Το πιο απαισιόδοξο και πλέον εφιαλτικό σενάριο είναι να πάρει η χώρα την οικονομική βοήθεια, να υποστεί ο λαός την πρωτόγνωρη λιτότητα και τις θυσίες, να εκποιηθεί δημόσια περιουσία, να χάσει μέρος της ανεξαρτησίας της αφού ο δανειζόμενος είναι μειωμένης εθνικής κυριαρχίας, και παρά ταύτα στο τέλος της τριετίας να έχει φθάσει και πάλι στο χείλος της χρεοκοπίας.

Δεν είναι τυχαίο ότι τώρα στις διεθνείς αγορές το σύνθημα στους κερδοσκόπους είναι short (δηλαδή πώληση) για τα ελληνικά ομόλογα και long (διακράτηση) για τα ασφάλιστρα κινδύνου έναντι χρεοκοπίας (CDs). Το μόνο…

παρήγορο για τη χώρα είναι πλέον ότι το πρόβλημα άρχισε να απασχολεί σοβαρά τα ευρωπαϊκά κέντρα αποφάσεων καθώς η φωτιά άρχισε να μεταδίδεται στη ζώνη του ευρώ και ο οικονομικός πόλεμος ευρώ- δολαρίου έχει σχηματοποιηθεί και στον πλέον αδαή. Πολύ πιθανόν είναι λοιπόν σύντομα να δοθούν ευρωπαϊκές λύσεις, προκειμένου να μη βρεθούν σε παρόμοια και χειρότερη θέση και άλλες οικονομίες… Ως τότε όμως η χώρα θα πρέπει να δώσει τη δική της μάχη επιβίωσης και στο προσκλητήριο αυτό θα πρέπει να συμμετάσχουν συντονισμένα όλες οι δυνάμεις της κοινωνίας.

Απαιτείται συνεπώς ένα οργανωμένο σχέδιο εθνικής σωτηρίας. Και καθώς δεν περισσεύει ούτε ευρώ για δημόσιες επενδύσεις, θα πρέπει από εδώ και στο εξής οι κινήσεις να είναι στοχευμένες.

Ζήτημα 1ο. Η επανεκκίνηση της ατμομηχανής της εθνικής οικονομίας, που είναι ο κλάδος της οικοδομής και η βιομηχανία οικοδομικών υλικών. Την ίδια ώρα έχει δημιουργηθεί στοκ δεκάδων χιλιάδων απούλητων νεόδμητων κατοικιών και διαμερισμάτων στα μεγάλα αστικά κέντρα. Υπάρχει ελπίς. Θα πρέπει να αρχίσουμε στις διεθνείς αγορές να «πουλάμε Ελλάδα», αυτή τη φορά με τρόπο επαγγελματικό.

Ζήτημα 2ο. Η μεγαλύτερη τόνωση του τουρισμού. Ο αναμενόμενος αποπληθωρισμός θα συμπιέσει τις τιμές των τουριστικών πακέτων, ώστε να ξαναγίνουμε ανταγωνιστικοί με γειτονικές χώρες. Θα πρέπει όμως κι εδώ να επιδειχτεί επαγγελματισμός και να αποβάλουν οι εμπλεκόμενοι την κουλτούρα της αρπαχτής.

Ενα θετικό νέο είναι το ότι λόγω της πτώσης του ευρώ έναντι του δολαρίου, αναμένεται κύμα τουριστών από τις ΗΠΑ προς την Ευρώπη.

Ζήτημα 3ο. Η παραγωγή τροφίμων και ποτών, όπου η χώρα διαθέτει συγκριτικά πλεονεκτήματα. Εδώ απαιτείται ένα πρόγραμμα με την επωνυμία «Μade in Greece», έτσι ώστε να συνδεθεί η ντόπια παραγωγή με την κατανάλωση και το τουριστικό προϊόν. Θα είναι ένα στοίχημα για τους νέους αιρετούς περιφερειάρχες να αναδείξουν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της κάθε περιοχής.

Ο κ. Ι. Κολλάτος είναι μηχανολόγος με μεταπτυχιακό στη βιοτεχνολογία.