Εγινε το πρώτο βήμα για την πολυαναμενόμενη ενεργειακή θωράκιση των κτιρίων, δηλαδή το πρόγραμμα που θα περιλαμβάνει ανακαινίσεις για εξοικονόμησης ενέργειας (π.χ. μονώσεις, αλλαγή καυστήρα, διπλά τζάμια) με χρηματοδότηση είτε από τράπεζες είτε από εξειδικευμένες εταιρείες, αλλά και με απευθείας επιδότηση από το Δημόσιο.
Χθες τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση από το υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής ο «προθάλαμος» για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης των κτιρίων, και συγκεκριμένα το νομοσχέδιο για τη «χρηματοδότηση από τρίτους» που επεξεργάστηκαν η κυρία Τίνα Μπιρμπίλη και ο κ. Ι. Μανιάτης.
Στο πρόγραμμα χρηματοδότησης από τρίτους προβλέπεται επίσης απόσυρση παλαιών και ρυπογόνων κρατικών οχημάτων, καθώς και αλλαγές στα έντυπα των λογαριασμών της ΔΕΗ με προσθήκη στοιχείων για το περιθώριο εξοικονόμησης που υπάρχει. Ως εθνικός στόχος εξοικονόμησης ενέργειας τίθεται το ποσοστό 9% ως το 2016.
Ο καταναλωτής, ιδιώτης ή πολυκατοικία, που θέλει να κάνει χρήση του προγράμματος, δεν είναι υποχρεωμένος ο ίδιος να πληρώσει την ανακαίνιση, αλλά μπορεί να καταφύγει σε εταιρεία σύμβουλο-ανάδοχο που θα μελετήσει την ενεργειακή αναβάθμιση, θα την εξοφλήσει και κατόπιν θα αποσβέσει το κόστος της επένδυσης σταδιακά, εισπράττοντας ένα μέρος από το οικονομικό όφελος που προκύπτει από την εξοικονόμηση ενέργειας του τελικού καταναλωτή και «μεταφράζεται» στην οικονομία που θα προκύψει στους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος.
Πολύ σύντομα θα ακολουθήσει και το νομοσχέδιο με το «πρόγραμμα για την εξοικονόμηση ενέργειας» στο σπίτι, το γνωστό παλαιό «Εξοικονομώ κατ΄ οίκον» που είχε εξαγγείλει η προηγούμενη κυβέρνηση αλλά δεν βρέθηκαν τα χρήματα για να υλοποιηθεί. Βασικές εργασίες για ένταξη στο πρόγραμμα είναι θερμομόνωση στην ταράτσα του σπιτιού, αντικατάσταση τζαμιών με διπλά θερμομονωτικά και κουφωμάτων με σύγχρονα θερμομονωτικά και ηχομονωτικά, καθώς και βαφή με «ψυχρά» (μονωτικά) χρώματα των επιφανειών. Επίσης περιλαμβάνεται και η αντικατάσταση του παλαιού καυστήρα με νέο υψηλής απόδοσης ή με σύστημα φυσικού αερίου ή με φωτοβολταϊκά. Προαιρετικές είναι οι επεμβάσεις στο κέλυφος του κτιρίου και η εγκατάσταση ηλιακού θερμοσίφωνα.
Με βάση τις εκτιμήσεις, από το πρόγραμμα θα ωφεληθούν περισσότερα από 100.000 νοικοκυριά που αντιστοιχούν σε 400.000
πολίτες, ενώ αναμένεται να επισκευαστούν περίπου 30.000 κτίρια που θα τύχουν επιδότησης ως 50% για τις «πράσινες» επισκευές. Από τις συνολικές παρεμβάσεις η εξοικονόμηση ενέργειας θα είναι 60%- 70%, ανάλογα με το «πακέτο» επεμβάσεων που θα επιλεγεί. Η απόφαση στις πολυκατοικίες θα λαμβάνεται με βάση τον κανονισμό της πολυκατοικίας και θα αφορά υποχρεωτικά ολόκληρο το κτίριο και όχι επί μέρους διαμερίσματα.
Γ ια να ενταχθεί στο πρόγραμμα ένα κτίριο, είτε μονοκατοικία είτε πολυκατοικία, και να επιδοτηθεί, πρέπει να διαθέτει οικοδομική άδεια που να έχει εκδοθεί πριν από τον Ιούλιο του 1979 (οπότε άλλαξε ο οικοδομικός κανονισμός) και να έχει τιμή ζώνης το πολύ 1.500 ευρώ ανά τετραγωνικό. Η επιδότηση θα συνδυαστεί πάντως και με το εισόδημα, για να επιδοτηθούν όσοι έχουν ανάγκη τα χρήματα.
Η δημόσια δαπάνη του προγράμματος, που αποτέλεσε και το αντικείμενο αντιπαράθεσης της σημερινής κυβέρνησης με την προηγούμενη, είναι γύρω στα 200 εκατ. ευρώ, τα οποία με τη σειρά τους… εξοικονομήθηκαν από άλλα προγράμματα που είναι ενταγμένα στις κοινοτικές επιδοτήσεις και δεν προχωρούν, ή θα ωριμάσουν αργότερα και δεν μπορούν να «κρατούν» ανενεργά κοινοτικά κονδύλια. Τα μισά από αυτά θα δοθούν απευθείας στα νοικοκυριά με οικονομικό κριτήριο (επιδότηση φτωχών νοικοκυριών) και τα υπόλοιπα ως επιδότηση επιτοκίου περίπου πέντε μονάδες.
Τ ο ανώτατο κόστος των συνολικών μετασκευών δεν μπορεί να υπερβεί τις 120.000 ευρώ, ενώ υπάρχει κατάλογος με το κοστολόγιο των εργασιών αλλά και των υλικών που απαιτούνται για κάθε εργασία. Μόνο με βάση αυτό το κοστολόγιο θα μπορούν να υποβληθούν προτάσεις επιλέξιμες για ένταξη στο πρόγραμμα. Για ένα μικρό διαμέρισμα, υπολογίζεται ότι το μέσο κόστος συνολικών μετασκευών ανέρχεται σε 15.000 ευρώ.
Το ύψος της επιδότησης για μονοκατοικίες, για επεμβάσεις που δεν περιλαμβάνουν επισκευές στον εσωτερικό σκελετό (θερμομόνωση κελύφους) είναι 30%, αν όμως γίνει θερμομόνωση κελύφους η επιδότηση είναι 40%. Για πολυκατοικίες και για επεμβάσεις χωρίς παρέμβαση στο κέλυφος, η επιδότηση θα είναι 35% και για επεμβάσεις πάνω στο κέλυφος 50%.
Στις πρώτες επεμβάσεις με τη μικρότερη επιδότηση απαιτείται μόνο έγκριση εργασιών μικρής κλίμακας, ενώ για τις θερμομονώσεις που απαιτείται η χρήση σκαλωσιάς θα πρέπει να εκδοθεί άδεια από την Πολεοδομία για λόγους ασφαλείας. Ακριβώς επειδή η διαδικασία είναι πιο δύσκολη για τις επεμβάσεις στο κέλυφος, η επιδότηση (άρα και το κίνητρο) είναι μεγαλύτερη. Επίσης θα πρέπει το ακίνητο να έχει κύρια χρήση κατοικίας. Από τη δράση δεν εξαιρούνται τα εξοχικά, εφόσον όμως αποτελούν κύρια κατοικία.
Τα ποσοστά της επιδότησης θα κυμαίνονται ανάλογα με τον αριθμό των ιδιοκτησιών κατοικιών του κάθε κτιρίου (βάσει δηλαδή του αριθμού παροχών του ηλεκτρικού ρεύματος), με το αν πρόκειται για πολυκατοικία ή μονοκατοικία, καθώς επίσης με το αν ο ενδιαφερόμενος επιδοτηθεί για μία από τις εργασίες ή για όλες μαζί. Οσο πιο πλήρης είναι η παρέμβαση που γίνεται, τόσο πιο μεγάλο θα είναι και το τελικό ποσοστό επιδότησης. Πάντως αν κανείς θέλει να μονώσει το κέλυφος του κτιρίου, αλλά έχει πρόσφατα αλλάξει κουφώματα, μονώσει την ταράτσα ή αντικαταστήσει καυστήρα, δεν θα μπορεί να ενταχθεί στο πρόγραμμα.
ΠΟΥ ΑΛΛΟΥ ΘΑ ΕΦΑΡΜΟΣΤΕΙ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Σχέδιο απόσυρσης οχημάτων του Δημοσίου
Στο πρόγραμμα «χρηματοδότηση από τρίτους» που βρίσκεται ήδη από χθες σε διαβούλευση, προβλέπεται και υποχρεωτική ποσόστωση εισαγωγής καθαρών οχημάτων σε δημόσιες υπηρεσίες και οργανισμούς, όπως ηλεκτρικά, υβριδικά, φυσικού αερίου, βιοκαυσίμου, υδρογόνου, ενώ θα θεσπιστεί και διαδικασία αντικατάστασης των παλαιών μεσαίων και βαρέων οχημάτων δημοσίας χρήσεως άνω των 3,5 τόνων, ηλικίας άνω των 10 χρόνων.
Το νομοσχέδιο ορίζει επίσης ότι οι φορείς που έχουν την ευθύνη εγκατάστασης, μετρητών παρέχουν στους τελικούς καταναλωτές ατομικούς μετρητές που θα διατίθενται υποχρεωτικά όταν γίνονται νέες συνδέσεις, ριζική ανακαίνιση των κτιρίων ή αντικατάσταση των μετρητών. Τέλος, έναν χρόνο μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου οι προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου θα πρέπει να περιλαμβάνουν στους λογαριασμούς τους προς τελικούς καταναλωτές τα εξής στοιχεία:
α) Την πραγματική κατανάλωση ενέργειας και την αντίστοιχη πραγματική τιμή.
β) Συγκριτικά στοιχεία της κατανάλωσης του πελάτη κατά τη χρονική περίοδο που αφορά ο λογαριασμός σε σχέση με την κατανάλωσή του κατά την ίδια περίοδο του προηγούμενου έτους.
γ) Συγκριτικά στοιχεία κατανάλωσης του πελάτη σε σχέση με έναν τυπικό καταναλωτή της ίδιας κατηγορίας, εφόσον αυτό είναι δυνατόν.
δ) Στοιχεία επικοινωνίας οργανώσεων καταναλωτών, φορέων και οργανισμών, καθώς και διευθύνσεις διαδικτυακών τόπων, μέσω των οποίων οι τελικοί καταναλωτές μπορούν να παίρνουν πληροφορίες για διαθέσιμα μέτρα βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης, τυπικά χαρακτηριστικά ενεργειακής κατανάλωσης και αντικειμενικές τεχνικές προδιαγραφές για ενεργειακό εξοπλισμό.