Μπίρα, το ποτό της κρίσης

Στην προηγούμενη μεγάλη παγκόσμια κρίση, στη δεκαετία του ΄70, ο Βρετανός Ερνστ Σουμάχερ είχε θεωρητικοποιήσει το «μικρό» στις επιχειρήσεις γράφοντας το περίφημο «small is beautiful». Στις σημερινές συνθήκες, οι συμπατριώτες του από το ΒΒC διεπίστωσαν ότι αυτό φαίνεται επίσης να ισχύει για την μπίρα- ιδιαίτερα δημοφιλές ποτό σε όλες τις βόρειες, και όχι μόνο, χώρες. «Μια τεράστια αλλαγή στη βρετανική αγορά μπίρας», γράφει ο Γουίλ Σμέιλ, είναι η πρόσφατη «γρήγορη ανάπτυξη των μικρών ζυθοποιείων, δηλαδή αυτών που παράγουν πολύ μικρές ποσότητες» , για τοπική χρήση, «και με πολύ λίγα άτομα το πολύ.

Στην προηγούμενη μεγάλη παγκόσμια κρίση, στη δεκαετία του ΄70, ο Βρετανός Ερνστ Σουμάχερ είχε θεωρητικοποιήσει το «μικρό» στις επιχειρήσεις γράφοντας το περίφημο «small is beautiful». Στις σημερινές συνθήκες, οι συμπατριώτες του από το ΒΒC διεπίστωσαν ότι αυτό φαίνεται επίσης να ισχύει για την μπίρα- ιδιαίτερα δημοφιλές ποτό σε όλες τις βόρειες, και όχι μόνο, χώρες. «Μια τεράστια αλλαγή στη βρετανική αγορά μπίρας», γράφει ο Γουίλ Σμέιλ, είναι η πρόσφατη «γρήγορη ανάπτυξη των μικρών ζυθοποιείων, δηλαδή αυτών που παράγουν πολύ μικρές ποσότητες» , για τοπική χρήση, «και με πολύ λίγα άτομα το πολύ. Σύμφωνα με την ομάδα πίεσης ζυθοποιών, την Campaign for Real Αle (Camra), υπάρχουν τώρα περισσότερες από 600 μικροζυθοποιίες στη Βρετανία, ενώ είναι περισσότερες από 70 αυτές που άνοιξαν την τελευταία χρονιά. Και η ίδια κατάσταση παρατηρείται σε όλες τις χώρες που αγαπούν την μπίρα, ιδιαίτερα στις ΗΠΑ και στον Καναδά».

Α κριβώς αντίθετα, οι παγκόσμιοι γίγαντες του κλάδου βλέπουν το τελευταίο διάστημα τις πωλήσεις τους να καταρρέουν. Είναι, για παράδειγμα, η κατάσταση της μεγαλύτερης ζυθοποιίας στον κόσμο, της ΑnheuserΒusch ΙnΒev, που παράγει τις Stella Αrtois, Βudweiser, Βecks κ.ά. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία που έχει ανακοινώσει, οι πωλήσεις της πέφτουν σε όλες τις περιοχές του κόσμου, εκτός της Λατινικής Αμερικής. Στη Βόρεια Αμερική μειώθηκαν κατά 4,7% στο γ΄ τρίμηνο του 2009, στη Δυτική Ευρώπη κατά 3,3%, ενώ στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη η κατάρρευση των πωλήσεών της έφθασε το 16,8%. Η βελγο-βραζιλιάνικη εταιρεία προανήγγειλε μάλιστα στις αρχές της χρονιάς περικοπή του 10% των εργαζομένων της (8.000 άνθρωποι περίπου) στην Ευρώπη.

Και το ίδιο συμβαίνει και με τη δεύτερη πολυεθνική, τη SΑΒ Μiller, που επίσης ανακοίνωσε μείωση κατά 2% των πωλήσεών της στην Ευρώπη, με την εξαίρεση λίγων τίτλων της, όπως της Ρilsner Urquell και της Ρeroni Νastro Αzzurro.

Σ ύμφωνα με έναν εκπρόσωπο της Camra, τον Γιαν Λόι, η αυξανόμενη επιτυχία των μικροζυθοποιείων μπορεί να εξηγηθεί εύκολα: «Παράγουν ακριβώς τον τύπο της μπίρας που οι άνθρωποι θέλουν να πιουν- ενδιαφέρουσα γεύση. Και επιπλέον η μπίρα παράγεται τοπικά- πράγμα που επίσης αρέσει στους ανθρώπους». Μπορεί επιπλέον να υπάρχει και θέμα ποιότητας ή τουλάχιστον υλικών. Γιατί συνήθως οι μικρές τοπικές μπιραρίες δημιουργούνται λίγο- πολύ με «χειροποίητο» τρόπο και χρησιμοποιούν τα κλασικά απλά υλικά για την μπίρα τους: νερό, κριθάρι, λυκίσκο, μαγιά. Αντιθέτως, οι μεγάλες βιομηχανίες μπίρας μπορεί να χρησιμοποιούν ακόμη και χημικά, και πάντως συχνά χρησιμοποιούν πρόσθετα από ρύζι ή καλαμπόκι, για να μειώσουν το κόστος- κατά συνέπεια και τη γεύση.

Ω στόσο και οικονομικά η μικρή παραγωγή έχει τις ευκολίες της, κυρίως «ευελιξία», ιδιαίτερα σε περιόδους κρίσης. Στην Αscot Αles, μια τοπική ζυθοποιία από το Κάμπερλι που επισκέφθηκε ο Σμέιλ, ο χώρος παραγωγής και αποθήκευσης των λίγων βαρελιών είναι μόλις ένα δωμάτιο. Ο επικεφαλής της μπιραρίας Κρις Γκιλ εξηγεί ότι «ξεκίνησα τη δουλειά το 2007 καιαπό τότεσυνέχεια αυξάνεται. Η αρχική ιδέα ήταν να πουλάμε πολύ ξεχωριστές μπίρες, όχι κάτι μονότονο». Αλλά η ιδέα αυτή έχει και την οικονομική της λειτουργικότητα. Γιατί, «αν είστε μια μεγάλη ζυθοποιία, πρέπει να είστε πολύ προσεκτικοί, αφού παράγετε τόσες χιλιάδες βαρέλια μπίρας τη φορά που πρέπει να εξασφαλίσετε ότι έχετε ήδη την προτίμηση από μια μαζική αγορά. Αντιθέτως, όταν είστε μια μικροζυθοποιία, τότε μπορείτε να αντέξετε αν παράγετε μια μπίρα που μερικοί θα τη βρουν υπερβολικήκαι μόνο σε λίγους θα αρέσει».

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
  • Ibiza, Mykonos και .... Πλάκα Το δημοφιλέστατο νησί της Ισπανίας με τους κορυφαίους DJ μοιάζει τόσο μακρινό αυτή τη δύσκολη λόγω COVID-19 εποχή. Ακόμα... ΣΙΒΥΛΛΑ |
Helios Kiosk