Σε διεύρυνση του ελλείμματος του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών οδήγησε τον Ιανουάριο η άνοδος των τιμών των καυσίμων, παρά τη νέα βελτίωση της σχέσης εισαγωγών- εξαγωγών των λοιπών αγαθών. Σύμφωνα με τα στοιχεία που δόθηκαν στη δημοσιότητα, τον πρώτο μήνα του 2010 το έλλειμμα αυξήθηκε σε ετήσια βάση κατά 327 εκατ. ευρώ ή 9,7%, διαμορφούμενο σε 3,7 δισ. ευρώ, ενώ σε όλη τη διάρκεια του 2009 παρουσίαζε μείωση.

Η εξέλιξη αυτή τον Ιανουάριο οφείλεται στη διεύρυνση του ελλείμματος του εμπορικού ισοζυγίου και του ελλείμματος του ισοζυγίου τρεχουσών μεταβιβάσεων, καθώς και στον περιορισμό του πλεονάσματος του ισοζυγίου των υπηρεσιών. Αντίθετα το έλλειμμα του ισοζυγίου των εισοδημάτων μειώθηκε.

Οπως τονίζει η Τράπεζα της Ελλάδος σε σχετική της ανακοίνωση, η διεύρυνση του εμπορικού ελλείμματος κατά 173 εκατ. ευρώ οφείλεται αποκλειστικά στην αύξηση των καθαρών πληρωμών για εισαγωγές καυσίμων κατά 250 εκατ. ευρώ ή 30,5%.

Αντίθετα οι καθαρές πληρωμές για αγορές πλοίων μειώθηκαν κατά 49 εκατ. ευρώ. Είναι χαρακτηριστικό ότι αν εξαιρεθούν τα πλοία και τα καύσιμα, το εμπορικό έλλειμμα μειώθηκε κατά 28 εκατ. ευρώ, δεδομένου ότι η δαπάνη για εισαγωγές μειώθηκε κατά 210 εκατ. ευρώ ή 8%, δηλαδή σε απόλυτο μέγεθος περισσότερο από ό,τι οι αντίστοιχες εισπράξεις από εξαγωγές, που μειώθηκαν κατά 182 εκατ. ευρώ ή 19,1%.

Η Κεντρική Τράπεζα επισημαίνει ότι η μείωση του πλεονάσματος του ισοζυγίου υπηρεσιών κατά 72 εκατ. ευρώ οφείλεται κυρίως στη μείωση των καθαρών εισπράξεων από υπηρεσίες μεταφορών (κυρίως ναυτιλιακές) κατά 86 εκατ. ευρώ, ενώ αντίθετα οι καθαρές πληρωμές για ταξιδιωτικές και για λοιπές υπηρεσίες δεν παρουσίασαν αξιόλογη μεταβολή.

Ο περιορισμός του ελλείμματος του ισοζυγίου των εισοδημάτων κατά 46 εκατ. ευρώ αντανακλά τη μείωση των καθαρών πληρωμών για τόκους, μερίσματα και κέρδη. Το ισοζύγιο τρεχουσών μεταβιβάσεων, τέλος, που είναι συνήθως πλεονασματικό, παρουσίασε έλλειμμα, καθώς ο Ιανουάριος είναι μήνας σχετικά υψηλών αποδόσεων στον κοινοτικό προϋπολογισμό.