«O Χουβαρδάς και ο Κακλέας θα κάνουν οντισιόν στο Εθνικό. Για “Ορέστη” και “Λυσιστράτη” στην Επίδαυρο»: το ελπιδοφόρο νέο κυκλοφόρησε στα πολυάριθμα πηγαδάκια ηθοποιών στα μέσα Ιανουαρίου. «Ναι, καλά… στημένες θα είναι» ήταν η αυθόρμητη αντίδραση. Ο αμέσως μεγαλύτερος φόβος του ηθοποιού μετά από εκείνον της πρεμιέρας είναι αυτός της ακρόασης. Απογοητευμένοι από τόσες και τόσες στημένες οντισιόν που έχουν κατά καιρούς διεξαχθεί, αλλά και από το καθεστώς… τάλεντ σόου που επικρατεί (ανοργανωσιά, εκατοντάδες υποψήφιοι να στοιβάζονται σε μία αίθουσα αναμονής για να εισπράξουν τόνους ειρωνείας από τον εκάστοτε σκηνοθέτη, εβδομάδες αναμονής πάνω από το τηλέφωνο για να δουν αν περνούν στην επόμενη φάση, κτλ., κτλ.), δεν ήταν λίγοι εκείνοι που κρατούσαν μικρό καλάθι εν όψει των δύο αυτών ακροάσεων του Εθνικού. Και όμως, η πραγματικότητα τους διέψευσε.

Στις επισκέψεις που πραγματοποιήσαμε τις τελευταίες ημέρες στα φουαγέ της Νέας Σκηνής στο κτίριο Τσίλλερ και του Σύγχρονου Θεάτρου, όπου συνέρρεαν υποψήφιοι ηθοποιοί για τις παραστάσεις του Γιάννη Χουβαρδά και του Γιάννη Κακλέα αντίστοιχα, η ατμόσφαιρα ήταν κάτι παραπάνω από ευχάριστη, όλα έμοιαζαν να δουλεύουν σωστά, οι νέοι και νέες που ζητούσαν ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού και ο αξιόλογος σκηνοθέτης δεν οδηγούνταν σαν πρόβατα στη σφαγή, ούτε πήγαν για μαλλί και βγήκαν κουρεμένοι.

«Ευχαριστούμε και για τα “όχι”»
«Καλησπέρα, σας τηλεφωνούμε από το Εθνικό για να έρθετε στην ακρόαση» έλεγε σε υποψηφίους η υπεύθυνη σκηνής Αναστασία Διαμαντοπούλου, η οποία ανέλαβε να διοργανώσει την οντισιόν Κακλέα. «Ελα, ρε βλάκα, κόψε την πλάκα, πάρε με στο σταθερό» ήταν το μοτίβο των περισσότερων αντιδράσεων. «Αυτό δείχνει πόσο ταλαιπωρούνται οι ηθοποιοί. Δεν πιστεύουν ότι στέλνοντας το βιογραφικό τους μπορεί να τους καλέσει ο σκηνοθέτης» σχολιάζει η ίδια. Οσοι ήρθαν στην ακρόαση, εκτίμησαν πολύ το ότι δεν περίμεναν ώρες ολόκληρες. Ο καθένας είχε συγκεκριμένη ώρα προσέλευσης: «Εχοντας περάσει στο παρελθόν από τον γολγοθά μιας απαράδεκτης οντισιόν κατά την οποία ξεροστάλιαζα επί τρεις ώρες, όταν τελικά έφθασε η σειρά μου τους είπα:“Κάστινγκ για ριάλιτι υπομονής κάνετε;”». Κάτι που επίσης της έκανε εντύπωση είναι ότι τηλεφωνώντας σε κάποιους ηθοποιούς για να τους πει τα δυσάρεστα, εκείνοι της έλεγαν ενθουσιασμένοι: «Ευχαριστούμε πολύ που μας πήρατε και για το “όχι”. Κανένας δεν το κάνει!».

Ο Γιάννης Χουβαρδάς για την ακρόαση

«Ο σκηνοθέτης αισθάνεται και λίγο κυνηγός ταλέντων» ομολογεί ο Γιάννης Χουβαρδάς

– Ποιες ήταν οι συνηθέστερες επιλογές μονολόγων; «“Αμλετ”, “Ηλέκτρα” του Ευριπίδη, πολλά κομμάτια από Σοφοκλή και Σαίξπηρ».

– Ο Αλαν Ρίκμαν έχει πει ότι η οντισιόν είναι η κρυφή γοητεία της απόρριψης…

«Για μένα είναι η φανερή αγωνία της σωστής επιλογής». – Τι σας δίδαξε αυτή η ακρόαση; «Εχοντας κάνει την τελευταία πριν από δέκα χρόνια, διαπίστωσα ότι υπάρχουν πολύ περισσότεροι καλοί νέοι ηθοποιοί, με το ποσοστό να έχει ανέβει ιδίως στους άνδρες».

– Ο σκηνοθέτης αισθάνεται κυνηγός ταλέντων στις οντισιόν;

«Ναι, αισθάνεται και λίγο έτσι. Πάντως επειδή η συγκεκριμένη ήταν στοχευμένη (για τον Χορό της καλοκαιρινής παράστασης της Επιδαύρου) δεν επικεντρώθηκα στην “ανακάλυψη ταλέντων”».

Τα μαργαριτάρια των βιογραφικών
* Μοντέλο που έχει κάνει περάσματα σε τηλεοπτικά σίριαλ έστειλε απλώς μία φωτογραφία της, χωρίς παραπάνω εξηγήσεις, πιστή προφανώς στο ρητό «μία εικόνα, χίλιες λέξεις» * Κάποια σκέφτηκε ότι θα βοηθούσε στην επιλογή της αν σημείωνε ότι έχει διαπρέψει σε τοπικά καλλιστεία.

* Από ορισμένα βιογραφικά απουσίαζαν παντελώς οι σπουδές υποκριτικής και αραδιάζονταν σεμινάρια ψυχολογίας, προϋπηρεσία σε θέση γραμματέα, κτλ.

* Κοπέλα που δεν έγινε δεκτή στην οντισιόν εμφανίστηκε αυτοβούλως και αφού δεν βρήκε ανταπόκριση στην απαίτησή της να δει τον σκηνοθέτη, έφυγε με την απειλή: «Θα σας βγάλω στις εφημερίδες!».

* Πολλοί λειτούργησαν με λογική ριάλιτι: «Θα πάω μόνο και μόνο για την εμπειρία, μήπως γίνω γνωστός».

Οι οντισιόν σε αριθμούς
Το κάλεσμα για τις δύο ακροάσεις ήταν κοινό. Ζητούνταν νεαρά αγόρια και κορίτσια, έτσι οι περισσότεροι έστειλαν βιογραφικό και στους δύο, αυξάνοντας τις πιθανότητές τους. Συνολικά εστάλησαν περί τις 3.000 βιογραφικά και η επιλογή πραγματοποιήθηκε σε δύο φάσεις. Ο Γιάννης Κακλέας κατέληξε αρχικά σε 300 άτομα, τα οποία χώρισε σε πεντάδες που δούλευαν ομαδικά. Οι 300 έγιναν 50 και από εκεί άρχισαν τα workshops, για να καταλήξει τελικά σε οκτώ, μέσα από μία σειρά υποκριτικές, κινησιολογικές και φωνητικές ασκήσεις. Οσο για τον Γιάννη Χουβαρδά, προτίμησε να δει τον καθένα από τους 90 που προεπέλεξε ξεχωριστά, για να καταλήξει σε 17 και από εκεί σε λιγότερους, οι οποίοι θα απαρτίσουν τον Χορό στον «Ορέστη». ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΑΚΛΕΑΣ
«Πολλά παιδιά μού έστειλαν ευχαριστήρια mail»

«Συχνά καλούμαι να αποκρυπτογρα φήσω τα ψέματα στα βιογραφικά. Κάποιοι παρουσιάζουν τα σεμινάρια ως σχολές και με μπερδεύουν» λέει ο Γιάννης Κακλέας (ΕURΟΚΙΝΙSSΙ/ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΠΟΝΗΣ)

«Oι ηθοποιοί δεν μπορούν να αφεθούν όταν τους δίνεις ένα πεντάλεπτο» λέει ο σκηνοθέτης Γιάννης Κακλέας. «Εχω δει θαύματα την τέταρτη μέρα, από ανθρώπους που την πρώτη δεν έδειχναν πολλά. Η προσωπικότητα αναπνέει… Αφιερώνω πολλή ώρα μελετώντας τα βιογραφικά, δείχνουν πολλά για τον χαρακτήρα. Ακόμη και από τη φωτογραφία που έχει επιλέξει, καταλαβαίνεις την ψυχολογία του ανθρώπου. Σε μια οντισιόν δεν ψάχνεις μόνο τον ηθοποιό, αλλά και τον συνεργάτη… Συχνά καλούμαι να αποκρυπτογραφήσω τα ψέματα στα βιογραφικά. Κάποιοι παρουσιάζουν τα σεμινάρια ως σχολές και με μπερδεύουν. Ούτως ή άλλως δεν κάλεσα μόνο ανθρώπους από “μεγάλες” σχολές. Στο σανίδι πάντως, δεν μπορείς να κρυφτείς. Οσο και να τα έχεις παραφουσκώσει, όλα αποκαλύπτονται. Ο σκηνοθέτης περνά από τρία στάδια στην οντισιόν:ανιχνευτής ταλέντων – δάσκαλος- casting director – όταν στην τελική φάση καλείται να διανείμει ρόλους. Σημειώνω σε ειδική λίστα τα ταλέντα που δεν επέλεξα, για να το κάνω στο μέλλον. Στενοχωριέμαι κάθε φορά για το πόσο μεγάλη προσφορά υπάρχει, τις περισσότερες φορές, από άτομα που θα συμβούλευα να κάνουν κάτι άλλο. Το επάγγελμα θεωρείται “ανοιχτό τοπίο”, αλλά δεν είναι. Πολλά παιδιά μού έστειλαν ευχαριστήρια mail, δεν πίστευαν ότι γίνονται ακόμη “καθαρές” οντισιόν».