Eνα ταξίδι σε ξένους τόπους και διαφορετικούς πολιτισμούς μέσα από τη ματιά ενός νεαρού ταξιδιώτη που ανακαλύπτει τον κόσμο και ταυτόχρονα προσπαθεί να αποφύγει τους προσωπικούς του δαίμονες είναι «Ο γύρος του κόσμου σε 80 λεπτά». Τo κύκνειο άσμα του Μορίς Μπεζάρ, του χορογράφου που σφράγισε ανεξίτηλα τον 20ό αιώνα και λάτρεψε όσο λίγοι την Ελλάδα, παρουσιάζεται για πρώτη φορά στη χώρα μας από το συγκρότημά του, τα Μπαλέτα της Λωζάννης.

Πρόκειται για μια φιλόδοξη και πολυδάπανη παραγωγή- 65 εν συνόλω άτομα (χορευτές, μουσικοί και τεχνικοί) θα ταξιδέψουν στην Αθήνα- που θα φιλοξενηθεί για δύο βραδιές στο Θέατρο Βadminton. Οι παραστάσεις διοργανώνονται για τους σκοπούς της Ενωσης «Μαζί για το Παιδί».

Εν προκειμένω ο Μπεζάρ (1927-2007) χρησιμοποιεί τη γνωστή ιδέα ενός παγκόσμιου ταξιδιού του Ιουλίου Βερν, θα μπορούσε ωστόσο να πει κανείς ότι πρόκειται για μια δημιουργία αυτοβιογραφικού χαρακτήρα: μέσα στη χορογραφία- την οποία ο ίδιος δίδαξε στους χορευτές από το αναπηρικό καροτσάκι στο τελευταίο, επιβαρημένο λόγω προβλημάτων υγείας, διάστημα της ζωής τουεντάσσει τις προσωπικές εμπειρίες του από διάφορες χώρες τις οποίες είχε κατά καιρούς επισκεφθεί.

Η αλήθεια είναι ότι λίγοι χορογράφοι ταξίδεψαν στη ζωή τους όσο ο Μορίς Μπεζάρ, σταματώντας πάντοτε, όπως χαρακτηριστικά έχει γραφεί, εκεί όπου ένιωθε περισσότερο άνετα: στα σταυροδρόμια των πολιτισμών. Μέσα από αυτό το πρίσμα θα μπορούσε, ίσως, να εξηγήσει κανείς και την ιδιαίτερη σχέση του με την Ελλάδα και τους δημιουργούς της. Ανάμεσά τους ο Μίκης Θεοδωράκης και ο Μάνος Χατζιδάκις, μουσικές των οποίων ακούγονται στην εν λόγω χορογραφία από κοινού με συνθέσεις των Γ. Στράους, Τσαϊκόφσκι, Μότσαρτ κ.ά.

Ο Μορίς, ο Μάνος και το Μικρολίμανο

Μια πολύ δυνατή φιλία ένωνε τον Μορίς Μπεζάρ (επάνω) με τον Μάνο Χατζιδάκι (κάτω)

Συνεργάτης επί μία δεκαετία του Θόδωρου Κρίτα, αποκλειστικού ιμπρεσάριου του Μορίς Μπεζάρ στην Ελλάδα, ο Στέλιος Κωνσταντινίδης (ο οποίος έχει την ευθύνη της μετάκλησης των Μπαλέτων Μπεζάρ της Λωζάννης) θυμάται χαρακτηριστικές στιγμές από τις κατά καιρούς συνεργασίες του με τον γάλλο χορογράφο: «Ο Μπεζάρ κυριολεκτικά λάτρευε την Ελλάδα. Η αγάπη του για τη χώρα μας δύσκολα θα μπορούσε να περιγραφεί με λόγια. Ελεγε μάλιστα ότι θα μπορούσε ακόμη και να ζήσει εδώ. Θυμάμαι, τότε που συνεργαζόμασταν στις “Μπαλάντες της οδού Αθηνάς”, σε μουσική Μάνου Χατζιδάκι, στο Μέγαρο- μία από τις τελευταίες δημόσιες εμφανίσεις του Μάνου -, μόλις φάνηκε στην πόρτα, ο Μπεζάρ σηκώθηκε αμέσως να τον υποδεχθεί, να τον βάλει να καθήσει δίπλα του. Το ίδιο και το βράδυ, μετά την παράσταση, στο εστιατόριο. Είχαν μια πολύ δυνατή φιλία. Ενα από τα αγαπημένα στέκια του Μπεζάρ στη χώρα μας ήταν το Μικρολίμανο. Του άρεσε πολύ να πηγαίνει εκεί για ψάρι. Μια άλλη φορά ζήτησε από τον Κρίτα να πάνε μια κρουαζιέρα. Εκείνος του νοίκιασε ένα καΐκι και έκαναν μαζί τον περίπλου της Πελοποννήσου. Επισκέφθηκαν την Επίδαυρο, όπου είδαν μια παράσταση στο Αρχαίο Θέατρο, μετά συνέχισαν και έφθασαν μέχρι Κεφαλλονιά και Ιθάκη. Από αυτή τη βόλταμάλιστα προέκυψαν και σημαντικά πράγματα για την εγχώρια πολιτιστική ζωή. Η πρώτη εμφάνιση της Σιλβί Γκιλέμ στην Ελλάδα, ας πούμε…

Ο Μπεζάρ καμιά φορά μπορεί να σε φόβιζε με εκείνα τα έντονα, διαπεραστικά μάτια του. Ωστόσοήταν άνθρωπος φιλικός. Και φυσικά, τελειομανής. Ηθελε να είναι όλα άψογα».

ΠΟΥ ΚΑΙ ΠΟΤΕ
η Θέατρο Βadminton (Ολυμπιακά Ακίνητα, Γουδή).

η 27 και 28 Μαρτίου, στις 20.30.

η Πληροφορίες- εισιτήρια, τηλ.

210 8840.600.