Ολη η (θεατρική) Αθήνα ένας μονόλογος

Τον περασμένο χειμώνα ήταν 20. Εφέτος ξεπερνούν τους 30. Μόδα ή τάση, ευκολία ή δυσκολία, οικονομία ή αλαζονεία, ο μονόλογος επί σκηνής είναι γεγονός και πολλαπλασιάζεται. Οταν, δε, πετύχει, γίνεται το απόλυτο θεατρικό must. Η τρέχουσα χρονιά εκτός από ποσότητα διαθέτει και ποιότητα. Δεν είναι λίγες οι φορές που μέσα από έναν μονόλογο ένας ηθοποιός πραγματικά εκτινάσσεται. Και αν στο παρελθόν επιχειρούσαν λίγοι και εξαιρετικά εκλεκτοί να βρεθούν μόνοι με τον εαυτό τους- όπως η Ελλη Λαμπέτη ή ο Δημήτρης Χορν-, τώρα τα πράγματα έχουν αλλάξει.

Τον περασμένο χειμώνα ήταν 20. Εφέτος ξεπερνούν τους 30. Μόδα ή τάση, ευκολία ή δυσκολία, οικονομία ή αλαζονεία, ο μονόλογος επί σκηνής είναι γεγονός και πολλαπλασιάζεται. Οταν, δε, πετύχει, γίνεται το απόλυτο θεατρικό must. Η τρέχουσα χρονιά εκτός από ποσότητα διαθέτει και ποιότητα. Δεν είναι λίγες οι φορές που μέσα από έναν μονόλογο ένας ηθοποιός πραγματικά εκτινάσσεται. Και αν στο παρελθόν επιχειρούσαν λίγοι και εξαιρετικά εκλεκτοί να βρεθούν μόνοι με τον εαυτό τους- όπως η Ελλη Λαμπέτη ή ο Δημήτρης Χορν-, τώρα τα πράγματα έχουν αλλάξει. Τολμούν πολλοί, κάθε γενιάς, και το απολαμβάνουν.

Το δύσκολο είδος του μονολόγου, στο οποίο ο ηθοποιός αναμετράται με τον εαυτό του και ο εαυτός του αναλαμβάνει τις ευθύνες, γνώρισε άνθηση από το 2003, όταν διοργανώθηκε η πρώτη Πολιτιστική Ολυμπιάδα Μονολόγων στην Αθήνα- και συνεχίστηκε το 2004. Σύντομος τις περισσότερες φορές, ο θεατρικός μονόλογος υπόσχεται συνήθως συμπύκνωση υποκριτικής τέχνης. Φθηνότερος από κάθε άλλη παραγωγή, παρέχει μια προσωπική κατάθεση ψυχής και μετατρέπεται σε διάλογο με τον θεατή. Ο πολλαπλασιασμός του είδους πάντως αποδεικνύει και την επιτυχία του.

Στη θεατρική Αθήνα, η «Γυναίκα της Πάτρας» του Γιώργου Χρονά, όπως ερμηνεύεται από την Ελένη Κοκκίδου στο Από Μηχανής Θέατρο, έχει πάρει μυθικές διαστάσειςκαι δικαίως. Η ηθοποιός μεταφέρει στον θεατή μια σπάνια εμπειρία, γι΄ αυτό και ο ενθουσιασμός, τα μπράβο και οι λίστες αναμονής είναι απολύτως δικαιολογημένες. Χρειάστηκε

Ο Αρης Σερβετάλης παρουσιάζει μια σπουδή πάνω στον Μπέκετ με το «Ατιτλο» στο Ιδρυμα «Μιχάλης Κακογιάννης»

όμως ένας μονόλογος για να γνωρίσει το ευρύ κοινό μια ηθοποιό που μετράει χρόνια στον χώρο. Η παράσταση στο πρώτο μέρος περιλαμβάνει τον ενδιαφέροντα μονόλογο «Είσαι η μητέρα μου» του Γιόοπ Αντμιρααλ με τον Χρήστο Βαλαβανίδη, σε σκηνοθεσία Ασπασίας Κράλλη. Ετσι συνέβη την τελευταία διετία με τη Νένα Μεντή στην «Ευτυχία Παπαγιαννοπούλου» που έστησε ο Πέτρος Ζούλιας: Η έμπειρη ηθοποιός με την ερμηνεία της γεύτηκε μια σπάνια προσωπική επιτυχία. Το ίδιο είχε συμβεί λίγο παλαιότερα με την Αννα Κοκκίνου, η οποία με τις «Μορφές από το έργο του Βιζυηνού» είδε ουρές έξω από το θέατρό της, τη Σφενδόνη, και κάθε φορά που επανέφερε τον μονόλογο επαναλαμβανόταν το ίδιο φαινόμενο. Η ανταπόκριση συνεχίστηκε με το έργο του Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη «Λα Πουπέ» το οποίο συνεχίζει από πέρυσι.

Διαχρονικό παράδειγμα επιτυχίας ηθοποιού σε μονόλογο αποτελεί και η Αννα Βαγενά. Με την «Αγγέλα Παπάζογλου» έχει περιοδεύσει παντού, από τις αρχές του 2000 που έκανε πρεμιέρα. Για δέκατη χρονιά ο Γιώργος Μεσσάλας ερμηνεύει «Το ημερολόγιο ενός τρελού» του Γκόγκολ στο Αλκυονίς- το έργο παίζεται και στο θέατρο Κέλυφος από τον Δημήτρη Κωνσταντίνου.

Νέες αφίξεις

Η Νένα Μεντή στον μονόλογο «Ευτυχία Παπαγιαννο πούλου», ο οποίος και θα ξαναπαιχτεί

Η Αννα Παναγιωτοπούλου με «Το μπουφάν της Χάρλεϊ» του Βασίλη Κατσικονούρη κέρδισε το στοίχημα στο Χορν, ενώ με δύο ελληνικούς μονόλογους επέλεξε να γιορτάσει τα 50 χρόνια του στο σανίδι ο Τάκης Βουτέρης στην παράσταση «Νύχτες εξόδου». Πρόκειται για την «Εξοδο» του Γιώργου Μανιώτη και τις «Δύσκολες νύχτες του κυρίου Θωμά» του Ιάκωβου Καμπανέλλη.

Οσο για τη νεότερη γενιά, φαίνεται πως βρίσκει και αυτή τον δικό της δρόμο στο είδος. Η Γιασεμή Κηλαηδόνη ερμηνεύει το δύσκολο κείμενο «Μαράν Αθά» του Θωμά Ψύρρα στο Μεταξουργείο, ενώ ο Αρης Σερβετάλης επέλεξε μια σπουδή πάνω στον Μπέκετ με το «Ατιτλο» στο Ιδρυμα «Μιχάλης Κακογιάννης». Προσφάτως στον χορό μπήκε και η νεαρή ηθοποιός Δήμητρα Σύρου με τον μονόλογο «Το όνομά μου είναι Ρέιτσελ Κόρι», που ανέβηκε στο Δώμα του Θεάτρου του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Μάνιας Παπαδημητρίου . Στον Κάτω Χώρο του ίδιου θεάτρου ο Κρις Ραντάνοφ προτείνει το έργο «Σοσιάλ Δομή ΑΕ», που βασίζεται σε σημειώσεις του πατέρα του από την εμπειρία του στις φυλακές της Βουλγαρίας πριν από το 1989. Στο θέατρο Χώρα μόλις άρχισε «Η πέτρα της υπομονής» του Γιώργου Νανούρη με τη Νεκταρία Γιαννουδάκη.

Οσο για την «Ελένη» του Γιάννη Ρίτσου, που ευτύχησε στην ερμηνεία του Βασίλη Παπαβασιλείου, περιοδεύει ανά την Ελλάδα, αποδεικνύοντας ότι ο μονόλογος έχει ανταπόκριση σε πόλεις αλλά και χωριά. Κερασάκι στην τούρτα, ο μέγας Ρόμπερτ Γουίλσον: Ο αμερικανός σκηνοθέτης θα ερμηνεύσει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ», τον μονόλογο του Σάμιουελ Μπέκετ, τον Μάιο στην Αθήνα.

ΓΙΩΡΓΟΣΛΥΚΙΑΡΔΟΠΟΥΛΟΣ
«Κόστος κατά 30% μικρότερο»
«Η επιλογή μονολόγων στο ρεπερτόριο ενός θεάτρου είναι το αποτέλεσμα ενός συνδυασμού παραγόντων» σημειώνει ο θεατρικός παραγωγός (θέατρο Χώρα) Γιώργος Λυκιαρδόπουλος . «Τον τελευταίο καιρό έχω προσέξει ότι τραβάνε το ενδιαφέρον του κοινού, ίσως γιατί είναι πιο μονοσήμαντα έργα,πιο δυνατά,πιο σύντομα σε διάρκεια.Επίσης είναι αβανταδόρικα για τους ηθοποιούς που το κάνουν και για τους σκηνοθέτες.Ο μονόλογος ταιριάζει στους μικρούς, εναλλακτικούς χώρους.Οντως κοστίζει λιγότερο από μια παράσταση σε ποσοστό περίπου 30%. Επιπλέονόσο πιο πολύ καιρό παίζεται ένας μονόλογοςτόσο μεγαλύτερο είναι το όφελος». ΑΝΝΑΒΑΓΕΝΑ
«Κουμαντάρεις τα πράγματα»

Η Αννα Βαγενά ως «Αγγέλα Παπάζογλου»

«Προσωπικά όταν ξεκίνησα, προ δεκαετίας, με την “Αγγέλα” δεν είχα στον νου μου καμία μεθόδευση ούτε άλλου τύπου σκοπιμότητα σε σχέση με το είδος του μονολόγου. Τώρα καταλαβαίνω ότι έχει γίνει μόδα» λέει η Αννα Βαγενά. «Ο μονόλογος είναι ένα δύσκολο είδος. Προσωπικά, και ας ακούγεται εγωιστικό,μου αρέσει πολύ γιατί είσαι μόνος και κουμαντάρεις τα πράγματα. Οσο για το οικονομικό,φυσικά και κοστίζει λιγότερο από μια παράσταση, και αν πάει καλάέχεις έσοδα. Φοβάμαι όμως ότι η μόδα θα βλάψει τους μονολόγους».

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτισμός
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk