Το top-4 των παιδικών θεατρικών παραστάσεων

Είναι, αλήθεια το παιδικό το πιο δύσκολο θέατρο; ΄Ισως ναι, αν αναλογιστεί κανείς ότι το στοίχημα για όποιον κάνει παιδικό θέατρο, όπως αποδεικνύεται από το ρεπορτάζ που ακολουθεί, είναι να απευθύνεται εξίσου αποδοτικά σε μικρούς και μεγάλους. Το «Βήμα» ξεχώρισε τέσσερις από τις καλύτερες παιδικές θεατρικές παραστάσεις της σαιζόν για να απευθυνθεί στους συντελεστές τους. Αν οι κάτωθι παιδικές σκηνές έχουν κάνει αίσθηση στο φετινό θεατρικό τοπίο, ως εκ τούτου, είναι διότι έχουν καταφέρει να τους ευχαριστήσουν όλους: τόσο τα παιδιά όσο και οι γονείς τους θέλουν να φέρουν σ’ αυτές τους φίλους τους.

Το top-4 των παιδικών θεατρικών παραστάσεων | tovima.gr

Είναι, αλήθεια το παιδικό το πιο δύσκολο θέατρο; ΄Ισως ναι, αν αναλογιστεί κανείς ότι το στοίχημα για όποιον κάνει παιδικό θέατρο, όπως αποδεικνύεται από το ρεπορτάζ που ακολουθεί, είναι να απευθύνεται εξίσου αποδοτικά σε μικρούς και μεγάλους. Το «Βήμα» ξεχώρισε τέσσερις από τις καλύτερες παιδικές θεατρικές παραστάσεις της σαιζόν για να απευθυνθεί στους συντελεστές τους. Αν οι κάτωθι παιδικές σκηνές έχουν κάνει αίσθηση στο φετινό θεατρικό τοπίο, ως εκ τούτου, είναι διότι έχουν καταφέρει να τους ευχαριστήσουν όλους: τόσο τα παιδιά όσο και οι γονείς τους θέλουν να φέρουν σ’ αυτές τους φίλους τους.

Κακλέας: «Αυτό το έργο δεν έχει happy end»

Η πιο έντονη μνήμη που έχει από παιδική παράσταση ο Γιάννης Κακλέας δεν ήταν από παράσταση που παρακολούθησε ως μικρός αλλά ως … μεγάλος. ΄Ηταν πριν από λίγα χρόνια που πήγε την κόρη του Λενιώ πιτσιρίκα σε μια παράσταση της Μικρής Πόρτας της Ξένιας Καλογεροπούλου. Τι τον εντυπωσίασε περισσότερο απ’ όλα; ΄Οτι η συγκεκριμένη παιδική παράσταση αφορούσε κι εκείνον. «΄Εκτοτε ονειρευόμουν να κάνω μια παράσταση για παιδιά που να τη χαίρονται το ίδιο όπως οι ενήλικες όπως εκείνη που απήλαυσα στην παράσταση της Μικρής Πόρτας που, σημειωτέον, θεωρώ ως στολίδι του παιδικού θεάτρου». Η επιθυμία του έγινε πραγματικότητα μόλις φέτος ανεβάζοντας «Τα Μαγικά Μαξιλάρια» του Ευγένιου Τριβιζά στην Παιδική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου όπου ο άπληστος βασιλιάς Αρπατίλαος απαγορεύει τις Κυριακές, τα πάρτι γενεθλίων, τις παιδικές χαρές μέχρι και τον … λόξυγγα. «Με βοήθησε στο στόχο μου ο Τριβιζάς», λέει ο Γιάννης Κακλέας «διασκευάζοντας με τέτοιο τρόπο το μυθιστόρημά του ώστε να απευθύνεται σε διαφορετικές ηλικίες με όπλο το χιούμορ κι όχι τον διδακτισμό». Αποτέλεσμα, αυτό το πολύχρωμο και κοινωνικό σχόλιο στην αυθαιρεσία της εξουσίας να διοχετεύεται σ’ όλο το κοινό ανεξαρτήτως ηλικίας. Ποιά είναι, αλήθεια, η διαφορά των αντιδράσεων σε μικρούς και μεγάλους θεατές; «Κατά κανόνα εμείς είμαστε περισσότερο παθητικοί από τα παιδιά μας. Οι μεγάλοι αρέσκονται να στο να καταναλώσουν το νόημα του έργου. Οι μικροί στο να μεταμορφωθούν, να γίνουν οι ίδιοι ρόλοι», λέει ο Γιάννης Κακλέας, ο οποίος αναρωτιέται: «Γιατί να περιμένουμε κατ’ ανάγκη το «happy end» σε μια παιδική παράσταση; Ε, σας πληροφορώ, λοιπόν, ότι αυτό το έργο τελειώνει κι είναι λίγο στον αέρα…» (Εθνικό Θέατρο-Παιδική Σκηνή Ρεξ Πανεπιστημίου 48 Τηλ: 210-3301881)

Λύγαρη: «Τα παιδιά καθοδηγούν τη δράση»

Από τη μεριά της, η Τατιάνα Λύγαρη, σκηνοθέτιδα του «΄Εβδομου Σταθμού: Το μυστικό του πειρατή Μπελαφούσκ» και «ψυχή» του Τρένου στο Ρουφ όπου για δεύτερη χρονιά ανεβαίνει, διαπιστώνει ότι τα παιδιά στις θέσεις του κοινού αντιδρούν πιο γρήγορα από τους ενήλικες: ανταποκρίνονται πιο άμεσα στο χιούμορ και σε κάποια έξυπνη ατάκα. ΄Ισως διότι από τη φύση τους είναι περισσότερο αυθόρμητα, ίσως διότι τη δεύτερη χρονιά της παράστασης είναι περισσότερο ενημερωμένα σε σχέση με ό,τι συμβαίνει μέσα σ’ ένα πραγματικό βαγόνι. Η ίδια, παρ’ ότι το θεωρούσε ασύμφορο λόγω του μεγάλου κόστους, αποφάσισε να ξαναναεβάσει αυτό το ιδιαίτερο παραμύθι του Ευγένιου Τριβιζά που πραγματεύεται το θέμα της ελευθερίας στην τέχνη για να ευχαριστήσει τους μαθητές-θεατές που ήθελαν να παρακολουθήσουν το έργο κι άλλοι συμμαθητές τους αλλά και τους γονείς που ήθελαν να το δουν οι … φίλοι τους . «Βλέπω τα παιδιά να συμμετέχουν στην παράσταση που τους επιτρέπει να γίνουν επιβάτες αυτού του θεατρικού τρένου σε τέτοιο βαθμό ώστε το θέαμα να γίνεται διαδραστικό. Το βαγόνι είναι μικρό, υπάρχει η αίσθηση της επικοινωνίας και τα παιδιά καθοδηγούν τη δράση», καταλήγει. Θα ανεβάσει, άραγε, για τρίτη χρονιά το ίδιο έργο; «Νομίζω όχι λόγω του υψηλότατου κόστους», απαντά. «Αλλά πάλι τα ίδια έλεγα και πέρσι…»

(Αμαξοστοιχία – Θέατρο «Το Τρένο στο Ρουφ» Σιδηροδρομικός Σταθμός Ρουφ, επί της οδού Κωνσταντινουπόλεως. Τηλ: 210-5298922)

Δεγαϊτης: «Το σώμα είναι ενεργό»

΄Ενα ρυθμικό «μπράβο» στο τέλος του «Αλλαντίν» στο Θέατρο Τέχνης από μαθητές πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης ήταν εκείνο που αναστάτωσε τον σκηνοθέτη της παράστασης Δημήτρη Δεγαϊτη. «Δεν το είχα ξανασυναντήσει ποτέ αυτό σε σχολείο. Κι ενθουσιάστηκα», μας λέει. Σύμφωνα με τα λεγόμενα του ίδιου, ο αυτοσχεδιασμός στον οποίο έχει παράδοση η Σχολή είναι το κύριο στοιχείο της παράστασης, ένα μιούζικαλ για παιδιά που διαδραματίζεται στη Βαγδάτη. «Το σκηνικό όλο κι όλο είναι τρεις πάγκοι. Τα υπόλοιπα τα φτιάχνουν οι ηθοποιοί με τα σώματά τους. Μπορούν να δημιουργήσουν, έτσι, μια σπηλιά, τρεις βρύσες, μια πύλη, ή να πάρουν ένα ποτήρι και να το κάνουν κάστρο. Αυτό είναι το ξεχωριστό κομμάτι της παράστασης που ευχαριστιέται ο θεατής _ μικρός και μεγάλος. Γιατί τους έχουμε όλους στο πίσω μέρος του μυαλού μας», εξηγεί. Η παράσταση απευθύνεται σε κοινό από 3 ετών και πάνω. Πως αλήθεια μπαίνουν στο παιχνίδι του αυτοσχεδιασμού; «Συμμετέχουν παρακολουθώντας», μας λέει ο σκηνοθέτης. «Και πιστέψτε με, αυτό είναι αρκετό».

Θέατρο Τέχνης Κάρολος Κουν (Φρυνίχου 14 Πλάκα)

Τηλ: 210-3222464 και 210-3236732

Καλογεροπούλου: «Στοίχημα να καθηλώσεις τα παιδιά»

«Το δύσκολο δεν είναι να κάνεις το παιδί να γελάσει, να επαναλάβει μια λέξη ή να μιμηθεί μια κίνηση», έχει πει η Ξένια Καλογεροπούλου, δημιουργός της παιδικής σκηνής Μικρή Πόρτα ήδη από τις αρχές της δεκαετίας του ’70. «Το δύσκολο είναι να το κρατήσεις πραγματικά αθηλωμένο τις στιγμές που θέλεις να περάσεις κάποιο μήνυμα». Προς σ’ αυτή την κατεύθυνση συμβάλλει το γεγονός ότι η καινούργια παράσταση της Ξένιας Καλογεροπούλου και της Λίλο Μπάουρ _ ιδρυτικό μέλος της Theatre de Complicite _ με τίτλο «Grimm&Grimm» βασίζεται σε τέσσερα κλασσικά παραμύθια επιλεγμένα από την πλούσια συλλογή των αδερφών Γκριμ. Κάποια απ’ αυτά όπως «Το μαγικό τραπέζι, ο γάιδαρος και η μαγκούρα» χαρακτηρίζονται από το έντονο κωμικό στοιχείο. Οι ήρωες _ άνθρωποι και ζώα _ δίνουν τις μάχες τους με αδικίες και πονηριές και βγαίνουν νικητές, ενώ σε άλλα όπως «Οι τρεις χρυσές τρίχες του διαβόλου» ή «΄Εξι κύκνοι» έχουν ένα γερό δραματικό μύθο όπου ο τίμιος και γενναίος ήρωας κερδίζει τη μάχη του απέναντι στους εχθρούς του. Τόσο οι μικροί όσο και οι μεγάλοι όσο και οι μικροί χαίρονται τα στοιχεία του παιχνιδιού, της φαντασίας και του χιούμορ που απελευθερώνεται.

Θέατρο Πόρτα (Μεσογείων 59)

Τηλ: 210-7711333

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk