«Μα καλά,τόση ώρα είσαι εδώ και δεν σου έχω προσφέρει ούτε ένα νερό ;». Στην ώρα αυτή ο Μιχάλης Δέλτα είχε να απαντήσει δύο τρία τηλεφωνήματα, να χαμηλώσει το κινητό του, να ψήσει τρεις ελληνικούς καφέδες (ο πρώτος δεν του πέτυχε και τον ξανάκανε), να φέρει ένα τασάκι, δεν ανήκει στους αντικαπνιστές και να μου συστήσει τον γάτο του. Ο τελευταίος όμως είχε πάρει την…πρωτοβουλία να μυρίσει ένα κασετοφωνάκι και ένα ζευγάρι γυαλιά. Μετά τη γατίσια επιθεώρηση όλα μπήκαν στον δρόμο τους… Ιδρυτικό μέλος των Στέρεο Νόβα μετά του Κωνσταντίνου Βήτα, ο Μιχάλης Δέλτα συνεχίζει να κινείται- με ιδιαιτερότητα- στον χώρο της ελεκτρόνικα, περίπου δεκατρία χρόνια μετά τη διάλυση του γκρουπ. Κινείται με… διακριτικότητα. Δεν (πολύ)απασχολεί τα φώτα της δημοσιότητας, γράφει τη μουσική που πιστεύει και δηλώνει προς «Το Βήμα» ότι « αυτό που κάνει είναι ένας δρόμος προς την αποδοχή.Δουλεύω για την αποδοχή ». Ψώνιο ή πατάει γερά στα πόδια του; « Δεν μπορώ να στο εξηγήσω,αλλά χαίρομαι που… είμαι. Αυτό μόνο. Το ξαναλέω,…χαίρομαι που είμαι.Και αυτό σημαίνει χέστηκα να είμαι καλύτερος άνθρωπος,δεν με ενδιαφέρει καθόλου. Το θεωρώ πολύ χριστιανικό και ψυχαναγκαστικό να γινόμαστε καλύτεροι άνθρωποι. Επειδή αυτό εμπεριέχει ψυχαναγκασμό και ανταγωνισμό.Γι΄ αυτό και εγώ χαίρομαι όταν βλέπω τις ανασφάλειές μου, τα αισθήματα κατωτερότητάς μου.Αν και είναι πλέον πολύ λιγότερα από το παρελθόν… Είναι πολύ εφησυχαστικό και το νιώθω σαν μια αγκαλιά το να μπορώ να αποδέχομαι την ασχήμια μου,ρε παιδί μου.
Ο Μιχάλης Δέλτα μιλάει χωρίς ανάσα. Δεν τον νοιάζει να μιλήσει κατ΄ ανάγκην για το νέο του άλμπουμ ή απλά και μόνο για τη μουσική, τον νοιάζει να ανακαλύψει τι κρύβεται πίσω και γύρω από αυτή. Και πρωτίστως να ανακαλύψει τα όριά του. Μιλάει για την οικονομική- κοινωνική κρίση και θεωρεί ότι αυτή θα φέρει συγκρούσεις και με τους εαυτούς μας. « Λογικό είναι αυτό.Αλλάζει το έδαφος κάτω από τα πόδια μας και νομίζω ότι σε μια τέτοια κατάσταση που ζούμε τώρα,δύο είναι τα τινά.΄Η γίνεσαι πιο ευέλικτος σε αυτό που συμβαίνει, και στη συγκεκριμένη περίπτωση κάνεις και μια άλλη δουλειά αν χρειαστεί ή την κοπανάς και πας σε μια άλλη χώρα ή πέφτεις σε κατάθλιψη και στα Ζάναξ. Το σημαντικό για μένα είναι πώς μέσα από αυτές τις καταστάσεις εσύ,εγώ,οι άλλοι να γινόμαστε ολοένα και πιο συνειδητοί ».
– Προλαβαίνουμε όμως; « Βεβαίως.Για να δώσεις εσωτερικό χρόνο,μέσα στον θόρυβο που ζούμε καθημερινά οφείλεις να έχεις προσωπικό pause.Να λες δηλαδή,τώρα πατάω παύση ό,τι και αν συμβαίνει γύρω μου.Προσωπικά τα τελευταία χρόνια αυτό βιώνω.Για μένα βασικά αυτό είναι η συνειδητότητα.Να έχεις το μάτι του παρατηρητή.Αλλά τις περισσότερες φορές μπαίνουμε και εμείς,για παράδειγμα,στη δίνη του καπιταλισμού ».
– Ισως γιατί είναι γλυκιά; « Είναι γλυκιά επειδή καλύπτει μια ανασφάλεια πολύ συγκεκριμένη στον καθένα.Ο διπλασιασμός,τριπλασιασμός των πραγμάτων γλυκαίνει το κενό σου.Είναι ένα παιχνίδι.Ισως γι΄ αυτό την πατάμε.Το θέμα δεν είναι αν έχουμε δέκα μπουφάν. Το θέμα είναι ότι τα έχουμε όλα επί δέκα».
– Δηλαδή δεν υπάρχει τίποτε καλό στην Ελλάδα;
« Εσύ πιστεύεις ότι ο μέσος Ελληνας σέβεται κατ΄ αρχήν τον εαυτό του;Οχι.Και δεν τον σέβεται επειδή δεν ξέρει ποιος είναι,επειδή δεν έχει ταυτότητα ο Ελληνας. Είναι ένα επιφανειακό παζλ από διαφορετικές αισθητικές.Δανείζεται πράγματα,δεν τα αναλύει,δεν τα μελετάει.Δεν τα εξετάζει,δεν βλέπει την κουλτούρα τους,είναι λίγο πιο εφήμερη η σχέση του με τα στοιχεία που δανείζεται.Και σημειώνω ότι δεν είναι κακό να δανείζεται κανείς. Αλλά η σχέση μας είναι επιπόλαιη.Ο Ελληνας είναι βαθιά ενοχικός λαός και φοβισμένος».
– Υπάρχει αιτία για όλα αυτά; « Αυτό ξεκινάει αποκλειστικά και μόνο από το μοντέλο της οικογένειας.Πολλοί άνθρωποι,έστω και αν δεν το γνωρίζουμε, θυσιαζόμαστε στα “θέλω” της οικογένειας. Εστω και αντιδραστικά.Πηγαίνοντας στο άλλο άκρο.Σαν μια αυτοτιμωρία.Αυτή η αυτοτιμωρία έχει ανάγκη να τραβήξει την προσοχή των γονιών,εφόσον έχουμε φάει την (καρα)απόρριψη από μικρή ηλικία. Για μένα εκεί είναι το πρόβλημα της Παιδείας του Ελληνα.Οταν βλέπω έναν άνδρα 30-35 ετών και ζει με την οικογένειά του και ζει για την οικογένειά του,και θυσιάζεται για τα “θέλω” ή “δεν θέλω” του πατέρα του,όταν βλέπω άνδρες οι οποίοι στην πορεία τους,στην εξέλιξη της καριέρας τους- πρόσεξε να δεις τη διαστροφή μας-, όταν αντιλήφθηκαν ότι μπορούσαν να γίνουν καλύτεροι από τον πατέρα τους,αυτό τους δημιούργησε τόσες ενοχές ώστε είτε αυτοκαταστρέφονται είτε μπαίνουν σε έναν άλλο “μαραθώνιο” όπου με λύσσα προσπαθούν να ξεπεράσουν τον πατέρα τους για να του αποδείξουν ή καλύτερα για να του τραβήξουν λίγη αγάπη.Αυτή η διαδικασία όμως διαλύει τον άνθρωπο.Διαλύει μια προσωπικότητα και αυτός ο άνθρωπος μην έχοντας αγάπη, δανείζεται- οικειοποιείται πολύ επιφανειακά και στο τέλος γίνεται ένα “φρανκεστάιν”.Ενα “τέρας”,που δυστυχώς αντί να πάει σε ένα ψυχολόγο για να αρχίζει ψυχοθεραπεία- η ψυχοθεραπεία είναι ακόμη ταμπούτού είναι πιο εύκολο να πιει αλκοόλ, να κάνει κόκα,να πάρει Ζάναξ ».
– Και η μουσική τι ρόλο παίζει σε όλα αυτά;
« Ο μουσικός και ο συνθέτης έχουν ευθύνη απέναντι σε αυτό που κάνουν. Ο καλλιτέχνης είναι σαν τον γιατρό. Μπορεί άθελά του να θεραπεύσει ή να αρρωστήσει κόσμο. Η σχέση μου με τη μουσική είναι η σχέση με τον εαυτό μου.Δεν με ενδιαφέρει να πουλήσω. Εννοούσα ότι θα μπορούσα να πάρω μια κατεύθυνση όπου θα έγραφα ποπ εμπορικά κομμάτια.Αλλά δεν είναι αυτό το θέμα. Ναι μεν κάνω μια δουλειά και θα πάρω τα χρήματα που πιστεύω, αλλά εν πάση περιπτώσει με ενδιαφέρει το ότι η μουσική που φτιάχνω έχει τη δυνατότητα να ακουστεί.Κάθε φορά αυτή η επαφή με το κοινό κρύβει ένα κομμάτι έκπληξης. Με… ανοίγει ». Λίγο μετά το τέλος της συνάντησής μας ο Μιχάλης Δέλτα θα κάνει κάτι που τον χαλαρώνει και τον εξιτάρει. Θα πάρει το ποδήλατό του και θα πάει για την τακτική του ποδηλατάδα στην Ακρόπολη. « Μου αρέσει αυτό.Νιώθω τόσο την ενέργεια των ανθρώπων όσο και της Ακρόπολης ». info
Μιχάλης Δέλτα στο Ιnternet https://www.myspace.com/mikaeldelta.
Τη σελίδα του έχουν επισκεφθεί περί τις 62.000 ενώ έχει 1.914 φίλους.
Στο facebook έχει 4.880 φίλους.
Το άλμπουμ του «Τech me away» κυκλοφορεί από τη δισκογραφική εταιρεία Κlik records.
Τo επίσημο website του Μιχάλη Δέλτα είναι το www.mikaeldelta.net Τα βίντεό του έχουν περισσότερα από 100.000 χτυπήματα.