Η καλή χρονιά από την αρχή φαίνεται
Ακόμα δεν ξεκινήσαμε τη χρονιά, έφθασε κιόλας 3 ο Γενάρης· ακόμα δεν ξεκινήσαμε τον αιώνα, έφθασε κιόλας η δεύτερη δεκαετία- πολύ βιαζόμαστε μου φαίνεται, πολύ τρέχουμε και πρέπει να προσέχουμε στις στροφές μη μας πετάξουν έξω από τον χρόνο.

Το κακό είναι πως οι στροφές του χρόνου δεν φαίνονται, δεν υπάρχει καλή σήμανση, τις καταλαβαίνεις όταν πια είσαι πάνω τους και είναι αργά να συμμαζέψεις την κατάσταση.

* Ας πούμε, διαισθάνονταν οι άνθρωποι το 1910, που ακόμη θυμούνταν τις γιορτές για την είσοδο στον 20ό αιώνα, όπως εμείς τις αντίστοιχες για τον 21ο, τι επρόκειτο να ακολουθήσει, τις δικτατορίες, τους πολέμους, τις επαναστάσεις που δημιουργούσαν με τις πράξεις και τις θεωρίες τους, κυρίως με τον εθνικισμό τους; Μπα, ιδέα δεν είχαν- ούτε να φανταστούν δεν μπορούσαν οι άνθρωποι της εποχής πως κουβαλούσαν στην πλάτη τους ολόκληρο τον φοβερό 20ό αιώνα, όταν έφθαναν στο 1910. Αν το φαντάζονταν, μάλλον θα προσπαθούσαν να αποφύγουν όσα έγιναν. Ούτε και εμείς ξέρουμε τι κουβαλάμε και τι ετοιμάζουμε και δύσκολο είναι να είμαστε αισιόδοξοι, αφού προβλέπονται προβλήματα από τον Ιανουάριο κιόλας.

* Δεν αναφέρομαι στα οικονομικά, έχουμε προπονηθεί, «δεν μας τρομάζουν τα νέα μέτρα», τα όποια νέα μέτρα κάθε φορά- όμως στις 21 Ιανουαρίου θα αρχίσει να παίζεται η «Αγορά», χολιγουντιανή ταινία με θέμα την Υπατία, τη νεοπλατωνική φιλόσοφο και σπουδαία μαθηματικό που λιντσάρισαν φανατικοί χριστιανοί στην Αλεξάνδρεια το 391.

Είδα το τρέιλερ: μαυροφορεμένα άγρια στίφη χριστιανών ορμούν στη Βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας και γκρεμίζουν ό,τι παγανιστικό, ελληνικό δηλαδή, έβρισκαν μπροστά τους- αυτά που έδειχνε ο Γαβράς για τον Παρθενώνα ήσαν απλή οδοντόκρεμα. Και τι θα κάνει η Εκκλησία της Ελλάδας μπροστά σε αυτά τα διαστρεβλωτικά του ελληνοχριστιανισμού φαινόμενα; Θα συγκαλέσουν έκτακτη σύνοδο της ιεραρχίας να αφορίσουν την ταινία και θα καλέσουν τον Γιώργο Παπανδρέου να τους ανταποδώσει την επίσκεψη; Θα οργανώσουν λαοσυνάξεις να τρέξουν οι καρατζαφερικοί με τα λάβαρα; Θα κάψουν τους κινηματογράφους; Τι θα κάνει ο καθηγητής Παντερμαλής; Θα ζητήσει δήλωση από τους παραγωγούς της ταινίας ότι «οι καταστροφές δεν έγιναν από ιερείς, αλλά από ανθρώπους της εποχής», όπως έγινε με την ταινία του Γαβρά; Το επάγγελμα της γιαγιάς μου
Στην πραγματικότητα το μέλλον είναι κιόλας εδώ: η δεκαετία του 2010 άρχισε με τις επιθέσεις κατά του νομοσχεδίου για παροχή ιθαγένειας στους μετανάστες και κατά της ειδικής γραμματέως του υπουργείου Παιδείας Θάλειας Δραγώνα, η οποία είναι χειρότερη και από τη Μαρία Ρεπούση, έχει γράψει πλήθος ανθελληνικών αληθειών, χειρότερες και από αυτές που καταχωρώ εγώ στις σελίδες σου, ημερολόγιό μου.

Το τρομερότερο ανθελληνικό δεν τολμούν να το πουν δυνατά, το ψιθυρίζουν: η Θάλεια Δραγώνα δούλευε χρόνια με την Αννα Φραγκουδάκη στη Θράκη για να μάθουν γράμματα τα πομακάκια και τα τουρκάκια – αυτά δεν τα ξεχνάνε και δεν τα συγχωρούν οι ελληνόφρονες- και κυρίως ο Αντώνης Σαμαράς που απέκλεισε αυτούς τους αλλόφυλους Βόρειους από τα ψηφοδέλτια του κόμματός του το 1996.

* Και τι να γράψεις για να υπερασπιστείς τη Θάλεια Δραγώνα; Τα αυτονόητα για πώς συγκροτήθηκαν τα έθνη; Αυτά που διδάσκονται σε όλα τα πανεπιστήμια του κόσμου; Αλλά εμείς είμαστε εξαίρεση- γιατί αν δεν είμαστε υπέροχη εξαίρεση ως προς την ιστορική μας καταγωγή, πώς να αντέξουμε το άθλιο υπαρκτό παρόν που μας καταχωνιάζει στις τελευταίες θέσεις όλων των στατιστικών που μετρούν την πρόοδο και προκοπή των εθνών;

* Οταν ακούει να του λένε πως ελληνικό έθνος δεν υπήρχε πριν από τον 19ο αιώνα, παθαίνει ο εθνικόφρων την κρίση που έπαθε ο Αντώνης Καφετζόπουλος, ως πρύτανης της «Ακαδημίας Πλάτωνος», όταν έμαθε πως η μάνα του ήταν Αλβανίδα. «Μα είναι δυνατόν να μην υπήρχε ελληνικό έθνος πριν από τον 19ο αιώνα;» αναρωτιούνται- σαν να τους λες πως δεν υπήρξε η γιαγιά τους: Αν δεν υπήρχαν οι πρόγονοί μου, δεν θα υπήρχα εγώ, αν δεν υπήρχε ανέκαθεν ελληνικό έθνος, δεν θα υπήρχε και σήμερα. Ο πολιτισμός γίνεται βιολογία, όπως ακριβώς η ιθαγένεια γίνεται αίμα.

* Μου φαίνεται πως τους έχει τρομάξει το τρέξιμο του χρόνου και αυτούς, όχι σε υπαρξιακό επίπεδο όπως εμένα: νιώθουν αθάνατοι, δεν έχουν υπαρξιακά προβλήματα οι εθνικόφρονες: τους έχει τρομάξει το τρέξιμο το κοινωνικό, τους φέρνει ίλιγγο η αλλαγή, δεν θέλουν να τρέχουν, προτιμούν να μείνουν στάσιμοι και εί δυνατόν να πάνε πίσω- όπως όλοι οι συντηρητικοί και αντιδραστικοί.

Πίσω στα παιδικά τους χρόνια, σε αυτά τα ασφαλή παπαρρηγοπούλεια που άκουγαν στο σχολειό- ή με ένα άλμα τρομερό να βρεθούν πίσω στον Μεγαλέξανδρο ή στον Περικλή· στο ενδιάμεσο μπορεί να πέσουν πάνω σε καμιά τουρκόφωνη, βλαχόφωνη, βουλγαρόφωνη ή ποιος ξέρει τι άλλο γιαγιά και να πάθουν σοκ.

Συμπέρασμα: «μην πείτε πως η γιαγιά μου ήταν Αρβανίτισσα· καλύτερα να πείτε πως δούλευε σε μπορντέλο». Οι Κυνηγοί των Χαμένων Λείψανων
Οταν όμως υπάρχει η κοινή παράδοση των μελομακάρονων, τι σημασία έχει τι γλώσσα μίλαγε η γιαγιά, αν ήξερε αν υπάρχουν Ελληνες, αν ένιωθε Τουρκάλα απέναντι στους Φράγκους, Ρωμιά απέναντι στους Τούρκους, Σαρακατσάνα απέναντι στους Κουτσόβλαχους, Ρουμελιώτισσα απέναντι στους Μοραΐτες; Ηξερε να φτιάχνει καλά μελομακάρονα ή όχι; Αυτό είναι το κρίσιμο ερώτημα, τα υπόλοιπα είναι δικαιολογίες για να σφάζουν οι άνθρωποι τους άλλους ανθρώπους. * Πήγα και εγώ στο καμάρι του νέου εθνικισμού, στο νέο Μουσείο της Ακρόπολης και πρέπει να ομολογήσω (εδώ στα κρυφά που δεν ακούει και δεν διαβάζει κανείς, ημερολόγιό μου) πως δεν μου άρεσε: άδειο ήταν, ελάχιστα εκθέματα, σκοτεινό, γεμάτο καταθλιπτικές τσιμεντένιες κολόνες- κενή σαρκοφάγος που περιμένει το λείψανό της, τα Ελγίνεια, αυτό είναι το Μουσείο της Ακρόπολης και δεν είναι ωραίο, καμιά σχέση με το πανέμορφο Αρχαιολογικό Μουσείο και τις υπέροχες συλλογές τουακόμα και η Στοά του Αττάλου είναι σπουδαιότερη από το νέο μουσείο, αυτή είναι η πικρή αλήθεια.

* Και μια που μιλάμε για λείψανα, του δυστυχούς αγέρωχου πατριώτη Τάσσου Παπαδόπουλου ακόμη να βρεθεί. Ανέλαβε το FΒΙ, διάβασα· όλο τον «ξένο παράγοντα» κατηγορούσε ο μακαρίτης πρόεδρος ως υπεύθυνο για τα δεινά της Κύπρου, απαλλάσσοντας τον εαυτό του και τους συμπατριώτες του από κάθε ευθύνη. Αλλά στα δύσκολα, και τότε και τώρα, σε αυτόν καταφεύγουν.

* Του Αγίου Νικολάου όμως υπάρχουν πλήθος λείψανα ανά την Ευρώπη, τάγμα ολόκληρο Αγίων Νικολάων θα έφτιαχναν τα λείψανα αν αποκτούσαν πάλι σάρκα και οστά. Και οι Τούρκοι διεκδικούν από το Βατικανό το γνωστότερο από όλα αυτά, εκείνο που βρίσκεται στο Μπάρι. Καταγγέλλουν ότι κλάπηκε από τη χώρα τους κατά τρόπο ανάλογο με αυτόν που ο Ελγιν έκλεψε τα μάρμαρα του Παρθενώνα. Βέβαια, τότε ούτε Τουρκία υπήρχε ούτε χριστιανοί είναι οι Τούρκοι σήμερα. Αλλά και επί Ελγιν δεν υπήρχε Ελλάδα και οι Ελληνες δεν είναι δωδεκαθεϊστές σήμερα.

Αρα, όλοι οι εθνικόφρονες ελληνοχριστιανοί, αν θέλουν να βρουν το δίκιο τους με τα Ελγίνεια, πρέπει να υποστηρίξουν το δίκιο της Τουρκίας για τα Νικόλεια- ήτοι θα γίνουν ακόμη πιο σχιζοφρενείς, και ποιος μας σώζει από αυτούς στη νέα δεκαετία που ανοίγεται μπροστά μας.

* Εδώ που τα λέμε, όλοι γνωρίζουν πως τα διασημότερα άγια λείψανα δεν είναι παρά μούμιες που έφερναν επιτήδειοι έμποροι από την Αίγυπτο, όπου είναι αυτοφυείς, και είχαν μια δεκάρα το κιλό. Οι Αιγύπτιοι τις είχαν για καύσιμη ύλη, όπως εμείς χρησιμοποιούσαμε τα αρχαία μάρμαρα για οικοδομικό υλικό ή για παραγωγή ασβέστη, ώσπου απέκτησαν αξία όλα αυτά χάρη σε κάτι εκκεντρικούς Αγγλους, Γάλλους, Γερμανούς και σήμερα τσακώνονται ποιος θα τους τα πρωτοπάρει για να αποδείξει την εθνική του συνέχεια- και να παρηγοριέται που μένει στις στατιστικές τελευταίος.

* Ασχημα αρχίζει το νέο έτος, λοιπόν, αλλά εμείς δεν το βάζουμε κάτω: δεν μας τρομάζουν οι εθνικόφρονες, οι ρατσιστές, οι συντηρητικοί, οι σουπιές, οι θεούσες, οι ελληναράδες, οι φανατικοί, οι προληπτικοί, οι ακροδεξιοί, οι αντιδραστικοί. Τρώμε μερικά μελομακάρονα παραπάνω και τους ξεχνάμε- αλλά επειδή ξέρουμε τι έπαθαν εκείνοι εκεί το 1910, πού οδήγησαν την ανθρωπότητα ο εθνικισμός και ο ρατσισμός, θα προσέξουμε να μην το πάθουμε και εμείς το 2010.

Να σφίξουμε τα δόντια και τις ζώνες, καλή χρονιά και καλή δεκαετία να έχουμε, ημερολόγιό μου.

Diodorus@tovima.gr

Κακώς υποσχέθηκε αλλαγές ο Γιώργος Παπανδρέου, δεν μου φαίνεται πως ήσαν «φτωχοί συνταξιούχοι» αυτοί που επέστρεψαν τις πινακίδες των ρυπογόνων αυτοκινήτων τους για να μην πληρώσουν τα αυξημένα τέλη κυκλοφορίας. Μάλλον για δεύτερο όχημα το είχαν, για να μην τους πιάνουν τα μονά- ζυγά. Δεν θα πάθουν τίποτα αν μπουν και σε μετρό ή λεωφορείο.

Δημοσθένης Κ., Κολωνός

***
Γείτονας είσαι, υποτίθεται, αλλά για το Πεδίο Αρεως, που τρία χρόνια τώρα το έχει κλειστό για έργα η υπερνομάρχης Ντίνα Μπέη, λέξη δεν γράφεις. Και για το Δέλεαρ, την καφετέρια στην πλατεία Πρωτομαγιάς που την έκλεισαν, δεν ξέρουμε γιατί, και δεν έχουμε πού να πάμε οι περίοικοι, καμιά αναφορά. Μάλλον θα είσαι σαν αυτούς που εκλέγουμε δήμαρχους και βουλευτές: στην Εκάλη, στο Ψυχικό και σε άλλα Βόρεια Προάστια μένουν, αλλά παριστάνουν τους Κυψελιώτες, Εξαρχειώτες κτλ.

Αγανακτισμένη Κυψελιώτισσα @ath. forthnet.gr

***
Σιγά μην κάνει σκι στην Ελβετία! Εδώ στο ίσωμα του ποδοσφαιρικού γηπέδου γκρεμοτσακίστηκε, στις Αλπεις θα σταθεί όρθιος; Και ήταν καμιά δεκαριά χρόνια μικρότερος τότε, αν θυμάμαι καλά.

Ορεσίβιος,@yahoo.gr

***
Και να σκεφθείς ότι στα ενθουσιώδη χρόνια της μεταπολίτευσης που υπήρχε περίσσευμα αριστερών ιδεών, όταν ταξικοί αντίπαλοι μας ερέθιζαν τα ιδεολογικά μας ανακλαστικά, η απειλή, μεταξύ σοβαρού και αστείου, ήταν:«Θα σας στείλουμε φορτοεκφορτωτές στο λιμάνι». Πού να ξέραμε ότι στη θάλασσα του Πειραιά εκβάλλει ο κρατικός πακτωλός, στο χρυσάφι του οποίου κολυμπούν οι λιμενεργάτες… Με υγεία και χαρά το 2010.

Γ.Κ.,@otenet.gr

***
Κον Α. Σαμαράν, Ενταύθα: στο χωριό μου, αρκούσε η συμπεριφορά μιας στιγμής για να σου κολλήσουν παρατσούκλι για όλη σου τη ζωή. Σ΄ το λέω με αγάπη, μια ακόμη απόφασή σου σαν αυτή για το Βατοπαίδι και θα μείνεις στη Ιστορία ως ο Αντώνης ο Κωλοτούμπας.

Δημήτριος Τσεχίας

ΥΓ: Μικρός, αδυνατούσα να καταλάβω τι σημαίνει«υπουργός άνευ χαρτοφυλακίου». Τώρα στα γεράματα μαθαίνω και το«Υφυπουργός άνευ αρμοδιοτήτων (εισέτι)».