Οι μεγαλόπνοες ασπρόμαυρες φωτογραφίες του θρυλικού Αμερικανού φωτογράφου Ανσελ Ανταμς με αμερικανικά τοπία από την Αλάσκα έως το Νέο Μεξικό, εκτίθενται στο Μουσείο Μπενάκη στο κτίριο της οδού Πειραιώς από την Παρασκευή έως και τις 20 Απριλίου.

Πρόκειται για 72 φωτογραφίες που επέλεξε ο ίδιος ο φωτογράφος λίγα χρόνια πριν πεθάνει, το 1984, ως αντιπροσωπευτικότερο δείγμα της δουλειάς του και τις επέδωσε στην κόρη του, Αν Ανταμς Χελμς.

Ο φωτογράφος, βαθιά ευαισθητοποιημένος στο θέμα του περιβάλλοντος και στην εξερεύνησή του, αποτύπωσε συστηματικά τη φυσική άγρια ομορφιά των δυτικών τοπίων και εθνικών πάρκων, όπως του Γιοσέμιτι της Καλιφόρνιας, που εκτείνεται ως τις δυτικές πλαγιές της Σιέρα Νεβάδα.

Θεωρείται ένας από τους σπουδαιότερους φωτογράφους του 20ού αιώνα και σε αυτόν οφείλονται κάποιες από τις καλύτερες ασπρόμαυρες φωτογραφίες τοπίων και εθνικών πάρκων των Η.Π.Α.

Έμεινε γνωστός για τη θεωρία του «Ζωνικού συστήματος», τον τρόπο λήψης και την ασπρόμαυρη εκτύπωση, επηρεάζοντας μεταγενέστερες γενιές φωτογράφων.

Στο πλαίσιο της έκθεσης θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 7 Μαρτίου, ημερίδα με θέμα το έργο του Ανσελ Ανταμς.

Για τον Ανσελ Ανταμς

Γεννήθηκε στις 10 Φεβρουαρίου 1902 στο Σαν Φρανσίσκο της Καλιφόρνια. Σε ηλικία μόλις δώδεκα ετών έμαθε μόνος του να διαβάζει τις νότες και να παίζει πιάνο. Η αγάπη του για τη μουσική ήταν τόσο μεγάλη, ώστε σύντομα εγκατέλειψε το σχολείο με σκοπό να γίνει επαγγελματίας πιανίστας.

Ωστόσο, μια εκδρομή στο Yosemite National Park, που έκανε το 1916 με την οικογένειά του, άλλαξε ριζικά τον επαγγελματικό του προσανατολισμό.

Κατά τη διάρκεια των διακοπών τους στο Εθνικό Πάρκο ο πατέρας του τού δώρισε μια φωτογραφική μηχανή Κodak No. 1 Box Brownie, με την οποία ο δεκατετράχρονος Ansel έκανε την πρώτη του λήψη. Για τα επόμενα 68 χρόνια της ζωής του το Yosemite National Park γίνεται ο αγαπημένος του φωτογραφικός προορισμός.

Κατά τη διάρκεια της μακράς του καριέρας ο Ανσελ Ανταμς αποτύπωσε συστηματικά τα τοπία των δυτικών πολιτειών της Αμερικής. Κουβαλώντας στην πλάτη τη μεγάλου μεγέθους φωτογραφική του μηχανή, περιόδευσε την Καλιφόρνια, την Αλάσκα, την Αριζόνα, το Κολοράντο, το Νέο Μεξικό και το Τέξας. Απαθανάτισε την αμερικανική φύση επιβλητική και μεγαλειώδη, αδάμαστη και άθικτη από τον άνθρωπο.

Το 1932 ίδρυσε μαζί με ομοτέχνους του από το Σαν Φρανσίσκο την Ομάδα f/64 που άλλαξε την έως τότε επικρατούσα αντίληψη γύρω από την αισθητική της φωτογραφίας. Αντιτιθέμενη στον πικτοριαλισμό, που ήθελε τις φωτογραφίες να μοιάζουν με ζωγραφικά έργα, εισήγαγε και υποστήριξε, με έργα και με κείμενα, τη λεγόμενη «καθαρή» φωτογραφία, την ακριβή δηλαδή αποτύπωση της πραγματικότητας.

Ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένος σε περιβαλλοντικά ζητήματα, υπήρξε για χρόνια μέλος της οργάνωσης Sierra Club, που είχε σκοπό την προστασία και την εξερεύνηση του φυσικού περιβάλλοντος. Ως καλλιτέχνης, τιμήθηκε στη διάρκεια της ζωής του με πολλές διακρίσεις.