Απεξαρτηθείτε από την αμόλυβδη!

Βόλτες στα βενζινάδικα κάνουν τις τελευταίες ημέρες χιλιάδες οδηγοί ψάχνοντας λίγη βενζίνη για να κινήσουν τα οχήματά τους. Εκνευρισμός και εργατοώρες χαμένες στο κυνήγι του… θησαυρού. Αδιέξοδο ή μήπως μπορούμε να μετακινηθούμε και χωρίς βενζίνη; Το βέβαιο είναι ότι με λίγη προσπάθεια και ακολουθώντας τη ρήση «των φρονίμων τα παιδιά…» μπορούμε να περιορίσουμε την κατανάλωση της βενζίνης στο αυτοκίνητό μας. Αλλωστε, όπως λένε οι ειδικοί, η άνεση που προσφέρουν τα αυτοκίνητα πρέπει να αντισταθμίζεται με το περιβαλλοντικό τους «αποτύπωμα».

Βόλτες στα βενζινάδικα κάνουν τις τελευταίες ημέρες χιλιάδες οδηγοί ψάχνοντας λίγη βενζίνη για να κινήσουν τα οχήματά τους. Εκνευρισμός και εργατοώρες χαμένες στο κυνήγι του… θησαυρού. Αδιέξοδο ή μήπως μπορούμε να μετακινηθούμε και χωρίς βενζίνη; Το βέβαιο είναι ότι με λίγη προσπάθεια και ακολουθώντας τη ρήση «των φρονίμων τα παιδιά…» μπορούμε να περιορίσουμε την κατανάλωση της βενζίνης στο αυτοκίνητό μας.

Αλλωστε, όπως λένε οι ειδικοί, η άνεση που προσφέρουν τα αυτοκίνητα πρέπει να αντισταθμίζεται με το περιβαλλοντικό τους «αποτύπωμα». Παρ΄ ότι η ολοένα αυστηρότερη ευρωπαϊκή νομοθεσία σταδιακά κάνει τα αυτοκίνητα πιο «καθαρά», τα 216 εκατομμύρια οχήματα στους ευρωπαϊκούς δρόμους αποτελούν μια από τις σημαντικότερες πηγές ρύπανσης της ατμόσφαιρας. Γι΄ αυτό, όταν η χρήση του αυτοκινήτου είναι απαραίτητη, υπάρχουν τρόποι οδήγησης «φιλικοί» προς το περιβάλλον (γνωστοί και ως eco-driving), οι οποίοι μπορούν να περιορίσουν την κατανάλωση καυσίμων- και κατά συνέπεια τις εκπομπές επικίνδυνων για την υγεία αερίων- έως και 10%. Στην Ολλανδία, μάλιστα, το eco-driving αποτελεί υποχρεωτική ενότητα στις εξετάσεις οδήγησης. Επιπλέον η οικολογική οδήγηση βελτιώνει και την οδική ασφάλεια. Υπολογίζεται ότι μπορεί να μειώσει τον αριθμό των ατυχημάτων έως και 40%.

Υπάρχουν πέντε βασικοί κανόνες που πρέπει να ακολουθούν οι οδηγοί:

* Αλλάζετε πάντα ταχύτητα μεταξύ 2.000 και 2.500 στροφών, παραμένοντας στην υψηλότερη σχέση (από τρίτη σε τετάρτη κτλ.).

* Οδηγείτε με σταθερή ταχύτητα. Ετσι μειώνεται η κατανάλωση βενζίνης, καθώς με την άσκοπη επιτάχυνση καταναλώνεται μεγάλη ποσότητα καυσίμου. Η γρήγορη οδήγηση, π.χ. 120 χιλιόμετρα την ώρα, αυξάνει την κατανάλωση καυσίμου για κάθε χιλιόμετρο κατά 30% σε σχέση με την οδήγηση στα 80 χιλιόμετρα την ώρα.

* Προβλέψτε κατά το δυνατόν την κίνηση ώστε να διατηρείτε μια σταθερή ταχύτητα και να αποφεύγονται οι απότομες επιβραδύνσεις και επιταχύνσεις.

* Ελέγχετε τακτικά την πίεση των ελαστικών. Μειωμένη πίεση κατά 25% αυξάνει την αντίσταση κατά 10% και την κατανάλωση καυσίμου κατά 2%.

* Επιβραδύνετε σταδιακά απελευθερώνοντας το γκάζι, χωρίς αλλαγή ταχύτητας. Ετσι ενεργοποιείται ο μηχανισμός διακοπής ροής καυσίμου του κινητήρα και το αυτοκίνητο καταναλώνει ελάχιστη ενέργεια.

Ενας τρόπος μετακίνησης, ευρέως διαδεδομένος στην υπόλοιπη Ευρώπη, είναι και η χρήση ενός αυτοκινήτου από άτομα που μένουν κοντά και έχουν κοινό προορισμό (γνωστό ως car-pooling, car-sharing, ridesharing κτλ.). Ετσι, αν το σχολείο των παιδιών ή η εργασία είναι μακριά από το σπίτι, αναζητήστε γονείς συμμαθητών ή συναδέλφους σας που μένουν στην περιοχή σας και μοιραστείτε την καθημερινή διαδρομή.

Η μετακίνηση με τα μέσα μαζικής μεταφοράς είναι σίγουρα φθηνότερη και πιο φιλική προς το περιβάλλον Η λειτουργία του μετρό έχει αυξήσει σε 45% τις μετακινήσεις με τα μέσα μαζικής μεταφοράς, αφού τα προηγούμενα χρόνια οι αστικές συγκοινωνίες μετέφεραν μόνο το 33% από το σύνολο των μετακινούμενων επιβατών. Στην ηλεκτρονική διεύθυνση του ΟΑΣΑ (http: //www. oasa.gr) μπορεί ο πολίτης να αναζητήσει τη βέλτιστη διαδρομή με τις αστικές συγκοινωνίες από ένα σημείο του Λεκανοπεδίου σε κάποιο άλλο. Διαφορετικά μπορεί να καλέσει στο τριψήφιο νούμερο συγκοινωνιακής πληροφόρησης του κοινού 185 και να ζητήσει να μάθει πώς μπορεί να μετακινηθεί. Πληροφορίες που αφορούν τις διαδρομές του μετρό μπορείτε να τις αναζητήσετε στην σε σύγκριση με τη χρήση του αυτοκινήτου. Η λειτουργία του μετρό έχει αλλάξει τον χάρτη των μετακινήσεων στην Αθήνα και οι διαδρομές γίνονται γρήγορα και άνετα. Παράλληλα, οι περιφερειακοί σταθμοί του μετρό έχουν γίνει κέντρα μετεπιβίβασης και οι επιβάτες έχουν τη δυνατότητα να πάρουν το λεωφορείο που θα τους μεταφέρει στη γειτονιά τους.

ιστοσελίδα http://www. ametro. gr ή στο τηλέφωνο 210 5194.012.

Και μην ξεχνάτε: υπάρχει πάντα το ποδήλατο. Βεβαίως η Αθήνα, όπως και τα υπόλοιπα αστικά κέντρα της χώρας, δεν είναι πόλη φιλική για ποδηλασία. Μοναδική φωτεινή εξαίρεση αποτελεί η Καρδίτσα, στην οποία υπολογίζεται ότι το 22% των μετακινήσεων πραγματοποιείται με ποδήλατο. Το ΥΠΕΧΩΔΕ είχε πέρυσι αναθέσει μελέτη για την κατασκευή ποδηλατοδρόμων που θα συνδέουν το κέντρο της Αθήνας με την Κηφισιά και τον Φαληρικό Ορμο, συνολικού μήκους 26,6 χιλιομέτρων, η οποία όμως δεν ολοκληρώθηκε.

Σε κάθε περίπτωση το ποδήλατο είναι ένα τέλειο μεταφορικό μέσο για μικρές και μεσαίες αποστάσεις. Ενα σύγχρονο ποδήλατο ζυγίζει 10-15 κιλά, μπορεί να αντέξει αντικείμενα βάρους ακόμη και 30 κιλών στη σχάρα και κοστίζει από 200 ως 600 ευρώ. Στην πόλη είναι το πιο ευέλικτο μέσο μεταφοράς, δεν έχει πρόβλημα με το παρκάρισμα (μόνο με τις κλοπές) και δεν το σταματά κανένα εμπόδιο. Ξεγλιστρά στο μποτιλιάρισμα και μεταφέρεται εύκολα με τα χέρια σε σκάλες, πεζόδρομους και πεζοδρόμια.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Κοινωνία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk