Ζουμ στο στυλ… κολύμβησης των σπερματοζωαρίων

ΛΟΝΔΙΝΟ Αμερικανοί επιστήμονες ανακάλυψαν τον μηχανισμό που κρύβεται πίσω από τον τρόπο με τον οποίον κολυμπούν τα σπερματοζωάρια προκειμένου να φθάσουν στο ωάριο και να το γονιμοποιήσουν. Η νέα εξέλιξη, που ανήκει σε ειδικούς του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας στο Σαν Φρανσίσκο, εκτιμάται ότι θα οδηγήσει σε καινούργιες μορφές ανδρικής αντισύλληψης, ενώ θα δώσει επίσης απάντηση στο γιατί η χρήση της μαριχουάνας μειώνει τη γονιμότητα των ανδρών.

Οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι μικροσκοπικοί πόροι που εντοπίζονται στην επιφάνεια των σπερματοζωαρίων, τους επιτρέπουν να αλλάζουν το εσωτερικό pΗ τους με αποτέλεσμα να ξεκινά η κίνηση της ουράς τους.

Τα σπερματοζωάρια δεν ξεκινούν το «κολύμπι» τους από τη στιγμή της εκσπερμάτισης. Και αυτό διότι διαθέτουν περιορισμένες πηγές ενέργειας με αποτέλεσμα να κρατούν «δυνάμεις» ώστε να αρχίσουν τη χαρακτηριστική κίνηση της ουράς τους αφού έχουν πλησιάσει αρκετά το ωάριο.

Οι ειδικοί γνώριζαν καιρό ότι τα επίπεδα της δραστηριότητας των σπερματοζωαρίων σχετίζονται άμεσα με τα επίπεδα του εσωτερικού pΗ τους- δηλαδή πόσο όξινο ή αλκαλικό είναι αυτό. Προκειμένου λοιπόν να αυξήσουν το αλκαλικό τους pΗ, τα σπερματοζωάρια απελευθερώνουν πρωτόνια. Τώρα οι αμερικανοί ερευνητές ανακάλυψαν ότι οι πόροι στην επιφάνειά τους επιτρέπουν αυτήν ακριβώς την απελευθέρωση πρωτονίων.

«Οι συγκεντρώσεις πρωτονίων στο εσωτερικό ενός σπερματικού κυττάρου είναι περίπου 1.000 φορές υψηλότερες σε σχέση με το τι συμβαίνει έξω από αυτό» εξήγησε ο επικεφαλής της μελέτης δρ Γιούρι Κιριτσόκ και προσέθεσε ότι «αν ένας πόρος ανοίξειτότε τα πρωτόνια δραπετεύουν- κι εμείς εντοπίσαμε το μόριο που επιτρέπει ακριβώς αυτόν τον μηχανισμό».

Δεδομένου ότι η μαριχουάνα προκαλεί την πρόωρη ενεργοποίηση των σπερματοζωαρίων, συνδέεται με την ανδρική υπογονιμότητα. Σε ό,τι αφορά τους νέους δρόμους στην αντισύλληψη που ανοίγονται με τη μελέτη, αυτοί μπορούν να οδηγήσουν σε ανδρικά αντισυλληπτικά που θα εμποδίζουν την απελευθέρωση των πρωτονίων.

• Πάσχα στο χωριό; Κατά την τακτική ενημέρωση για την πανδημία, η κυρία Κοτανίδου εξέφρασε την ελπίδα ότι φέτος το Πάσχα ίσως να... ΒΗΜΑτοδότης |