Καραβοφάναρο στη ράδα του Πειραιά έμειναν χθες για αρκετές ώρες σχεδόν 4.300 επιβάτες δύο ξένων κρουαζιεροπλοίων τα οποία δεν μπορούσαν να εισέλθουν στο λιμάνι εξαιτίας της 48ωρης απεργίας των πληρωμάτων των ρυμουλκών σκαφών.

Τα ξένα πλοία που καταπλέουν στον Πειραιά υποχρεούνται για λόγους ασφαλείας να χρησιμοποιούν ρυμουλκά κατά την άφιξή τους ώστε να αποφευχθούν πιθανά προβλήματα εξαιτίας της μεγάλης κίνησης αφίξεων και αναχωρήσεων που καταγράφεται καθημερινά στο επιβατηγό λιμάνι.

Χθες όμως, εξαιτίας της ακινησίας των ρυμουλκών σκαφών του λιμανιού τα πληρώματα των οποίων απεργούν ως και σήμερα το πρωί, ύστερα από πολλά χρόνια ακούστηκαν ξανά οι κόρνες των ξένων πλοίων που κατέπλεαν αυτοδύναμα πλέον για να δέσουν στον επιβατιγό σταθμό.

Νωρίς χθες το πρωί ωστόσο και ώσπου να δοθεί από τη Γενική Γραμματεία Ασφαλείας της Ναυσιπλοΐας του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη η σχετική άδεια για αυτοδύναμο κατάπλου, δύο ξένα κρουαζιερόπλοια και συγκεκριμένα το «Μούζικα» με 2.600 επιβάτες και το «Αρμονία» με 1.630 επιβάτες, περίμεναν ανοικτά του λιμένα τις σχετικές άδειες.

Η ταλαιπωρία των περίπου 4.300

ξένων επιβατών τέλειωσε 3,5 ώρες αργότερα, όταν τα παραπάνω πλοία έδεσαν με ασφάλεια στην Ακτή Ξαβερίου στον Σταθμό Αφίξεων Εξωτερικού, ενώ κατά την αποβίβασή τους ήταν εμφανής η ανησυχία τους για τυχόν προβλήματα παρόμοια με αυτά που σημειώθηκαν με το κρουαζιερόπλοιο «Ζenith» πριν από εβδομάδες. Ηρεμία επήλθε όταν ενημερώθηκαν ότι η ταλαιπωρία τους οφειλόταν σε λόγους που είχαν να κάνουν με την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας, η οποία έπρεπε να εξασφαλιστεί λόγω της απουσίας των ρυμουλκών σκαφών.

Εν τω μεταξύ με δύο εικοσιτετράωρες απεργιακές κινητοποιήσεις στις 20 και στις 31 Μαΐου απαντά η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία στην πρόθεση της κυβέρνησης να προχωρήσει τόσο στην άρση του καμποτάζ για τα κρουαζιερόπλοια με μη κοινοτικές σημαίες όσο και στη συγχώνευση του ΝΑΤ στο Ταμείο Μισθωτών.

Συγκεκριμένα χθες η εκτελεστική επιτροπή της ομοσπονδίας ύστερα από πολύωρη συνεδρίασή της αποφάσισε να συμμετέχουν οι ναυτικοί των πλοίων της ακτοπλοΐας στην 24ωρη γενική απεργία που διοργανώνουν ΓΣΕΕ και ΑΔΕΔΥ με πανελλαδική απεργία σε όλες τις κατηγορίες των πλοίων.

Επίσης αποφάσισε και νέα 24ωρη πανελλαδική απεργία για τις 31 Μαΐου στην οποία, όπως διευκρινίζει σε ανακοίνωσή της, θα περιλαμβάνεται και το, με σημαία Μάλτας, κρουαζιερόπλοιο «Ζenith».

Ειδικότερα, και όσον αφορά το θέμα του Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου και την πρόταση συγχώνευσής του με το Ταμείο Μισθωτών, η ομοσπονδία στην ανακοίνωσή της αναφέρει ότι «πρέπει να αποσαφηνισθεί, ώστε να εκλείψει και η παραμικρή αμφιβολία, ότι λόγω της ειδικής φύσης του ναυτικού επαγγέλματος, με τις γνωστές ιδιαιτερότητες που το χαρακτηρίζουν και το διαφοροποιούν από κάθε έννοια χερσαίας εργασίας, επιβάλλεται η διατήρηση της αυτονομίας και αυτοτέλειας του ασφαλιστικού φορέα των ελλήνων ναυτεργατών, του Ναυτικού Απομαχικού Ταμείου (ΝΑΤ), του αρχαιότερου ασφαλιστικού φορέα της χώρας μας, που όπως είναι γνωστό ιδρύθηκε το 1861, και όχι η ενσωμάτωσή του στο Ταμείο Μισθωτών, όπως προβλέπει το σχετικό προσχέδιο νόμου».

Οσον αφορά την 24ωρη απεργία της 31ης Μαΐου, η ΠΝΟ υπογραμμίζει ότι κατά τη χθεσινή συνεδρίαση της εκτελεστικής επιτροπής της συζητήθηκε για μία ακόμη φορά η δραστηριοποίηση στον ελλαδικό χώρο, με τη διενέργεια θαλάσσιων περιηγήσεων με αφετηρία και καταληκτικό σταθμό ελληνικό λιμένα, του υπό σημαία Μάλτας, δηλαδή σημαίας χαρακτηρισμένης από τη Διεθνή Ομοσπονδία Εργατών Μεταφορών (ΙΤF) ως σημαίας ευκαιρίας, κρουαζιεροπλοίου «Ζenith».

«Το εν λόγω πλοίο», συνεχίζει η ΠΝΟ, «όπως είναι γνωστό, στελεχώνεται από πολυεθνικό, πολυπολιτισμικό χαμηλόμισθο πλήρωμα, η συντριπτική πλειοψηφία του οποίου προέρχεται από μη κοινοτικές χώρες, ασκώντας αθέμιτο ανταγωνισμό σε βάρος της εργασίας των ελλήνων ναυτεργατών αλλά και των υπό ελληνική σημαία κρουαζιεροπλοίων».

Εξάλλου η διοίκηση της ΠΝΟ αναφέρει ότι συζήτησε επί μακρόν το πόρισμα της ειδικής επιτροπής επίλυσης ζητημάτων που αφορά το καμποτάζ και εκτίμησε ότι αυτό κινείται εκτός πραγματικότητας.

«Το πόρισμα», υποστηρίζει η ΠΝΟ, «κατ΄ αρχάς αναγνωρίζει ότι “η επικράτηση της ελληνικής ναυτιλίας οφείλεται κυρίως στη ναυτική παράδοση και στη δυνατότητα εξεύρεσης εξειδικευμένου προσωπικού (ναυτικών), το οποίο ιστορικά κατέχει θετική φήμη στην παγκόσμια ναυτιλία”. Στη συνέχεια όμως», συνεχίζει, «λησμονεί και αναιρεί τις διαπιστώσεις αυτές, με αποτέλεσμα οι τελικές του προτάσεις να απορρίπτονται από την ομοσπονδία».

* Την παρέμβαση του εισαγγελέα Πρωτοδικών Πειραιώς προκάλεσε η παρεμπόδιση επιβίβασης των 900 επιβατών του κρουαζιεροπλοίου «Ζenith» που σημειώθηκε το βράδυ της 26ης Απριλίου στο λιμάνι του Πειραιά.

Συγκεκριμένα η Εισαγγελία Πρωτοδικών Πειραιώς ζητεί τα ονόματα των προεδρείων των σωματείων της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας, προκειμένου, όπως έγινε γνωστό, να τους απαγγείλει κατηγορίες για «παρακώλυση συγκοινωνιών» επειδή στις 26 Απριλίου μαζί με εκατοντάδες πολίτες εμπόδισαν την επιβίβαση στο κρουαζιερόπλοιο «Ζenith», με σημαία Μάλτας, 900 τουριστών.