασμένος από την «καλή διάθεση του κόσμου».
ΠΟΥ ΚΑΙ ΠΟΤΕ
η Αrt Αthina, Κλειστό Π. Φαλήρου (Γήπεδο Τάε Κβον Ντο), Ολυμπιακά Ακίνητα.
η Διάρκεια έκθεσης: Ως την Κυριακή 16 Μαΐου (12.00-21.00).
η Γενική είσοδος: 10 ευρώ (5 ευρώ για μαθητές, φοιτητές, μέλη του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών και άτομα άνω των 60 ετών).