Τις 100 πιο «ηθικές» επιχειρήσεις στον κόσμο αξιολόγησε το αμερικανικό Ινστιτούτο Εthisphere στον σχετικό κατάλογο που έδωσε χθες στη δημοσιότητα. Είναι ενδεικτικό ότι η λίστα περιλαμβάνει πολλές από τις πλέον αναγνωρίσιμες αμερικανικές εταιρείες τροφίμων, ηλεκτρικών ειδών και άλλων καταναλωτικών προϊόντων. Μεταξύ όμως αυτών δεν συγκαταλέγεται ούτε μία από τις μεγάλες αμερικανικές τράπεζες οι οποίες στιγματίστηκαν από τις «ανήθικες» πρακτικές που ακολούθησαν τα τελευταία χρόνια. Και δεν είναι μόνο η χρεοκοπημένη Lehman Βrothers αλλά και πολλά άλλα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα τα οποία στη συνείδηση των Αμερικανών αποτελούν, όπως φαίνεται, συνώνυμα της αφερεγγυότητας και της εξαπάτησης των πελατών τους. Παρ΄ όλα αυτά ο σχετικός κατάλογος περιλαμβάνει ως επί το πλείστον εμβληματικές επιχειρήσεις της αμερικανικής βιομηχανίας αυτοκινήτων όπως η Ford ή των λεγόμενων «νέων τεχνολογιών» όπως η Google.

Η δεξαμενή σκέψης (think tank)

Εthisphere η οποία εδρεύει στη Νέα Υόρκη συντάσσει κάθε χρόνο αυτόν τον κατάλογο, επιλέγοντας από 3.000 μεγάλες επιχειρήσεις (με ετήσιο τζίρο άνω των 50 εκατ. δολαρίων και τουλάχιστον 100 άτομα ως προσωπικό) τους «πρωταθλητές» της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης. «Οσοι περιλαμβάνονται στον κατάλογο ξεχωρίζουν για την επικέντρωσή τους στις ηθικές πρακτικές σε υψηλό διοικητικό επίπεδο» εξηγεί στο πρακτορείο Reuters ο διευθύνων σύμβουλος της Εthisphere Αλεξ Μπρίγχαμ.

Οι εταιρείες κατατάσσονται σε επτά τομείς αναλόγως της οικονομικής τους δραστηριότητας και αξιολογούνται με βάση έναν «κώδικα ηθικής» επτά αρχών. Ετσι συνεκτιμάται το ιστορικό μιας επιχείρησης, δηλαδή η φήμη που έχει δημιουργήσει, η ύπαρξη και η εφαρμογή από τα στελέχη και τους υπαλλήλους ενός εσωτερικού κανονισμού «χρηστής συμπεριφοράς» και η προώθηση της καινοτομίας μέσω προϊόντων ή υπηρεσιών που εξυπηρετούν το γενικό συμφέρον. Επίσης εξετάζονται η βιωσιμότητα της επιχείρησης και το πώς αυτή ανταποκρίνεται στις ανάγκες των εργαζομένων (συνθήκες εργασίας) και της κοινωνίας (κοινωνική ευθύνη και περιβαλλοντική ευαισθησία), όπως και η αποφασιστικότητα της διοίκησης ως προς την εφαρμογή αυτών των κανόνων και η συνεργασία με τις ανταγωνιστικές επιχειρήσεις προς την ίδια κατεύθυνση.

Εννοιες όπως το «δίκαιο εμπόριο» και οι «κοινωνικά υπεύθυνες πρακτικές» έχουν βρεθεί στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος των επιχειρήσεων τα τελευταία χρόνια. «Το ζήτημα της ηθικής και της φήμης μιας επιχείρησης απασχολεί τα διοικητικά συμβούλια,πράγμα το οποίο δεν ίσχυε πριν από λίγα χρόνια.Τα μέλη της διοίκησης έχουν αρχίσει πλέον να ενδιαφέρονται για αυτά τα ζητήματα» επισημαίνει ο Μπρίγχαμ.

Η επικράτηση της νέας τάσης επιβεβαιώνεται και από τους ίδιους τους ενδιαφερομένους. «Οι μέτοχοι είναι πλέον πολύ πιο ενεργοί και ενδιαφέρονται όλο και περισσότερο για το τι συμβαίνει πίσω από τις κουρτίνες» δήλωσε στο Reuters η Πατρίσια Ναζεμέτζ, επικεφαλής του τμήματος Κοινωνικής Ευθύνης στην εταιρεία Χerox. «Η οικοδόμηση της εμπιστοσύνης του κοινού αποκτά πρωτεύουσα σημασία» τονίζει.

Εκτός όμως από τη διαμόρφωση σχέσεων «καλής πίστης» με τους πελάτες και τους επενδυτές η δημιουργία εταιρικής κουλτούρας που βασίζεται στην ειλικρίνεια βοηθάει τις επιχειρήσεις να αντεπεξέλθουν σε περιόδους οικονομικής δυσπραγίας κατά τις οποίες δοκιμάζονται οι σχέσεις εταιρειών- καταναλωτή.

«Η υιοθέτηση ηθικού κώδικα συμπεριφοράς συμβάλλει στο να αντιμετωπισθεί με καθαρή ματιά η πραγματικότητα» επισημαίνει ο Ντέιβιντ Λέιτς, μέλος του ΔΣ της Ford. «Σημαίνει ότι είσαι ειλικρινής με τον εαυτό σου και τους συναδέλφους σου» συμπληρώνει.

Αλλωστε η αυτοκινητοβιομηχανία Ford ήταν η μόνη από τις τρεις μεγάλες του Ντιτρόιτ η οποία κατάφερε να δανειστεί προκειμένου να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις της, χωρίς να υποχρεωθεί σε πτώχευση. Αυτό, όπως σημειώνουν έγκυροι αναλυτές της αμερικανικής αγοράς αυτοκινήτων, ήταν το αποτέλεσμα της επιτυχούς εφαρμογής «ηθικών κανόνων» και απόδειξη της εμπιστοσύνης εκ μέρους των πελατών της.