Στα ύψη εξακολουθεί να βρίσκεται η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης προκαλώντας έντονη δυσφορία στους καταναλωτές. Στα νησιά σημειώθηκαν ακραίες τιμές που έφθασαν ακόμη και 1,6 ευρώ το λίτρο, αλλά η… παρηγοριά ήλθε από πρατήριο στους Αγίους Αναργύρους Αττικής το οποίο χθες πουλούσε την αμόλυβδη προς 1,22 ευρώ, τιμή εξαιρετικά χαμηλή για την… εποχή. Την Πέμπτη, εξάλλου, οι βενζινοπώλες απεργούν αντιδρώντας στην καθιέρωση ταμειακών μηχανών στα πρατήρια. Ο μέσος όρος της λιανικής τιμής πώλησης της αμόλυβδης βενζίνης βάσει δειγματοληψίας, με καταγραφή τιμών σε 2.300
πρατήρια σε όλη την Ελλάδα στις 5 Μαρτίου, διαμορφώθηκε στο 1,369 ευρώ ανά λίτρο, σημειώνοντας άνοδο κατά 7,63% σε σχέση με τον μέσο όρο της προηγούμενης Παρασκευής (26 Φεβρουαρίου) που ήταν 1,272 ευρώ ανά λίτρο. Σε σχέση με τον μέσο όρο των τεσσάρων τελευταίων εβδομάδων, στις τιμές λιανικής πώλησης της αμόλυβδης βενζίνης σημειώθηκε άνοδος 0,15 ευρώ ανά λίτρο, ποσοστό 12,28%. Την ερχόμενη Δευτέρα θα υπάρξει και νέα αύξηση της τιμής λόγω της αναπροσαρμογής του ΦΠΑ. Από τις 15 Μαρτίου θα ισχύσει αυξημένος κατά 2 μονάδες στα καύσιμα. Η νόμιμη προσαύξηση με τον νέο ΦΠΑ υπολογίζεται στα 2 λεπτά το λίτρο, αλλά παράγοντες της αγοράς προεξοφλούν ανατίμηση 5 λεπτών περίπου.
Πολλοί πρατηριούχοι ανά την Ελλάδα επέβαλαν τις τελευταίες ημέρες αυξήσεις στην τιμή λιανικής πώλησης 10 έως 12 λεπτά το λίτρο, ενώ η αύξηση του φόρου δικαιολογούσε έως 8 λεπτά. Τον τελευταίο μήνα πάντως οι αυξήσεις των φόρων και η ανεξέλεγκτη κερδοσκοπία «φούσκωσαν» την τιμή κατά 27 λεπτά περίπου (ενώ δικαιολογούνται περίπου 22 λεπτά). Η αμόλυβδη πωλείται κατά 50 λεπτά ακριβότερα σε σχέση με τον Μάρτιο του 2009.
Η αμόλυβδη χθες επωλείτο στην Κρήτη ακόμη και 1,59 ευρώ το λίτρο και στα περισσότερα πρατήρια της Αττικής περίπου 1,40, χωρίς να λείπουν και περιπτώσεις κοντά στο 1,50 ευρώ.
Οσον αφορά την απεργία, προϋποθέσεις στη χρήση των ταμειακών μηχανών για κοπή αποδείξεων θέτουν οι πρατηριούχοι καυσίμων, προειδοποιώντας και για άλλες κινητοποιήσεις. Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων δηλώνει τη θέση του κλάδου για τις ταμειακές μηχανές, υπέρ της χρήσης τους για έκδοση αποδείξεων λιανικής για πωλήσεις βενζίνης, με δύο προϋποθέσεις:
1. Να καθοριστεί με απόφαση του υπουργείου Οικονομικών το ρυθμιστικό πλαίσιο, αφού έως σήμερα δεν επιτρέπεται η έκδοση αποδείξεων για βενζίνη.
2. Για όσο διάστημα δεν θα έχουν εγκατασταθεί ολοκληρωμένα, πιστοποιημένα συστήματα ελέγχου εισροών- εκροών όγκου καυσίμων να εκδίδονται αποδείξεις από τις υπάρχουσες ταμειακές μηχανές, χωρίς να χρησιμοποιούνται για έλεγχο των διακινούμενων ποσοτήτων καυσίμων. Σε διαφορετική περίπτωση οι πρατηριούχοι, όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση, θα είναι υπόλογοι και θα τιμωρούνται με εξοντωτικά πρόστιμα για διαφορές που δεν μπορούν να ελεγχθούν ούτε να αιτιολογηθούν (εφόσον δεν υπάρχουν τα ολοκληρωμένα συστήματα ελέγχου) καθώς ο όγκος των καυσίμων αυξομειώνεται από παράγοντες όπως από τη διαφορά θερμοκρασίας.
«Θα ήταν οξύμωρο το υπουργείο Οικονομικών να ζητεί από τους πρατηριούχους να δικαιολογήσουν αυτές τις διαφορές τη στιγμή που εδώ και χρόνια έχει θεσπιστεί και ισχύει διάταξη με την οποία δικαιολογούνται διαφορές μεταξύ εισροών και εκροών καυσίμων της τάξεως του 8%» καταλήγει η ανακοίνωση.