ΑΕGΕΑΝ ΑΙRLΙΝΕS - ΟLΥΜΡΙC ΑΙR

Η συμμαχία των αιθέρων

Τα επιτελεία των Αegean Αirlines και Οlympic Αir δεν θα πετάξουν αύριο χαρταετό. Θα θυσιάσουν τα κούλουμα αφού οι διαπραγματεύσεις για να τα βρουν οι δύο πλευρές και να ακολουθήσουν κοινή πορεία στο μέλλον θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί ως το τέλος της εβδομάδας. Η αρχική συνεννόηση σε επίπεδο κορυφής μεταξύ του κ. Θ. Βασιλάκη και του κ. Αν. Βγενόπουλου έχει γίνει, ενώ και οι υπόλοιποι μέτοχοι της Αegean, όπως οι κκ. Θανάσης και Πάνος Λασκαρίδης,Αχ. Κωνσταντακόπουλος και Χ.

Τα επιτελεία των Αegean Αirlines και Οlympic Αir δεν θα πετάξουν αύριο χαρταετό. Θα θυσιάσουν τα κούλουμα αφού οι διαπραγματεύσεις για να τα βρουν οι δύο πλευρές και να ακολουθήσουν κοινή πορεία στο μέλλον θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί ως το τέλος της εβδομάδας. Η αρχική συνεννόηση σε επίπεδο κορυφής μεταξύ του κ. Θ. Βασιλάκη και του κ. Αν. Βγενόπουλου έχει γίνει, ενώ και οι υπόλοιποι μέτοχοι της Αegean, όπως οι κκ. Θανάσης και Πάνος Λασκαρίδης,Αχ. Κωνσταντακόπουλος και Χ. Δαυίδ, εμφανίζονται να είναι θετικά διακείμενοι στο ενδεχόμενο της συγχώνευσης των δύο ομίλων και μάλιστα λέγεται ότι ο ρόλος που διαδραμάτισαν ώστε να ξεκινήσουν οι συζητήσεις και οι δύο πλευρές να βρίσκονται πλέον ένα βήμα πριν από τον «γάμο» ήταν καταλυτικός. Τίποτε όμως δεν έχει οριστικοποιηθεί, όπως ανέφερε και η κοινή ανακοίνωση των δύο εταιρειών την περασμένη Πέμπτη: «Εχουν λάβει χώρα μεταξύ των βασικών μετόχων των εταιρειών Αegean Αirlines και Οlympic Αir συζητήσεις για πιθανή μελλοντική συνεργασία, χωρίς ωστόσο να υπάρχει κάτι συγκεκριμένο που μπορεί να ανακοινωθεί».

Αιφνιδιασμός
Η αγορά αιφνιδιάστηκε από την παραπάνω εξέλιξη αφού οι οι μέτοχοι των δύο εταιρειών είχαν κοντραριστεί άγρια στο πρόσφατο παρελθόν. Η ΜΙG και η Αegean είχαν διεκδικήσει την παλαιά Ολυμπιακή και επικράτησε η ΜΙG. Ο κ. Βγενόπουλος στελέχωσε την Οlympic ΑΙr με στελέχη της Αegean (Αντ. Συμιγδαλάς, Στ. Δαλιάκας, Θ. Πασχάλης κ.ά.), ενώ η αντιπαράθεση και τα χτυπήματα κάτω από τη ζώνη κορυφώθηκαν μεταξύ των δύο πλευρών στους διαγωνισμούς των άγονων γραμμών.

Η κρίση όμως τους έφερε κοντά. Οι αναλυτές του κλάδου επισημαίνουν ότι είναι μια συμφωνία win-win, δηλαδή ένα deal από το οποίο βγαίνουν ωφελημένες και οι δύο πλευρές. Η πτώση της τουριστικής κίνησης, η οικονομική κρίση που περιορίζει τις ταξιδιωτικές δαπάνες και η άνοδος της τιμής του πετρελαίου χτύπησαν καμπανάκι στα δύο επιτελεία και τους οδήγησαν να κάτσουν στο ίδιο τραπέζι με στόχο τη δημιουργία ενός ισχυρού σχήματος που θα αντιμετωπίσει πιο εύκολα την κρίση.

Πώς ήταν όμως η κατάσταση των δύο εταιρειών προτού οδηγηθούν στην «επίθεση» φιλίας εκατέρωθεν;

Για την Οlympic Αir οι αναλυτές, προτού ξεκινήσει της πτήσεις, τον Οκτώβριο του 2009 είχαν κάνει μία λάθος και μία σωστή πρόβλεψη. Δεν προέβλεψαν την επιτυχία της εταιρείας στην προσέλκυση του κοινού. Σίγουρα το όνομα Οlympic έκανε «γκελ» στον κόσμο, αλλά τα νέα αεροπλάνα, το άριστο service και η τήρηση στις ώρες αφίξεων και αναχωρήσεων οδήγησαν την εταιρεία το 2009 να έχει ελάχιστα μικρότερο μερίδιο αγοράς από την Αegean, με 5,2 εκατ. επιβάτες.

Από την άλλη πλευρά επιβεβαιώθηκαν όταν υποστήριζαν ότι το εγχείρημα της ΜΙG να «τρέξει» την Ολυμπιακή και να βγάλει κέρδη είναι πολύ δύσκολο να στεφθεί από επιτυχία. Οι προσφορές που έκανε η Οlympic Αir για να πάρει μερίδια αγοράς οδηγούσαν την εταιρεία σε έλλειμμα 20 εκατ. ευρώ τον μήνα.

Ο κ. Βγενόπουλος έβλεπε άλλη μια επένδυση της ΜΙG να μην πηγαίνει καλά. Μπορεί το έλλειμμα στην αρχή να ήταν αναμενόμενο (επενδύσεις, αποσβέσεις, έξοδα marketing) αλλά ο κ. Βγενόπουλος αντελήφθη ότι στο μέλλον το πιο πιθανό, λόγω της αρνητικής συγκυρίας, θα ήταν το «άνοιγμα» να μεγαλώνει αντί να συρρικνώνεται. Μάλιστα το ταμείο της ΜΙG δεν θα άντεχε νέες επενδύσεις για την Οlympic Αir, όπως είχε αναγγείλει η διοίκηση της εταιρείας όταν αποκτούσε από το Δημόσιο την Ολυμπιακή.

Ετσι, όπως έκλεισε το μέτωπο του «Κορασίδη»- μια επένδυση που έβαζε τη ΜΙG μέσα- πριν από λίγο καιρό με την πώληση της εταιρείας, έτσι ο κ. Βγενόπουλος αποφάσισε ότι θα έπρεπε να κινηθεί γρήγορα και στην περίπτωση της Οlympic Αir ώστε η αεροπορική εταιρεία να μην εξελιχθεί σε πιθάρι των Δαναΐδων για τη ΜΙG.

Αναμνήσεις
Τα στελέχη της Αegean από την πλευρά τους διαπίστωσαν στο τέλος του έτους ότι η ευφορία του 9μήνουπροτού ξεκινήσει πτήσεις η Οlympic Αir- με τη σημαντική αύξηση πωλήσεων και κερδών σύντομα θα ήταν μια ωραία ανάμνηση. Ο «καλπασμός» της Οlympic Αir- τουλάχιστον στα μερίδια αγοράς-, η διαφαινόμενη μείωση της κίνησης σε εσωτερικό και εξωτερικό για το 2010 και η αύξηση της τιμής των καυσίμων σήμαναν συναγερμό. Αλλωστε, η στρατηγική της Αegean Αirlines για τα επόμενα χρόνια είχε στηριχθεί στην παραδοχή ότι η παλαιά Ολυμπιακή είτε θα έκλεινε είτε θα συρρικνωνόταν σημαντικά.

Ετσι, εκπόνησε ένα φιλόδοξο επενδυτικό πρόγραμμα για να «τα πάρει όλα» αλλά ξαφνικά προέκυψε ο κ. Βγενόπουλος που έβαλε απέναντι στην εισηγμένη εταιρεία έναν ισχυρό ανταγωνιστή που ήταν σε θέση να την κοιτάξει στα μάτια. Ηδη, όπως αναφέρουν παρατηρητές του κλάδου, και η Αegean έμπαινε μέσα το τελευταίο διάστημα, αλλά αυτό που φοβήθηκαν περισσότερο από όλα τα στελέχη της Αegean ήταν έναν αδυσώπητο πόλεμο τιμών και προσφορών που μόνο «θύματα» θα είχε και κανέναν κερδισμένο.

Δυναμικό
Σήμερα στην Αegean απασχολούνται 2.500 άτομα και στην Οlympic Αir 5.000, καθώς η τελευταία έχει αποκλειστικά τις υπηρεσίες handling στην περιφέρεια. Θεωρείται δεδομένο ότι η σύμπραξη των δύο εταιρειών θα έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση του προσωπικού. Τα στελέχη των δύο εταιρειών κάνουν λόγο για διοικητικό προσωπικό αλλά όλοι γνωρίζουμε ότι υπάρχουν πτήσεις των δύο εταιρειών με τους ίδιους προορισμούς που αναχωρούν με διαφορά 10 λεπτών, αν και όπως υποστηρίζουν οι δύο πλευρές, στο ιπτάμενο προσωπικό δεν θα υπάρξουν δραστικές μειώσεις αφού στόχος είναι η ανάπτυξη και όχι η συρρίκνωση του δικτύου.

Οι πιθανοί όροι της συνεργασίας
Στην παρούσα φάση το είδος και οι οικονομικοί όροι της συνεργασίας είναι άγνωστοι. Ολα δείχνουν, πάντως, ότι αν κλείσει η συμφωνία θα έχει προκριθεί η λύση της συγχώνευσης. Η σχέση ανταλλαγής και τα ποσοστά που θα έχουν οι μέτοχοι των δύο εταιρειών στο νέο σχήμα είναι αντικείμενο των σκληρών διαπραγματεύσεων.

Η Αegean όταν έκανε την προσφορά για να αποκτήσει την Ολυμπιακή, την αποτίμησε στα 170 εκατ. ευρώ. Αν συνυπολογιστούν και οι επενδύσεις που έχει κάνει η ΜΙG ενδεχομένως να υποστηρίξει κάποιος ότι η Οlympic Αir αξίζει όσο και η Αegean στο χρηματιστήριο, δηλαδή κοντά στα 290 εκατ. ευρώ. Οι αναλυτές πάντως διακινδυνεύουν μια πρόβλεψη τουλάχιστον για μια αναλογία 65%-35% υπέρ της Αegean, δεδομένου ότι η εταιρεία εμφανίζει κέρδη, έχει ταμειακά διαθέσιμα και τους περισσότερους προορισμούς στο εξωτερικό.

Οι ίδιοι αναλυτές εκτιμούν ότι μια επικείμενη συγχώνευση θα αμβλύνει τις πιέσεις στις τιμές του μέσου εισιτηρίου, κυρίως στην εγχώρια αγορά, η χωρητικότητα θα ευθυγραμμιστεί με τη ζήτηση ενώ θα υπάρξουν συνέργειες στο κομμάτι της εμπορικής και τεχνικής υποστήριξης.

Επίσης, τα φιλόδοξα επενδυτικά προγράμματα των δύο εταιρειών που είχαν αναγγελθεί και προσέγγιζαν τα 3 δισ. δολάρια συνολικά, δεν θα υπάρχει λόγος να υλοποιηθούν άμεσα αλλά ούτε και στο σύνολό τους.

Βεβαίως, για να οριστικοποιηθεί το πάντρεμα των δύο εταιρειών θα πρέπει να δώσει το πράσινο φως η Επιτροπή Ανταγωνισμού. Οι δύο εταιρείες μαζί ελέγχουν το 95% της εσωτερικής κίνησης. Ο συγκεντρωτισμός είναι μεγάλος αλλά, όπως επισημαίνουν στελέχη των δύο εταιρειών, υπάρχουν χώρες στην Ευρώπη που έχουν μία και μοναδική εταιρεία εσωτερικού (π.χ. Πορτογαλία), ενώ στην Ελλάδα δραστηριοποιούνται και άλλες εταιρείες.

Αντιθέτως, για την αγορά εξωτερικού δεν τίθεται τέτοιο ζήτημα αφού οι δύο εταιρείες μεταφέρουν 6 εκατομμύρια επιβάτες από το σύνολο των 36 εκατομμυρίων (ποσοστό 20%) που διακινούνται ετησίως από και προς τη χώρα μας.

Σχετικά με το όνομα του νέου φορέα, όπως όλα δείχνουν θα διατηρήσει το διεθνώς αναγνωρίσιμο brand name της Ολυμπιακής Αεροπορίας.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk