Η οικονομική ανάκαμψη «κλειδί» για να βγει από την κρίση και η ναυτιλία

Από την πορεία ανάκαμψης της παγκόσμιας οικονομίας και του διεθνούς εμπορίου και από την υλοποίηση των μεγάλων παραγγελιών για ναυπήγηση νέων πλοίων που έχουν ανατεθεί στα ναυπηγεία σε παγκόσμιο επίπεδο θα εξαρτηθεί η έξοδος της παγκόσμιας και της ελληνικής ναυτιλίας από την κρίση που αντιμετωπίζουν τα τελευταία δύο έτη. Τούτο επισημαίνει σε ανάλυσή της η Αlpha Βank, η οποία αναφέρει ότι ήδη δημοσιεύονται πληροφορίες για πολλές ακυρώσεις παραγγελιών νέων πλοίων από ναυτιλιακές εταιρείες σε όλον τον κόσμο.

Από την πορεία ανάκαμψης της παγκόσμιας οικονομίας και του διεθνούς εμπορίου και από την υλοποίηση των μεγάλων παραγγελιών για ναυπήγηση νέων πλοίων που έχουν ανατεθεί στα ναυπηγεία σε παγκόσμιο επίπεδο θα εξαρτηθεί η έξοδος της παγκόσμιας και της ελληνικής ναυτιλίας από την κρίση που αντιμετωπίζουν τα τελευταία δύο έτη. Τούτο επισημαίνει σε ανάλυσή της η Αlpha Βank, η οποία αναφέρει ότι ήδη δημοσιεύονται πληροφορίες για πολλές ακυρώσεις παραγγελιών νέων πλοίων από ναυτιλιακές εταιρείες σε όλον τον κόσμο. Παράλληλα, η σταδιακή αποκατάσταση της ομαλής λειτουργίας του παγκόσμιου τραπεζικού συστήματος αναμένεται να επανορθώσει τις δυνατότητες χρηματοδότησης της ίδιας της ναυτιλίας από τη μία πλευρά, αλλά και τις δυνατότητες ομαλής χρηματοδότησης της οικονομικής ανάπτυξης των χωρών και του διεθνούς εμπορίου.

Σύμφωνα με τους αναλυτές της τράπεζας, η ανάκαμψη της παγκόσμιας οικονομίας και της ναυτιλίας από τη σημερινή κρίση δεν συνεπάγεται την επανάληψη της περιόδου ταχείας ανάπτυξής τους, όπως συνέβη στην πενταετία 2003-2007. Και αυτό διότι ακόμη και αν η ανάκαμψη αποδειχθεί ικανοποιητική και βιώσιμη, η μεγάλη αύξηση της προσφοράς νέων πλοίων, λόγω του υψηλού επιπέδου (παρά τις ακυρώσεις) των παραγγελιών που θα εκτελεσθούν στην περίοδο 2009-2012, συνεπάγεται σχετικά υψηλή μεταφορική δυναμικότητα. Ετσι ο βαθμός αξιοποίησης του παγκοσμίου στόλου, ο οποίος διαμορφώνεται σε χαμηλά επίπεδα στα μέσα του 2009, δεν αναμένεται να πλησιάσει τα επίπεδα ισορροπίας του τουλάχιστον ως το 2011.

Ωστόσο η Αlpha Βank υποστηρίζει ότι παρά την παγκόσμια κρίση, οι έλληνες πλοιοκτήτες φαίνεται ότι διατηρούν ικανοποιητική ρευστότητα σε σχέση με άλλους ευρωπαίους πλοιοκτήτες. Επίσης οι έλληνες εφοπλιστές έχουν αποδείξει στο παρελθόν ότι ξέρουν να διαχειρίζονται τις επιχειρήσεις τους στις δύσκολες συγκυρίες και να επωφελούνται από αυτές για να είναι έτοιμοι να εξασφαλίσουν το υψηλότερο όφελος από την επόμενη ανοδική φάση του ναυτιλιακού κύκλου, γιατί η παράδοση είναι ένα εργαλείο επιβίωσης, διαχείρισης των αλλαγών και αφομοίωσης των νέων συνθηκών. Η χρηματοοικονομική κρίση επηρεάζει τη χρηματοδότηση των ναυπηγικών προγραμμάτων στην παγκόσμια ναυτιλία. Ωστόσο φαίνεται ότι η πλειονότητα των ελλήνων πλοιοκτητών είχε λάβει δάνεια πριν από την κρίση για τα νεότευκτα πλοία που είναι παραδοτέα το 2009 και το 2010 και έχουν εξασφαλίσει χρηματοδότηση για το κύριο μέρος των συμβολαίων ναυπηγήσεως. Εξάλλου η τράπεζα αναφέρει ότι πρόσφατα ναυτιλιακές εταιρείες με μετοχές εισηγμένες στις κεφαλαιαγορές των ΗΠΑ ή του Ηνωμένου Βασιλείου προχώρησαν στην ακύρωση αγοράς συμβολαίων ναυπηγήσεως, προκειμένου να διασφαλίσουν τη ρευστότητά τους. Στις σημερινές συνθήκες η διατήρηση υψηλής ρευστότητας αποκτά μεγάλη σημασία, γι΄ αυτό και οι πλοιοκτήτες αναζητούν νέες δυνατότητες αντλήσεως κεφαλαίων με σκοπό να καλύψουν τις μεγάλες κεφαλαιακές τους ανάγκες. Οσον αφορά τον ρόλο των ελληνικών τραπεζών στον ναυτιλιακό κλάδο, σημειώνεται η σημαντική αύξηση του ύψους των δανείων προς την ελληνική ναυτιλία, από 3,3 δισ. δολάρια το 2001 σε 16,9 δισ. δολάρια το 2008.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk