Συνήθως αυτό που εμπνέει στην τέχνη είναι οι διαφορές και οι αντιθέσεις. Η εξαίρεση που επιβεβαιώνει τον κανόνα όμως δικαιολογείται όταν πρόκειται για γυναίκες και μάλιστα ιδιαίτερες. Τουλάχιστον αυτό φαίνεται να εντόπισε η Μάγδα Μαυρογιάννη, η οποία υπογράφει το κείμενο και την σκηνοθεσία ενός μουσικοθεατρικού δρώμενου που καταγράφει και αναδεικνύει με τρόπο πρωτότυπο τα κοινά στοιχεία από τις ζωές των Αλμα Μάλερ, Φάνι Μέντελσον και Κλάρα Σούμαν. Τι τις συνδέει; Και οι τρεις γεννήθηκαν στη διάρκεια του 19ου αιώνα και έζησαν «από τα μέσα» σημαντικές για την Ιστορία στιγμές του. Αγάπησαν τη μουσική, δραστηριοποιήθηκαν στον ανδροκρατούμενο χώρο της σύνθεσης, συνάντησαν δυσκολίες στο πλαίσιο μιας κοινωνίας για την οποία η γυναικεία χειραφέτηση ήταν σε μεγάλο βαθμό άγνωστη έννοια και παράλληλα- ή μάλλον κυρίως- έζησαν στη σκιά σπουδαίων ανδρών. Τα παραπάνω συνδυάζονται μάλλον ιδανικά και με την ημέρα που θα παρουσιαστεί το εν λόγω δρώμενο με τίτλο «Αλμα- ΚλάραΦάνι» στο Μουσείο Μπενάκη, την ερχόμενη Δευτέρα όπου όλες οι γυναίκες με αντιθέσεις και ομοιότητες γιορτάζουν. Οι ζωές των τριών γυναικών θα ξεδιπλωθούν σε μορφή φλας μπακ και τους ρόλους θα ενσαρκώσουν οι Τζούλια Σουγλάκου (Αλμα Μάλερ), Μίνα Πολυχρόνου (Κλάρα Σούμαν) και Χριστίνα Γιαννακοπούλου (Φάνι Μέντελσον).
Σύζυγοι, αδελφές, συνθέτριες, μούσες
Η ευγενική καταγωγή της δεν εμπόδισε την Αλμα Μάλερ στο να ζήσει έντονα, να κάνει πολλούς δεσμούς με μια άστατη ερωτική ζωή, η οποία προκάλεσε αλλά η ίδια δεν έδειξε να θορυβείται. Το Μάλερ υπήρξε το πρώτο συζυγικό επώνυμο της Αλμα Μαρία Σίντλερ (1879-1964), από τον γάμο της με τον- κατά μία 20ετία μεγαλύτερό της- συνθέτη Γκούσταφ Μάλερ. Το ενδιαφέρον του Μάλερ για τα έργα της συζύγου του ξύπνησε μόνο όταν ανακάλυψε τη σχέση της με τον αρχιτέκτονα Βάλτερ Γκρόπιους!
Στον τελευταίο επέστρεψε η Αλμα μετά τον θάνατο του Μάλερ (και αφού είχε προηγηθεί μια άλλη σχέση της με τον καλλιτέχνη Οσκαρ Κοκόσκα ) για να τον εγκαταλείψει, αργότερα, για χάρη του ποιητή και συγγραφέα Φραντς Βέρφελ, με τον οποίο, λόγω της εβραϊκής του καταγωγής, εγκαταστάθηκε στις ΗΠΑ προκειμένου να αποφύγουν την εξόντωση από τους ναζιστές.
Σίγουρα η ζωή της Μάλερ δεν μοιάζει εκ πρώτης όψεως να έχει κοινά στοιχεία με τη Φάνι Μέντελσον, η οποία αγαπούσε περισσότερο τη σύνθεση από τους άνδρες. Τελικά στον δρόμο της βρέθηκε ο πραγματικός συμπαραστάτης της και μετέπειτα σύζυγός της Σεμπάστιαν Λούντβιχ Φέλιξ Χένσελ. Συνολικά η Φάνι συνέθεσε 466 κομμάτια, ενώ τα τελευταία χρόνια το έργο της έχει γίνει κάπως γνωστότερο ευρύτερα χάρη στις σχετικές δισκογραφικές κυκλοφορίες αλλά και στην ανάπτυξη της έρευνας γύρω από τη γυναικεία μουσική δημιουργία. Η Κλάρα Σούμαν, είναι και η πλέον άτυχη, με μια προσωπική ιστορία που αγγίζει τα όρια της θλίψης.
Ο γάμος της με τον Ρόμπερτ Σούμαν αντιμετώπισε πολλά εμπόδια από τον πατέρα και δάσκαλό της, ενώ η ίδια ήταν αυτή η οποία κυρίως στήριζε το σπίτι οικονομικά και η οικογενειακή της ζωή σημαδεύτηκε από μεγάλες τραγωδίες. Τέσσερα από τα οκτώ παιδιά της πέθαναν πριν από αυτήν, ενώ τόσο ο σύζυγος όσο και ένας από τους γιους της πέθαναν σε άσυλο.
Η ίδια στα γεράματα έχασε την ακοή της και συχνά κινούνταν με αναπηρικό καροτσάκι.
«Αλμα- Κλάρα- Φάνι»: Στο Μουσείο Μπενάκη, τη Δευτέρα 8 Μαρτίου στις 20.30.