Σε εξέλιξη βρίσκεται από χθες στον Κόλπο του Μεξικού η πιο μεγάλη και πιο αμφίβολη επιχείρηση αντιμετώπισης πετρελαϊκής ρύπανσης στην Ιστορία. Η ΒΡ έστειλε στα ανοιχτά των ακτών της Λουιζιάνα φορτηγά πλοία που μεταφέρουν το τεράστιο «καπάκι» με το οποίο θα επιχειρήσει να σκεπάσει τα δύο πηγάδια από τα οποία διαρρέουν ανεξέλεγκτα τεράστιες ποσότητες πετρελαίου στον βυθό της θάλασσας, μετά τη βύθιση της πλατφόρμας εξόρυξης της εταιρείας.

Το πλοίο «Deepwater Εnterprise» πραγματοποίησε την καταβύθιση του γιγάντιου υδατοστεγούς θόλου, συνολικού βάρους 125 τόνων, πάνω στο μεγαλύτερο από τα σημεία διαρροής του πετρελαίου. Είναι η πρώτη φορά που επιχειρείται η τοποθέτηση μιας τόσο μεγάλης συσκευής από μπετόν και ατσάλι σε ένα τόσο μεγάλο βάθος.

Οι μηχανικοί που επιβλέπουν την τοποθέτηση ελπίζουν ότι το ιδιότυπο αυτό «καπάκι» θα αντέξει στις πιέσεις του νερού σε βάθος 1.500 μέτρων και ότι θα λειτουργήσει όπως προβλέπεται, συγκεντρώνοντας το διαρρέον πετρέλαιο και διοχετεύοντάς το στην επιφάνεια με ειδικούς αγωγούς. Το «καπάκι», το οποίο κατασκευάστηκε ειδικά για την περίσταση, είναι η τελευταία τεχνική λύση με την οποία μπορεί να αποτραπεί η ανεξέλεγκτη διαρροή του πετρελαίου από τη βυθισμένη εξέδρα Deepwater Ηorizon στον θαλάσσιο ορίζοντα του Κόλπου του Μεξικού.

Σύμφωνα με όσα δήλωσε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΒΡ Αmerica Λαμάρ Μακ Κέι, ο γιγάντιος θόλος θα συγκρατεί το πετρέλαιο και κατόπιν θα το διοχετεύει, μέσω τεράστιων αγωγών, στο πλοίο που θα βρίσκεται στην επιφάνεια. Το μείγμα νερού και πετρελαίου θα είναι στη συνέχεια ασφαλές μέσα στις μεγάλες δεξαμενές αποθήκευσης του πλοίου «Deepwater Εnterprise».

Μέλη συνεργείου επιχειρούν να περιορίσουν την πετρελαιοκηλίδα με προστατευτικά φράγματα (RΕUΤΕRS/RΙCΚ WΙLΚΙΝG)

«Είναι μια επιχείρηση που δεν έχει ξαναγινεί σε τέτοιο θαλάσσιο βάθος. Η δυσκολία του εγχειρήματος είναι να καταφέρουμε να τοποθετήσουμε με ασφάλεια και ακρίβεια το “καπάκι” αυτό πάνω στην πηγή της διαρροής» είπε ο Σάιμον Μπόξαλ , ειδικός επί πετρελαϊκών διαρροών στο Πανεπιστήμιο του Σαουθάμπτον. Ομολόγησε πάντως ότι τέτοια ειδικά καλύμματα δεν έχουν δοκιμαστεί ποτέ ως τώρα σε μεγάλα βάθη εξαιτίας της τεράστιας πίεσης που δέχονται στον βυθό της θάλασσας.

Τα τέσσερα υποβρύχια ρομπότ, τα οποία προσπάθησαν, χωρίς επιτυχία, να κλείσουν τη βαλβίδα ασφαλείας της πετρελαιοπηγής, θα είναι εκείνα που θα αναλάβουν το έργο της τοποθέτησης του θόλου πάνω στην πηγή. Αν όλα πάνε καλά, η κατασκευή θα αρχίσει να λειτουργεί στις αρχές της ερχόμενης εβδομάδας.

Στο μεταξύ εντείνονται οι προσπάθειες για να προστατευθούν από την πετρελαιοκηλίδα οι παράλιοι υγροβιότοποι της Λουιζιάνα, μιας περιοχής που συγκεντρώνει το 40% των αμερικανικών υγροτόπων. Ως χθες τα συνεργεία καθαρισμού, με τη συνδρομή 8.000 ανθρώπων και 350 πλοίων και αεροσκαφών, είχαν καταφέρει να περιορίσουν ελάχιστα την τεράστια πετρελαιοκηλίδα. Υπολογίζεται ότι τουλάχιστον 800 τόνοι πετρελαίου διαρρέουν καθημερινά στη θαλάσσια περιοχή του Κόλπου από την πλατφόρμα αντλήσεων Deepwater Ηorizon, η οποία βυθίστηκε στις 22 Απριλίου.

Το μέγεθος της καταστροφής είναι τέτοιο ώστε ανάγκασε ακόμη και τον κυβερνήτη της Καλιφόρνιας Αρνολντ Σβαρτσενέγκερ να αναθεωρήσει τις απόψεις του για την ασφάλεια των πλωτών δεξαμενών γεώτρησης πετρελαίου στον Ειρηνικό Ωκεανό. «Ανοίγεις την τηλεόραση και βλέπεις αυτή την τεράστια καταστροφή. Γιατί να θέλουμε να πάρουμε ένα παρόμοιο ρίσκο για τις ακτές της Καλιφόρνιας;» είπε.

Χθες ο Αρνι ανακοίνωσε ότι θα σταματήσει τη χρηματοδότηση σε εταιρείες που διεξάγουν θαλάσσιες γεωτρήσεις και ότι θα αναζητήσει άλλον τρόπο για να μειώσει το έλλειμμα της Πολιτείας.