Η ναυπηγική βιομηχανία της Τουρκίας εμφανίζεται σήμερα ως αξιόπιστη λύση για τη ναυπήγηση νέων, κυρίως μικρών και εξειδικευμένων πλοίων στην Ευρώπη. Κατά την περασμένη χρονιά τα τουρκικά ναυπηγεία κατασκεύασαν, σύμφωνα με πρόχειρους υπολογισμούς, περίπου 200 εμπορικά πλοία μεσαίας και μικρής χωρητικότητας, ενώ η Τούζλα και η Σαμψούντα αναδεικνύονται στους top προορισμούς του βιβλίου νέων παραγγελιών της Ευρώπης σε αυτές τις ειδικές κατηγορίες πλοίων.
Μεταξύ των Ευρωπαίων που επιλέγουν πλέον σταθερά την Τουρκία για τη ναυπήγηση τέτοιων πλοίων συμπεριλαμβάνονται και έλληνες πλοιοκτήτες και διαχειριστές πλοίων που κατέχουν σημαντικά μερίδια σε εξειδικευμένες μορφές θαλάσσιας μεταφοράς σε παγκόσμιο επίπεδο.
Πρώτος στην πόρτα των τουρκικών ναυπηγείων που έστρωσαν κόκκινο χαλί για τους Ελληνες ήταν ο διαχειριστής πλοίων κ. Ι. Ξυλάς, ο οποίος αποφάσισε να ναυπηγήσει ένα πλοίο του στην Τουρκία, ακολούθησε η Ελινόιλ που ναυπήγησε στην Τουρκία μικρά ειδικά δεξαμενόπλοια, αλλά αυτός που κυριολεκτικά απογείωσε από ελληνικής πλευράς τη ναυπήγηση εξειδικευμένων πλοίων στη γειτονική χώρα ήταν ο έλληνας διαχειριστής κ. Ν. Βαρβατές με τη Νaftortrade, εταιρεία διαχείρισης τσιμεντάδικων πλοίων.
Η εν λόγω ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία κατά τη διάρκεια της περιόδου 2004-2005 ξεκίνησε ένα ναυπηγικό πρόγραμμα στην Τουρκία, το οποίο αφορούσε τη ναυπήγηση τεσσάρων πλοίων, εκ των οποίων τα τρία ήταν ειδικά πλοία μεταφοράς τσιμέντου και το ένα φορτηγό. Για το ναυπηγικό αυτό πλάνο επενδύθηκαν σχεδόν 100 εκατ. δολάρια και τα τρία τσιμεντάδικα πλοία κατασκευάστηκαν στο τουρκικό ναυπηγείο Τerme στην Τούζλα και το φορτηγό πλοίο στο ναυπηγείο Selah στη Σαμψούντα. Αναφορικά με την «περιπέτειά» του στην Τουρκία ο κ. Βαρβατές μιλώντας στο «Βήμα» αναφέρει ότι οι Τούρκοι έχουν καταφέρει να αποκτήσουν μια ισχυρή τεχνογνωσία στην κατασκευή νέων ειδικών πλοίων μεσαίας και μικρής χωρητικότητας τα οποία παρέχουν σε ιδιαίτερα ανταγωνιστικές τιμές, μια προοπτική που δεν αφήνει ασυγκίνητο κανένα διαχειριστή. «Οι Τούρκοι ξέρουν τι κάνουν, το κάνουν σε πολύ ανταγωνιστική τιμή και στους χρόνους που υπόσχονται».
Απαντώντας στην ερώτηση του «Βήματος» για το πώς δέχονται οι γείτονες τους έλληνες εφοπλιστές ο κ. Βαρβατές πάει πιο μακριά το ερώτημα επισημαίνοντας ότι «ανεξάρτητα από τους Ελληνες, το γεγονός πως οι Τούρκοι έχουν καταφέρει να μαζέψουν στα ναυπηγεία τους έναν κρίσιμο αριθμό νέων κατασκευών τούς αναδεικνύει σε μια περιφερειακή ναυπηγική δύναμη που επηρεάζει τις καταστάσεις».
Επιπλέον, τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότερες, μεγάλες και μικρές, εταιρείες που παρέχουν συμπληρωματικές υπηρεσίες προς τη ναυτιλία, ειδικά εκείνη τη ναυτιλία που επιλέγει τις νέες κατασκευές, έχουν αρχίσει και μεταφέρουν ένα μεγάλο μέρος των δραστηριοτήτων τους στην Τουρκία καθώς αντιλαμβάνονται ότι εκεί πλέον πρέπει να στρέψουν την προσοχή τους.