ΟΙ ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΕΙΣ…
Σημαντικές μετακινήσεις κεφαλαίων σημειώθηκαν το προηγούμενο διάστημα προς κυπριακές τράπεζες, κυρίως από μεγαλοκαταθέτες, οι οποίοι εκτίμησαν ότι τα πιστωτικά ιδρύματα της Μεγαλονήσου είναι πιο ασφαλή από τα ελληνικά. Η φημολογία περί χρεοκοπίας της χώρας και κατάρρευσης τραπεζών στην Ελλάδα οδήγησαν αρκετούς καταθέτες στην Κύπρο, καθώς θεώρησαν ότι εκεί θα είναι ασφαλή τα χρήματά τους.

***


Μπορεί το κυπριακό τραπεζικό σύστημα να μην πιέστηκε από τις αγορές τους τελευταίους μήνες όπως το ελληνικό, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν αντιμετωπίζει προβλήματα που επιδέχονται επίλυση. Για παράδειγμα το ποσοστό των δανείων που έχουν χορηγήσει οι κυπριακές τράπεζες στον ιδιωτικό τομέα ως προς το ΑΕΠ της χώρας φτάνει το 258%, ενώ στην Ελλάδα η αντίστοιχη αναλογία βρίσκεται σχεδόν στο 1/3 (91%).

… ΚΑΙ ΟΙ ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΕΙΣ
Χαρακτηριστικές είναι και οι επισημάνσεις του ΔΝΤ στην τελευταία έκθεσή του, στην οποία αναφέρει ότι η παγκόσμια κρίση έχει αρχίσει να επηρεάζει σημαντικά την κυπριακή οικονομία, οδηγώντας το 2010 σε απότομη υποχώρηση του ΑΕΠ, στοιχείο που αυξάνει τους κινδύνους για τον τραπεζικό κλάδο. Σύμφωνα με τους εμπειρογνώμονες του Ταμείου, ο ιδιωτικός τομέας είναι υπερδανεισμένος, με τις τράπεζες και τα νοικοκυριά να είναι εκτεθειμένα στην κτηματαγορά, η οποία έχει ήδη αρχίσει να «διορθώνει».

***


Μάλιστα το ΔΝΤ, που συνηθίζει τις υπερβολές, σημειώνει ότι «δεδομένου του μεγάλου μεγέθους του τραπεζικού κλάδου σε σχέση με την τοπική οικονομία και τους υψηλούς ρυθμούς συγκέντρωσης, προβλήματα στα πιστωτικά ιδρύματα μπορεί να προκαλέσουν συστημικές διαταραχές με σοβαρές συνέπειες για την οικονομία». Δεν ξέρουμε αν αυτό κάνει τους καταθέτες που μετακίνησαν τα χρήματά τους να αισθάνονται πιο ασφαλείς.

***


Οσοι μετέχουν στο Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (ΣΑΣ) ζουν πλέον ιστορικές στιγμές καθώς το ΣΑΣ εισήλθε στη σφαίρα της μεταφυσικής. Στην τελευταία συνεδρίασή του αποφάσισε να δώσει το πράσινο φως για τη δρομολόγηση του «Ηighspeed 6» της Ηellenic Seaways σε δύο γραμμές, εκ των οποίων η μία αφορά τις Δυτικές Κυκλάδες και η άλλη τη σύνδεση του Πειραιά με την Ιο και τη Μύκονο, και όπως θα καταλάβετε παρακάτω λίγη σημασία έχει το πού θα πάει το πλοίο.

***


Οι εκπρόσωποι της Ηellenic Seaways είπαν στο ΣΑΣ ότι το πλοίο τους θα ταξιδεύει με 37 ναυτικά μίλια την ώρα, ενώ σε κάποια κομμάτια της διαδρομής θα πιάνει ακόμη και τα 40 ναυτικά μίλια (!). Ως εδώ καλά. Υπάρχει όμως μια μικρή λεπτομέρεια που δεν έλαβε υπόψη του το ΣΑΣ, ότι το πλοίο αυτό δεν υπάρχει!

***


Δηλαδή η Ηellenic Seaways πήγε και ζήτησε να λάβει άδεια για να δρομολογήσει ένα πλοίο που θα ταξιδεύει με 40 μίλια την ώρα, αλλά δεν ξέρει ακόμη ποιο πλοίο θα είναι αυτό. Διότι εξ όσων γνωρίζουμε, αλλά και από αυτά που αναφέρει η εταιρεία στο site της, τέτοιο πλοίο δεν υπάρχει. Αλλά και η ίδια η εταιρεία, την οποία ρωτήσαμε, δεν θέλησε να δώσει στοιχεία γι΄ αυτό το πλοίο, για το οποίο όμως ζήτησε και έλαβε άδεια δρομολόγησης.

***


Ας το δείξει, λοιπόν, για να βουλώσει τα στόματα εκείνων οι οποίοι σπάνε πλάκα με το ΣΑΣ που δίνει άδειες σε πλοία τα οποία δεν έχει δει και για τα οποία δεν έχει υπόψη της κανένα διαθέσιμο στοιχείο. Διότι, εντάξει, η Ηellenic Seaways εταιρεία είναι και μπορεί να υποθέσει κανείς πως διαθέτει κάποια ευελιξία σε ορισμένα ζητήματα ως προς τον χειρισμό τους. Το ΣΑΣ όμως τι ακριβώς υποτίθεται ότι κάνει;

ΤΙ ΤΡΕΧΕΙ;
Εντύπωση προκάλεσε η άνοδος κατά 30% της μετοχής της Γενικής Τράπεζας στη συνεδρίαση της περασμένης Πέμπτης με συναλλαγές 1,99 εκατ. τεμαχίων. Πληροφορίες που δεν έχουν επιβεβαιωθεί αναφέρουν ότι γνωστός επιχειρηματίας από τον χώρο των ασφαλειών, με εμπλοκή και παλαιότερα στην τράπεζα, συζητεί με τους Γάλλους της Societe Generale το ενδεχόμενο εξαγοράς.