Το ότι το αεροπλάνο είναι ένα μεταφορικό μέσο εξαιρετικά επιβαρυντικό για το περιβάλλον είναι γνωστό. Οι αεροπορικοί κινητήρες είναι οι κατ΄ εξοχήν ενεργοβόροι και ρυπογόνοι. Εξαιτίας της εκτίναξης των τιμών του πετρελαίου σε πρωτοφανή υψηλά επίπεδα (και της διατήρησή τους σε αυτά) τα τελευταία χρόνια η αεροπορική βιομηχανία προσπαθεί να βελτιώσει την αποδοτικότητα των κινητήρων, να μειώσει την κατανάλωσή τους σε καύσιμα και εν γένει να σχεδιάσει αεροσκάφη λιγότερο δαπανηρά. Πρόκειται για ένα αίτημα επιτακτικό από την πλευρά των εταιρειών του κλάδου, που είδαν για πρώτη φορά στη σχεδόν εκατοντάχρονη ιστορία της Πολιτικής Αεροπορίας το κόστος των καυσίμων να ξεπερνά το μισθολογικό, που παραδοσιακώς συνέβαλλε τα μέγιστα στη διαμόρφωση του συνολικού λειτουργικού κόστους των αερομεταφορέων.

Μείωση ρύπων
Μέχρι στιγμής ο εν ευρεία εννοία αεροπορικός κλάδος (αεροναυπηγική βιομηχανία και αερομεταφορείς) προσπαθούσε να κάνει αποδοτικότερες τις αεροπορικές πτήσεις και να μειώνει την εκπομπή ρύπων στην αναμφίβολα επιβαρημένη ατμόσφαιρα του πλανήτη εξελίσσοντας νέες τεχνολογίες. Ερευνα του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης κατέδειξε όμως ότι ο ταχύτερος τρόπος για να επιτευχθεί ο στόχος του κλάδου είναι να βελτιώσει το… μάνατζμεντ! Να βελτιώσει δηλαδή τη διοικητική διαχείριση των λειτουργιών του. Να εξασφαλίσει, φέρ΄ ειπείν, ορθολογικότερους ελέγχους και ακριβέστερες ρυθμίσεις όσον αφορά την εναέρια κυκλοφορία. Και επίσης να οργανώσει ορθολογικότερα και ακριβέστερα τις πτήσεις σε συνεργασία με τις Αρχές των αεροδρομίων.

Θα ήταν δυνατόν, ας πούμε, να περιοριστούν οι μετεπιβιβάσεις και οι σταθμεύσεις «τράνζιτ» και να αυξηθούν οι απευθείας πτήσεις προς τους προορισμούς των εταιρειών. Να μειωθούν τα «ανέβα- κατέβα» των αεροσκαφών και οι χρονοβόρες (με συνέπειες οικονομικές και οικολογικές) «αναμονές» στους διαδρόμους απογείωσης των αερολιμένων. Τέλος, στον κοινό στόχο θα συνέτεινε η μεγαλύτερη ακρίβεια υπολογισμών των αρμοδίων επίγειων αρχών. «Οι χρόνοι διαδικασιών απογείωσης και προσγείωσης είναι δυνατόν να περιοριστούν, οι χρόνοι αναμονής στα αεροδρόμια να μειωθούν, ενώ εν τέλει θα μπορούσαν να μειωθούν τα μήκη των τελικών προσεγγίσεων και το πλάτος των αεροδιαδρόμων» δήλωσε ο δρ Κρις Κάρεϊ, ειδικός σε θέματα Αεροπλοΐας στη Σχολή Επιχειρήσεων και Περιβάλλοντος Smith του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης.

Διαχείριση κυκλοφορίας
«Οι τεχνολογικές εξελίξεις αποφέρουν σημαντικά αποτελέσματα, αλλά σε βάθος χρόνου. Και αυτό επειδή ο χρόνος ζωής των αεροσκαφών φθάνει ή και ξεπερνά τα 30 έτη. Η καλύτερη διαχείριση της εναέριας κυκλοφορίας θα μπορούσε να αποφέρει άμεσα αποτελέσματα όσον αφορά τη μείωση των ρύπων που εκπέμπουν τα αεροσκάφη στην ατμόσφαιρα. Θα ήταν εφικτή μια άμεση μείωση από 5% ως 8%» τόνισε παρουσιάζοντας την πανεπιστημιακή έκθεση στο ΒΒC ο δρ Κάρεϊ. «Εξάλλου οι μεγάλες τεχνολογικές καινοτομίες απαιτούν γενναίες επενδύσεις και προϋποθέτουν την ανάληψη υψηλών οικονομικών κινδύνων… Οσον αφορά την αεροναυπηγική βιομηχανία συγκεκριμένα, κινδυνεύεις πάντα να κατασκευάσεις ένα αεροπλάνο που κανείς δεν πρόκειται να αγοράσει» πρόσθεσε ο βρετανός καθηγητής.