»τάσεις»

Τώρα αγοράζουμε και σουξέ!

Μπορεί η Ελλάδα να μην ανακάλυψε την Αμερική, προσφάτως όμως ανακάλυψε… τη Βρετανία, τη Γερμανία και τη Σουηδία. Με το λαϊκό τραγούδι να περνάει κρίση και την ποπ μουσική να κερδίζει έδαφος, η ζήτηση για ακούσματα που δεν περιλαμβάνουν μπουζούκι είναι αυξημένη και οι προσφορές που έρχονται από το εξωτερικό είναι κάτι παραπάνω από δελεαστικές. Ολο και περισσότερες δισκογραφικές εταιρείες εμπιστεύονται τη σύνθεση και την παραγωγή ποπ τραγουδιών είτε σε ξένους είτε σε Ελληνες που ζουν και εργάζονται στο εξωτερικό.

Μπορεί η Ελλάδα να μην ανακάλυψε την Αμερική, προσφάτως όμως ανακάλυψε… τη Βρετανία, τη Γερμανία και τη Σουηδία. Με το λαϊκό τραγούδι να περνάει κρίση και την ποπ μουσική να κερδίζει έδαφος, η ζήτηση για ακούσματα που δεν περιλαμβάνουν μπουζούκι είναι αυξημένη και οι προσφορές που έρχονται από το εξωτερικό είναι κάτι παραπάνω από δελεαστικές. Ολο και περισσότερες δισκογραφικές εταιρείες εμπιστεύονται τη σύνθεση και την παραγωγή ποπ τραγουδιών είτε σε ξένους είτε σε Ελληνες που ζουν και εργάζονται στο εξωτερικό. Σε αντίθεση με το προφίλ του δημιουργού-ηγεμόνα που επικρατούσε στην ομφαλοσκοπική αγορά μας, η δημιουργία των χιτς εκτός συνόρων είναι πιο ομαδικό παιχνίδι: «writing teams» που απαρτίζονται από πέντε ή και περισσότερα άτομα δημιουργούν τραγούδια και τα εναποθέτουν σε εταιρείες-δεξαμενές, από τις οποίες κάθε δισκογραφική μπορεί να διεκδικήσει την άντληση, αλλά γράφουν και κατά παραγγελία, στα μέτρα του κάθε καλλιτέχνη. Οι εισαγόμενοι είναι της μόδας, λοιπόν, όπως άλλοτε ήταν οΚαρβέλας, οΦοίβος και οΘεοφάνους.

Πρώτη διδάξασα ηΕλενα Παπαρίζου , η οποία δεν έκοψε ποτέ τις γέφυρες με τη γενέτειρά της, Σουηδία. ΟΑλεξ Παπακωνσταντίνου, Ελληνας με έδρα τη Σουηδία, έχει γράψει πολλά τραγούδια όχι μόνο για την Παπαρίζου, αλλά και για τηνΑννα Βίσση – το περίφημο «Στην πυρά» (όλες οι τσούλες της Γης) και το «Fabulous» είναι, μεταξύ άλλων, δικά του. Οπως επίσης το «Γεια σου Μαρία», με το οποίο μας εκπροσώπησε οΣαρμπέλ στη Γιουροβίζιον (2007), και ένα από τα πιο επιτυχημένα ραδιοφωνικά χιτ, το «Σαν τον κλέφτη», που τραγουδά οΓιώργος Σαμπάνης.

Εκ Σουηδίας και οΔημήτρης Στάσος , ο οποίος ετοιμάζει τραγούδια για τηνΗβη Αδάμου, το κορίτσι που έφυγε από το «Χ-Factor» με απόφαση του Γιώργου Θεοφάνους φέρνοντας στο προσκήνιο τη διαμάχη του έλληνα συνθέτη με την εταιρεία που την έχει αναλάβει, τη Sony. Αλλωστε και το τραγούδι «Α.Γ.Α.Π.Η.» το οποίο κυκλοφόρησε αμέσως μόλις η Ηβη βγήκε από το τάλεντ σόου, έχει στην ούγια του το όνομα τουΛεωνίδα Χαντζάραπου ζει στη Γερμανία και δύο ακόμη συνεργατών του, τωνΚίλι ΧόουκςκαιΜπραντ Χάουελ. Ο πολυγραφότατος Χαντζάρας αναδεικνύεται Πυγμαλίωνας των έκπτωτων κυπριακών ταλέντων του «Χ-Factor», αφού υπογράφει και το «Τables are turning» (σε συνεργασία με τουςΠάτριν Σαρίν καιΑλι Τέναντ), με το οποίο η Ελευθερία Ελευθερίουθα διαγωνιστεί στον ελληνικό τελικό της Γιουροβίζιον στις 12 Μαρτίου.

Στις περισσότερες από τις προαναφερθείσες περιπτώσεις οι υπεύθυνοι της εταιρείας καλούνται να διεκδικήσουν τραγούδια που διοχετεύουν στην αγορά ομάδες συνθετών. Οπως εξηγεί ο παραγωγός της Sony Μusic κ.Γιάννης Δόξας «ο ανταγωνισμός είναι τεράστιος και, όπως είναι φυσικό, προτεραιότητα έχουν αγορές όπως η Βρετανία και η Αμερική. Στη Σουηδία υπάρχουν άκρως επιτυχημένοι ποπ συνθέτες, όπως ο Μεξ Μάρτιν, που έχει δώσει τραγούδια στην Μπρίτνεϊ Σπίαρςκαιστη Σελίν Ντιόν. Πρέπει να έχουμε υπομονή και καλά αντανακλαστικά». Υπάρχουν όμως και τα… τυχερά του επαγγέλματος: οΦώτης Στέφοςκαι οΤόνι Κοτούρα μπορεί να ζουν μακριά από την Ελλάδα, ωστόσο ένα βίντεο τηςΜάρως Λύτραστο ΥouΤube ήταν αρκετό για να τους κινήσει το ενδιαφέρον και να της ετοιμάσουν το «Εlevator love», το οποίο θα κυκλοφορήσει και εκτός συνόρων.«Ο όρος διεθνής καριέρα είναι παρακινδυνευμένος. Το σημαντικό όμως είναι ότι η Ελλάδα παύει να είναι πλέον η ανάδελφη χώρα που δεν μπορούσε να εξαγάγει μουσική με κανέναν τρόπο»τονίζει ο κ. Δόξας. «Η τάση του adaptation(προσαρμογή) που έχει κυριαρχήσει σε ελληνικά σίριαλ που δημιουργούνται από ξένο φορμά, περνά και στα τραγούδια.Μπορεί να υπάρχει μεγάλη κρίση, όμως η μουσική δεν θα σταματήσει να πουλάει. Πάντα θα υπάρχουν διέξοδοι, είτε πρόκειται για συναυλίες, CD που πωλούνται στα περίπτερα ή, όπως συμβαίνει τώρα,στροφή σε ξένους δημιουργούς»υπογραμμίζει εκ μέρους της Ηeaven κ.Μάκης Πουνέντης .

Υπάρχουν όμως και τραγούδια που οι «εισαγόμενοι» γράφουν στους γηγενείς κατά παραγγελία, κομμένα και ραμμένα στα μέτρα τους. Αυτό συνέβη στην περίπτωση τουΚώστα Μαρτάκη. Η σουηδική εταιρεία Lion Ηeart ανήκει στη Universal Σουηδίας και συνεργάστηκε με την αντίστοιχη ελληνική. Το δίδυμοΧόλτερ-Ερικσονέγραψε τα έξι από τα δώδεκα κομμάτια στον δίσκο του τραγουδιστή, μεταξύ των οποίων και το χιτ «Πιο κοντά». «Τα ραδιόφωνα θέλουν πλέον ποπ τραγούδια από τους ποπ τραγουδιστές και λαϊκά από τους λαϊκούς. Το κακό με όλη αυτή την ανακατωσούρα και τους πάντες να τραγουδούν τα πάντα είχε παραγίνει. Στραφήκαμε στο εξωτερικό για να φρεσκάρουμε τα εγχώρια ποπ ακούσματα»σημειώνει ο κ.Γιώργος Αρσενάκος, υπεύθυνος ελληνικού ρεπερτορίου στη Universal. Εκτός όμως από τον εμπλουτισμό των ποπ ήχων, με αυτή την ξενόφερτη επέλαση επιτυγχάνεται και εξυγίανση του χώρου από το φαινόμενο «συνθέτης- μάνατζερ- τα κάνω όλα και δεν συμφέρω καθόλου τη δισκογραφική εταιρεία». Διότι, πολύ απλά, όταν ο δημιουργός έχει καβαλήσει το… πεντάγραμμο: ζητάει αστρονομικά ποσά για ένα και μόνο τραγούδι, τη στιγμή που στο εξωτερικό οι τιμές είναι πολύ πιο προσιτές. Απαιτεί να υπογράψει όλα τα τραγούδια του δίσκου, μη αφήνοντας χώρο για άλλους νεότερους συνθέτες. Στην περίπτωση που δεχθεί να δώσει μόνο ένα κομμάτι, θα απαιτήσει να είναι το πρώτο που θα προωθηθεί, χαντακώνοντας τα υπόλοιπα του δίσκου, που μπορεί να είναι καλύτερα. Κι ακόμη, ζητάει επιπλέον αμοιβή για τα τραγούδια του: δεν πληρώνεται μόνο για την παραγωγή του κομματιού και τα ποσοστά των πωλήσεων, όπως συμβαίνει «εκεί έξω». Και κάπως έτσι, η πίτα μοιράζεται σε πολύ περισσότερα κομμάτια. Δύσκολοι καιροί για όσους λιγουρεύονται τη μερίδα του λέοντος.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk