η ΠΕΤΡΕΛΑΙΑΓΩΓΟΣ

Το «γεφύρι της Αρτας»

Για το θέμα της μεταφοράς πετρελαίου η Ελλάδα δεν έχει παρά να επιμείνει στον αγωγό Μπουργκάς- Αλεξανδρούπολης. Εχει μήκος 280 χιλιόμετρα και κοστίζει περίπου 700 εκατ. δολάρια, είναι ο φθηνότερος δηλαδή από τους ανταγωνιστικούς. Οι γείτονες Βούλγαροι όμως βάζουν διαρκώς προσκόμματα στην κατασκευή του αγωγού πετρελαίου. Εκτιμούν τώρα ότι στο σχήμα πρέπει να συμμετάσχουν και άλλοι επενδυτές, πλην Ρώσων, Ελλήνων και Βουλγάρων, παρ΄ όλο που το επενδυτικό σχήμα έχει διαμορφωθεί. Αντίθετα, στο φυσικό αέριο οι Βούλγαροι επείγονται να τροφοδοτηθούν από την Ελλάδα.

Για το θέμα της μεταφοράς πετρελαίου η Ελλάδα δεν έχει παρά να επιμείνει στον αγωγό Μπουργκάς- Αλεξανδρούπολης. Εχει μήκος 280 χιλιόμετρα και κοστίζει περίπου 700 εκατ. δολάρια, είναι ο φθηνότερος δηλαδή από τους ανταγωνιστικούς.

Οι γείτονες Βούλγαροι όμως βάζουν διαρκώς προσκόμματα στην κατασκευή του αγωγού πετρελαίου. Εκτιμούν τώρα ότι στο σχήμα πρέπει να συμμετάσχουν και άλλοι επενδυτές, πλην Ρώσων, Ελλήνων και Βουλγάρων, παρ΄ όλο που το επενδυτικό σχήμα έχει διαμορφωθεί. Αντίθετα, στο φυσικό αέριο οι Βούλγαροι επείγονται να τροφοδοτηθούν από την Ελλάδα.

Πρόσφατα ο πρωθυπουργός της γειτονικής χώρας κ. Μπόικο Μπορίσοφ μίλησε στην πόλη του Μπουργκάς, όπου, πάντως, σε τοπικό δημοψήφισμα οι κάτοικοι έχουν εναντιωθεί στο έργο. Ο κ. Μπορίσοφ ανέφερε ότι απλώς πρόκειται για ένα έργο υποδομής το οποίο, σε αντίθεση με την Ελλάδα και τη Ρωσία, δεν έχει κανένα όφελος για τη Βουλγαρία και δεν προστατεύει τα εθνικά της συμφέροντα.

«Η συμφωνία δεν επιτρέπει σε κανένα από τα μέρη να αποσυρθούν αλλά και δεν επιτρέπει κάτι άλλο στη Βουλγαρία από το να τη σπάσει» είπε χαρακτηριστικά ο βούλγαρος πρωθυπουργός, προφανώς επηρεασμένος από το κοινό που τον άκουγε.

Αντίθετα, όταν έπειτα από τέτοιες δηλώσεις αρχίζει η Μόσχα να πιέζει τη Σόφια, τότε οι βούλγαροι αξιωματούχοι διορθώνουν την κατάσταση λέγοντας συνήθως ότι «το έργο δεν είναι και τόσο κακό και τελικά θα γίνει οπωσδήποτε!».

Η βουλγαρική πλευρά επεσήμανε την ανάγκη διασφάλισης των αναγκαίων ποσοτήτων πετρελαίου ως προϋπόθεση για τη βιωσιμότητα του αγωγού και είχε ζητηθεί η έγκαιρη διευθέτηση του θέματος από τη ρωσική πλευρά που έχει αναλάβει τη συμβατική δέσμευση, κάτι που έκανε πράξη η Μόσχα.

Στον αντίποδα, σχεδόν σίγουρη θεωρούν στη Σόφια τη χρηματοδότηση του ελληνοβουλγαρικού αγωγού φυσικού αερίου, ο οποίος μπορεί να αποτελέσει και ένα ενιαίο σύστημα αγωγών που θα συνδέσει και τη Ρουμανία και την Ουγγαρία και υποστηρίζεται ένθερμα από τους Βουλγάρους, αφού θα μειώσει την εξάρτησή τους από το ρωσικό φυσικό αέριο.

Οπως είναι γνωστό, η Αθήνα και η Σόφια έχουν συμφωνήσει να έχει διπλή ροή ο αγωγός με τροφοδοσία ενός δισεκατομμυρίου κυβικών μέτρων αερίου ετησίως μέσω των εγκαταστάσεων της Ρεβυθούσας.

Από την πλευρά του, ο κ. Πλάμεν Ντιμιτρόφ, κορυφαίο στέλεχος του βουλγαρικού Οργανισμού Γεωπολιτικής, μιλώντας για τη θέση της Βουλγαρίας στον ενεργειακό χάρτη της περιοχής, επεσήμανε ότι μόνο με τρεις εταίρους το έργο πολύ δύσκολα θα είναι βιώσιμο, ουσιαστικά επαναλαμβάνοντας τις θέσεις της βουλγαρικής κυβέρνησης. Υπενθυμίζεται ότι η ρωσική πλευρά εγγυήθηκε την προμήθεια όλων των ποσοτήτων πετρελαίου, οπότε δεν υπήρχε θέμα να συμμετάσχουν άλλες εταιρείες όπως η αμερικανική Chevron και η κρατική ΚazΜunaiGas του Καζακστάν.

Στο αρχικό μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας Τransbalkan Ρipeline του αγωγού Μπουργκάς- Αλεξανδρούπολης έχουν μερίδια κατά 51% ο ρώσος συμμέτοχος Κοινοπραξία Αγωγού Πετρελαίου ΜπουργκάςΑλεξανδρούπολη, κατά 24,5% η βουλγαρική Αγωγός Πετρελαίου Μπουργκάς- Αλεξανδρούπολη, κατά 24,5% οι έλληνες συμμέτοχοι, δηλαδή η κοινοπραξία ΕΛΛΠΕ ΑΕΘράκη ΑΕ (23,5%) και το ελληνικό Δημόσιο (1%). Εδρα της εταιρείας είναι το Ρότερνταμ της Ολλανδίας. Στη ρωσική «πλειοψηφική» κοινοπραξία του αγωγού συμμετέχουν τελικά η Τransneft με 33,34%, η Rosneft και η Gazpromneft, που έχουν από 33,3%. Η ρωσική κοινοπραξία που θα κατέχει το 51% του αγωγού ονομάζεται Ρipeline Consortium Βurgas-Αlexandroupolis Limited (ΡC-ΒΑ).

Το έργο θα πραγματοποιηθεί με χρηματοδοτική μορφή project finance βασιζόμενη στην εγγυημένη παροχή των αναγκαίων ποσοτήτων διέλευσης. Οαγωγός θα έχει δυναμικότητα μεταφοράς 35 εκατ. τόνους πετρελαίου ετησίως με δυνατότητα επέκτασης στα 50 εκατομμύρια.

Οσον αφορά το φυσικό αέριο, ο κ. Ντιμιτρόφ είπε ότι «δεν πρέπει να περιμένουμε πως ο αγωγός Νabucco θα ξεκινήσει τη λειτουργία του πριν από το 2016». Σύμφωνα με τον ίδιο, η Βουλγαρία χρειάζεται να εξασφαλίσει ότι οι «δρόμοι του φυσικού αερίου» που συνδέουν τη Βουλγαρία με την Ελλάδα και τη Ρουμανία πρέπει να αναπτυχθούν πιο γρήγορα αφού και η ΕΕ έχει δεσμευθεί για τη χρηματοδότηση αυτών των συνδέσεων.

Οπως είπε ο βούλγαρος αξιωματούχος, η εταιρεία που επηρεάζεται περισσότερο από τη μείωση της κατανάλωσης αερίου είναι η Gazprom, αφού οι εξαγωγές της προς τις ευρωπαϊκές χώρες έχουν μειωθεί λόγω της κρίσης.

«Η αγορά φυσικού αερίου θα ανακάμψει πιο αργά από ό,τι η υπόλοιπη Ευρώπη, συνεπώς το πρόβλημα τα επόμενα χρόνια θα είναι η ανεύρεση νέων πελατών παρά νέων πηγών αερίου» εκτιμούν στη Σόφια.

Αυτά ακριβώς τα προβλήματα πρέπει να παρακάμψει η ελληνική πλευρά ώστε να προχωρήσει το έργο.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk