Απογειώνουν στο 3,5% τον πληθωρισμό οι αυξήσεις φόρων σε καύσιμα και τσιγάρα

 Ισως και πάνω από 3,5% να διαμορφωθεί ο πληθωρισμός ως το τέλος του Μαρτίου, του πρώτου τριμήνου του 2010. Βασικές αιτίες ανόδου του δείκτη τιμών καταναλωτή είναι στην προκειμένη περίπτωση η αύξηση των ειδικών φόρων κατανάλωσης στα καύσιμα και στα τσιγάρα. Εκτιμάται ότι η επιβάρυνση από την αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης των καυσίμων θα επιβαρύνει, άμεσα και έμμεσα, τον δείκτη τιμών καταναλωτή κατά 1-1,5 ποσοστιαίες μονάδες, ενώ των τσιγάρων κατά 0,8 της ποσοστιαίας μονάδας.

Απογειώνουν στο 3,5% τον πληθωρισμό  οι αυξήσεις φόρων σε καύσιμα και τσιγάρα | tovima.gr

Ισως και πάνω από 3,5% να διαμορφωθεί ο πληθωρισμός ως το τέλος του Μαρτίου, του πρώτου τριμήνου του 2010. Βασικές αιτίες ανόδου του δείκτη τιμών καταναλωτή είναι στην προκειμένη περίπτωση η αύξηση των ειδικών φόρων κατανάλωσης στα καύσιμα και στα τσιγάρα.

Εκτιμάται ότι η επιβάρυνση από την αύξηση του ειδικού φόρου κατανάλωσης των καυσίμων θα επιβαρύνει, άμεσα και έμμεσα, τον δείκτη τιμών καταναλωτή κατά 1-1,5 ποσοστιαίες μονάδες, ενώ των τσιγάρων κατά 0,8 της ποσοστιαίας μονάδας.

Από την άλλη πλευρά, η κατάσταση στην αγορά είναι δραματική και οι πρόσφατες ανατιμήσεις είναι απλώς μια εκδήλωση των δραματικών σκηνών που διαδραματίζονται στις διοικήσεις των επιχειρήσεων

και στις συναλλακτικές σχέσεις μεταξύ προμηθευτών και λιανεμπόρων. Η πιστωτική ασφυξία έχει διαμορφώσει ένα νέο και εξαιρετικά αρνητικό περιβάλλον. Η μείωση της ζήτησης είναι πλέον δεδομένη, όπως και η στροφή των καταναλωτών σε φθηνά προϊόντα («ιδιωτικής ετικέτας»). Επίσης, η αγορά «κολυμπά» σε έναν ωκεανό μεταχρονολογημένων επιταγών, για το μεγαλύτερο μέρος των οποίων είναι κλειστά τα γκισέ των τραπεζών και φυσικά οι ημέρες αποπληρωμής έχουν φθάσει στις 270 ημέρες- εννέα μήνες. Οσες από τις επιχειρήσεις έχουν τη δυνατότητα- τούτο συμβαίνει από μεγάλες επιχειρήσεις που διαθέτουν οικονομική ευρωστία- επιχειρούν να εκμεταλλευτούν την οικονομική δυσκολία του μεγαλύτερου μέρους των καταναλωτών και προχωρούν σε μειώσεις τιμών (π.χ. Ρrocter, 3Ε κ.ά.). Αυτό όμως δεν είναι καθολικό φαινόμενο.

Πολλές επιχειρήσεις, μικρές και μεγάλες, προσπαθούν να αντιμετωπίσουν τις αντιξοότητες της αγοράς, μεταξύ αυτών και τις κοστολογικές επιβαρύνσεις- τις οποίες αδυνατούν πλέον να απορροφήσουν-, με ανατιμήσεις, πιθανόν όχι μεγάλες, μεσοσταθμικά κινούνται στο 2% ή 3%, ρισκάροντας ωστόσο την απώλεια τζίρου τους. Σε αυτό το πλαίσιο η παρέμβαση του γενικού γραμματέα Εμπορίου κ. Στ. Κομνηνού να προωθήσει σχέδιο αγορανομικής διάταξης με το οποίο να απαγορεύει τις προσφορές μη ομοειδών προϊόντων στα ράφια των σουπερμάρκετ, παρά το γεγονός ότι έχει προκαλέσει αντιδράσεις κυρίως από τις επιχειρηματικών δώρων που προφανέστατα θίγονται- κατά πληροφορίες, αρκετές εταιρείες έχουν ήδη σταματήσει τις παραγγελίες τέτοιων δώρων-, εκτιμάται ότι θα επιτρέψει μείωση των τιμών 1-2 ποσοστιαίες μονάδες. Αυτή όμως η παρέμβαση μοιάζει με «σταγόνα στον ωκεανό», δεδομένου ότι η κατάσταση που επικρατεί σήμερα στην αγορά υπερβαίνει τις δυνατότητες της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου. Ωστόσο ο κίνδυνος της ύφεσης και η ταυτόχρονη εκδήλωση πληθωριστικών πιέσεων- αν και εμφανώς ανορθολογική- είναι πλέον εμφανή.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk