η ΝΕΑ ΗΘΗ

Οι κλέφτες θέλουν την πολυτέλεια

ΟΙ ΚΛΟΠΕΣ στα καταστήματα λιανικού εμπορίου καταγράφουν σημαντική άνοδο σε ολόκληρο τον κόσμο. Ωστόσο παρά τις επί μέρους διαφοροποιήσεις ανά ήπειρο οι σχετικές έρευνες που πραγματοποιήθηκαν σε 41 χώρες συγκλίνουν στο εξής:οι κλέφτες προτιμούν τα επώνυμα ρούχα από ένα καρβέλι ψωμί και ακόμη περισσότερο ένα GΡS από μια κονσέρβα τόνο. Η διαφήμιση και το μάρκετινγκ κάνουν λοιπόν πολύ καλά τη δουλειά τους καθώς έχουν πείσει ακόμη και τους σύγχρονους «Αγιάννηδες»- οι οποίοι πολλαπλασιάστηκαν ελέω κρίσης- να αντικαταστήσουν τα παραδοσιακά είδη πρώτης ανάγκης με ντιζαϊνάτα γκάτζετ όπως οι παιχνιδομηχανές και τα κινητά τηλέφωνα τρίτης γενιάς. Η αντίληψη ότι ο κόσμος κλέβει για να χορτάσει είναι απόλυτα λανθασμένη, σχολιάζει ο διευθυντής της Checkpoint Systems η οποία επιχείρησε να χαρτογραφήσει τις τάσεις στις κλοπές ειδών λιανικής από την Απω Ανατολή ως τη Βόρεια Αμερική. Την ίδια στιγμή μια άλλη μόδα αναδύεται και πάλι στη μετά την κρίση εποχή:η επαναχρησιμοποίηση παλαιών αλλά όχι απαραίτητα φθαρμένων ενδυμάτων. Θα μπορούσε μάλιστα να χαρακτηριστεί ως μια αντίρροπη τάση προς την αύξηση των κλοπών ηλεκτρονικών ειδών. Οχι τόσο επειδή δεν αποτελεί παραβατική συμπεριφορά αλλά κυρίως επειδή αντιβαίνει στην κυρίαρχη λογική των προϊόντων «μίας χρήσης».

ΟΙ ΚΛΟΠΕΣ στα καταστήματα λιανικού εμπορίου καταγράφουν σημαντική άνοδο σε ολόκληρο τον κόσμο. Ωστόσο παρά τις επί μέρους διαφοροποιήσεις ανά ήπειρο οι σχετικές έρευνες που πραγματοποιήθηκαν σε 41 χώρες συγκλίνουν στο εξής:οι κλέφτες προτιμούν τα επώνυμα ρούχα από ένα καρβέλι ψωμί και ακόμη περισσότερο ένα GΡS από μια κονσέρβα τόνο. Η διαφήμιση και το μάρκετινγκ κάνουν λοιπόν πολύ καλά τη δουλειά τους καθώς έχουν πείσει ακόμη και τους σύγχρονους «Αγιάννηδες»- οι οποίοι πολλαπλασιάστηκαν ελέω κρίσης- να αντικαταστήσουν τα παραδοσιακά είδη πρώτης ανάγκης με ντιζαϊνάτα γκάτζετ όπως οι παιχνιδομηχανές και τα κινητά τηλέφωνα τρίτης γενιάς.
Η αντίληψη ότι ο κόσμος κλέβει για να χορτάσει είναι απόλυτα λανθασμένη, σχολιάζει ο διευθυντής της Checkpoint Systems η οποία επιχείρησε να χαρτογραφήσει τις τάσεις στις κλοπές ειδών λιανικής από την Απω Ανατολή ως τη Βόρεια Αμερική. Την ίδια στιγμή μια άλλη μόδα αναδύεται και πάλι στη μετά την κρίση εποχή:η επαναχρησιμοποίηση παλαιών αλλά όχι απαραίτητα φθαρμένων ενδυμάτων. Θα μπορούσε μάλιστα να χαρακτηριστεί ως μια αντίρροπη τάση προς την αύξηση των κλοπών ηλεκτρονικών ειδών. Οχι τόσο επειδή δεν αποτελεί παραβατική συμπεριφορά αλλά κυρίως επειδή αντιβαίνει στην κυρίαρχη λογική των προϊόντων «μίας χρήσης».

Σύμφωνα με το τελευταίο διεθνές βαρόμετρο για το λιανικό εμπόριο οι κλοπές σημειώνουν από τις αρχές της περασμένης χρονιάς αύξηση κατά 5,9% προκαλώντας απώλειες 85 δισ. ευρώ στους πάσης φύσεως λιανεμπόρους. Η έρευνα της Checkpoint Systems που πραγματοποιήθηκε σε 1.069 καταστήματα σε 41 χώρες δείχνει ότι οι κλοπές προϊόντων αντιστοιχούν στο 1,43% των παγκόσμιων πωλήσεων αγαθών, το υψηλότερο ποσοστό μετά το 2007. Στην καρδιά της παγκόσμιας οικονομίας, στις Ηνωμένες Πολιτείες, οι κλοπές αυξάνονται με ταχύτατους ρυθμούς (8,1%) ενώ στην Ευρώπη οι κλοπές στις αλυσίδες σουπερμάρκετ αλλά και στα μικρά εμπορικά καταστήματα αυξήθηκαν με ρυθμό 4,7% σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια.

Αναμφίβολα το πιο ανατρεπτικό εύρημα της έρευνας είναι ότι οι κλέφτες, ακόμη και σε μια περίοδο ισχνών αγελάδων, δεν έλκονται τόσο από αυτά που συνηθίζουμε να χαρακτηρίζουμε «είδη πρώτης ανάγκης». «Σε δύσκολες περιόδους όπως αυτή που διανύουμε, τα κατ΄ εξοχήν προϊόντα πρώτης ανάγκης,τα είδη διατροφής,δεν βρίσκονται στην πρώτη θέση των προτιμήσεων των κλεφτών» παρατηρεί ο διευθυντής του γαλλικού τμήματος της Checkpoint Systems Ματιέ λε Ταγιαντιέ . Η λεία τους σίγουρα δεν ανταποκρίνεται στην εικόνα που είχε ο Βίκτωρ Ουγκό για τους «Αθλιους» της εποχής του. Οι κλέφτες ξεπερνούν τον σκόπελο των μαγνητικών ανιχνευτών στις εισόδους των καταστημάτων φορτωμένοι όχι με φαγώσιμα αλλά με συσκευές πλοήγησης (GΡS) για το αυτοκίνητο, σκληρούς δίσκους για τον υπολογιστή και κάθε είδους ηλεκτρονικά είδη. Το ότι τα σύγχρονα τεχνολογικά προϊόντα συνιστούν τον αγαπημένο τους στόχο δεν οφείλεται μόνο στην επιτυχία του μάρκετινγκ αλλά και στα ίδια τα χαρακτηριστικά τους: το μέγεθός τους διαρκώς συρρικνώνεται ενώ οι υψηλές τιμές τους ανεβάζουν στα ύψη το δέλεαρ και συνεπώς την ικανοποίηση των εξπέρ της κλοπής. Σταθερή αξία των κλεφτών όλου του κόσμου είναι και τα προϊόντα ομορφιάς τα οποία είτε αφαιρούνται από τα ράφια των καταστημάτων από τις ίδιες τις ενδιαφερόμενες είτε προορίζονται για δώρα. Κάπου ανάμεσα στα καλλυντικά και τα «γκατζετάκια» μένει και λίγος χώρος για τα τρόφιμα. Ομως όχι όποια κι όποια. «Μόνο οι κλοπές διατροφικών ειδών πολυτελείας είναι αυτές που καταγράφουν άνοδο» επισημαίνει ο διευθυντής της Checkpoint Systems στη Γαλλία. Η εικόνα του κλέφτη με ένα καρβέλι ψωμί κάτω από τη μασχάλη είναι πλέον τόσο ρομαντική όσο και αναχρονιστική. Στις μέρες μας οι κλέφτες εποφθαλμιούν καπνιστό σολομό και προσούτο Πάρμας.

Η εκδίκηση της κλεψιάς
Ωστόσο η ειδοποιός διαφορά των κλεπτομανών σε Ευρώπη και Αμερική δεν είναι μόνο ποσοτική αλλά κυρίως ποιοτική. Στις ευρωπαϊκές χώρες τη μερίδα του λέοντος στα κλοπιμαία μοιράζονται οι πελάτες των καταστημάτων που αρπάζουν μικρά- πλην ακριβά, όπως βεβαιώνει η έρευνα- αντικείμενα από τα ράφια των καταστημάτων περνώντας απαρατήρητοι από καταστηματάρχες, πωλητές και κάμερες. Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού αυτοί που προξενούν μεγαλύτερη ζημιά στις επιχειρήσεις δεν είναι τόσο οι «μακρυχέρηδες» πελάτες όσο οι ίδιοι οι υπάλληλοι. Στα εμπορικά καταστήματα των ΗΠΑ οι απώλειες προϊόντων «εκ των έσω» αντιστοιχούν σε ζημιές της τάξης των 15 δισ. ευρώ ενώ οι κοινοί κλέφτες προκαλούν ζημιές 11 δισ. ευρώ. Διαμετρικά αντίθετη είναι η εικόνα στην Ευρώπη όπου οι κλοπές από τους υπαλλήλους προκαλούν ζημιές 9,5 δισ. ευρώ ενώ οι μεγαλύτερες απώλειες προέρχονται από τους «κοινούς» κλέφτες (15 δισ. ευρώ).

Το φαινόμενο της αύξησης των κλοπών- ανεξάρτητα από την πηγή της παραβατικότητας- επιδέχεται προφανώς ποικίλες ερμηνείες. Οι ερευνητές προτάσσουν τρεις κατηγορίες αιτιών. Ο πλέον προφανής λόγος είναι η οικονομική δυσπραγία που έχει επιφέρει η παγκόσμια κρίση. Σχετικός με την οικονομική κρίση, αν και περισσότερο τεχνοκρατικός, είναι και ο δεύτερος λόγος. Σύμφωνα πάντα με την ίδια έρευνα, οι επιχειρήσεις στην προσπάθειά τους να μειώσουν τα έξοδά τους περιόρισαν και τις δαπάνες για την εγκατάσταση συστημάτων ασφαλείας.

Αγαπημένη ασχολία
Αφησαν, με λίγα λόγια, «ανενόχλητους» τους κάθε είδους κλέφτες να επιδίδονται στην αγαπημένη τους ασχολία. Ωστόσο καμία από αυτές τις ερμηνείες δεν εξηγεί το γιατί οι κλοπές αποτελούν τόσο συχνά «χόμπι» των υπαλλήλων των επιχειρήσεων στις ΗΠΑ ενώ στη Γηραιά Ηπειρο πραγματοποιούνται- όπως επιβάλλει η «φυσική τάξη» των πραγμάτων- από επιτήδειους πελάτες. Πίσω από αυτή την τάση βρίσκεται (τι άλλο;) η ανθρώπινη φύση και συγκεκριμένα το πάθος για εκδίκηση. Οι μαζικές απολύσεις εργαζομένων από πολυκαταστήματα και οι πτωχεύσεις-ρεκόρ της περασμένης χρονιάς στις Ηνωμένες Πολιτείες πυροδότησαν την εκδικητική μανία των υπαλλήλων έναντι των (πρώην) εργοδοτών τους. Ετσι οι στρατιές των ανέργων της αμερικανικής ηπείρου φρόντισαν προτού διαβούν την πόρτα της εξόδου να «τιμωρήσουν» τους πρώην εργοδότες τους αφαιρώντας οτιδήποτε μπορούσε να περάσει απαρατήρητο. Ισως εκεί να οφείλεται και το γεγονός ότι τα ξυραφάκια βρέθηκαν στις πρώτες θέσεις των προτιμήσεών τους. Σε διαφορετική περίπτωση, αυτή η επιλογή θα έπρεπε ίσως να αποδοθεί σε κάποιον δυσερμήνευτο φετιχισμό ή να συνδεθεί με την αύξηση των αυτοκτονιών.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk