Τεστ θα δείχνει πόσο γρήγορα θα γεράσουμε

ΛΟΝΔΙΝΟ Ενα γενετικό τεστ το οποίο θα δείχνει πόσο γρήγορα γερνά ο οργανισμός κατά τη διάρκεια ζωής του ατόμου ίσως αναπτυχθεί σύντομα ύστερα από τη δημοσίευση μελέτης η οποία έδειξε παραλλαγές του DΝΑ που συνδέονται χωρίς αμφιβολία με τη βιολογική γήρανση. Βρετανοί επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο του Λέστερ και το Κing΄s College του Λονδίνου σε συνεργασία με συναδέλφους τους από το Πανεπιστήμιο του Κρόνινγκεν στην Ολλανδία ανακάλυψαν ότι άτομα που κληρονομούν δύο αντίγραφα μιας συγκεκριμένης γενετικής παραλλαγής- περίπου το 7% του πληθυσμού- εμφανίζουν βιολογική ηλικία περίπου οκτώ χρόνια μεγαλύτερη σε σύγκριση με συνομηλίκους τους που δεν φέρουν κανένα αντίγραφο της παραλλαγής. Τα άτομα που φέρουν ένα μόνο αντίγραφο της παραλλαγής- περίπου το ένα τρίτο του πληθυσμούείναι κατά μέσο όρο τέσσερα χρόνια «γηραιότερα» από τους συνομηλίκους τους, σύμφωνα με τη μελέτη που δημοσιεύεται στην επιθεώρηση «Νature Genetics».

Για τη διεξαγωγή της μελέτης οι ερευνητές εστίασαν στα τελομερή – δομές στις άκρες των χρωμοσωμάτων οι οποίες αποτελούν ένα είδος δείκτη της βιολογικής ηλικίας του ατόμου. Μέτρησαν το μήκος των τελομερών μέσω λήψης δείγματος αίματος από 3.000 άτομα διαφορετικών ηλικιών, ενώ παράλληλα «σάρωσαν» το γονιδίωμα όσων συμμετείχαν αναζητώντας γονιδιακές παραλλαγές που θα μπορούσαν να συνδέονται με μικρότερα σε σχέση με τον μέσο όρο τελομερή.

Η γενετική παραλλαγή που εντόπισαν οι επιστήμονες βρίσκεται κοντά σε ένα γονίδιο που ονομάζεται ΤΕRC, το οποίο είναι γνωστό ότι εμπλέκεται στη διατήρηση του μήκους των τελομερών μέσω ενός ενζύμου, της τελομεράσης. Οπως εξήγησε ο καθηγητής Τιμ Σπέκτορ από το Κing΄s College, που ήταν εκ των επικεφαλής της μελέτης, «ανακαλύψαμε ότι ορισμένα άτομα είναι γενετικώς προγραμματισμένα να γερνούν με ταχύτερους ρυθμούς. Τα γενετικώς ευάλωτα αυτά άτομα μπορεί να γερνούν ακόμη ταχύτερα όταν ακολουθούν και επιβαρυντικό για την υγεία τρόπο ζωής».