1 δισ. ευρώ έχασαν εφέτος οι ξενοδόχοι

Σε 1 δισ. ευρώ ανήλθαν οι απώλειες από τον τζίρο των ξενοδοχείων της χώρας, ποσοστό που ξεπερνά το 16%, λόγω των εκπτώσεων στις οποίες προχώρησαν το 2009 για να μειώσουν τις επιπτώσεις της κρίσης στον ελληνικό τουρισμό. Τα παραπάνω υπογραμμίστηκαν στο πλαίσιο των 16 σεμιναρίων σε ισάριθμες περιοχές της επικράτειας που διοργάνωσε η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων (ΠΟΞ) με θέμα το «Ξενοδοχειακό μάρκετινγκ στη σύγχρονη αγορά», τα οποία παρακολούθησαν περισσότεροι από 1.000 ξενοδόχοι και στελέχη ξενοδοχειακών επιχειρήσεων.

Σε 1 δισ. ευρώ ανήλθαν οι απώλειες από τον τζίρο των ξενοδοχείων της χώρας, ποσοστό που ξεπερνά το 16%, λόγω των εκπτώσεων στις οποίες προχώρησαν το 2009 για να μειώσουν τις επιπτώσεις της κρίσης στον ελληνικό τουρισμό. Τα παραπάνω υπογραμμίστηκαν στο πλαίσιο των 16 σεμιναρίων σε ισάριθμες περιοχές της επικράτειας που διοργάνωσε η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων (ΠΟΞ) με θέμα το «Ξενοδοχειακό μάρκετινγκ στη σύγχρονη αγορά», τα οποία παρακολούθησαν περισσότεροι από 1.000 ξενοδόχοι και στελέχη ξενοδοχειακών επιχειρήσεων. Η πτώση των αφίξεων για την περίοδο που ολοκληρώθηκε έφθασε στο 8%, με τα τουριστικά έσοδα να έχουν περιοριστεί κατά 12%-13%, ενώ στην κατεύθυνση αυτή συνέβαλαν τα 14 μέτρα στήριξης του τουρισμού, με κυριότερο, όπως υπογραμμίζεται, τη μείωση του τέλους παρεπιδημούντων και ακαθάριστων εσόδων των επισιτιστικών τμημάτων από το 2% στο 0,5%.

Στις εκδηλώσεις επισημάνθηκε επίσης έλλειμμα ανταγωνιστικότητας του τουριστικού προϊόντος της χώρας λόγω έλλειψης υποδομών, προσβασιμότητας (αεροπορικές, ακτοπλοϊκές συνδέσεις), αναποτελεσματικής προβολής – διαφήμισης, ισχυρού ευρώ (έναντι δολαρίου και στερλίνας), υψηλών περιθωρίων τραπεζικών δανείων (υπερδιπλάσιων της ευρωζώνης) και υψηλού κόστους ΦΠΑ (5-7 μονάδες υψηλότερο των ανταγωνιστών μας). Ο ξενοδοχειακός κόσμος εξέφρασε την ανησυχία του για την τουριστική περίοδο του 2010, υπογραμμίζοντας την απόλυτη ανάγκη σεβασμού των υφιστάμενων 14 μέτρων στήριξης (προσωρινού χαρακτήρα έως και για το 2010, καθώς και μόνιμου χαρακτήρα). Απαιτήθηκε μάλιστα η περαιτέρω ενίσχυσή τους με τα μέτρα που εξήγγειλε προεκλογικά η νέα κυβέρνηση, όπως η μείωση του ΦΠΑ στις τουριστικές υπηρεσίες κατά δύο μονάδες, σημειώνοντας ότι «σκόρπιες συζητήσεις» περί ανατροπής καίριων μέτρων, όπως η μείωση του τέλους παρεπιδημούντων και ακαθάρι στων εσόδων των επισιτιστικών τμημάτων, δημιουργούν μεγάλη ζημιά και ανησυχία στον κλάδο.

Εν τω μεταξύ την ανάγκη επένδυσης στον θαλάσσιο, στον συνεδριακό και στον εκθεσιακό τουρισμό ως τουριστικών προϊόντων βραχείας και μεσοπρόθεσμης απόδοσης τονίζει μελέτη του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων (ΙΤΕΠ). Στη μελέτη με θέμα «Ειδικές μορφές τουρισμού: Υποδομές- πολιτικές, η περίπτωση της Ελλάδας και των ανταγωνιστριών χωρών» κρίνεται απαραίτητη η επένδυση σε ένα μοντέλο που θα εμπλουτίσει το εγχώριο τουριστικό προϊόν με βάση τα συγκριτικά του πλεονεκτήματα και θα βελτιώσει την ανταγωνιστικότητά του, διευρύνοντας την τουριστική περίοδο και αμβλύνοντας την εποχικότητα με την ανάπτυξη ειδικών μορφών τουρισμού. Οπως αναφέρεται, το πρότυπο «ήλιος- θάλασσα», στο οποίο στηρίζεται ο τουρισμός της χώρας, προσφέρεται και από άλλες χώρες της Μεσογείου (π.χ. Τουρκία, Κροατία) σε ανταγωνιστικότερες τιμές (World Εconomic Forum- WΕF), με αποτέλεσμα να είναι ιδιαίτερα εύκολο να υποκατασταθεί, έχοντας τοποθετηθεί διεθνώς ως προϊόν καλοκαιρινών διακοπών, αλλά και να πλήττεται από φαινόμενα έντονης εποχικότητας.

Οι ειδικές μορφές τουρισμού (θαλάσσιος, συνεδριακός, εκθεσιακός, αθλητικός τουρισμός και τουρισμός ευεξίας) είναι τουριστικά προϊόντα που χαρακτηρίζονται από ποικιλία, απευθύνονται σε τουρίστες κάθε οικονομικής δυνατότητας και προσαρμόζονται δυναμικά στις προτεραιότητες και στις απαιτήσεις τους. Η Ισπανία και η Ιταλία έχουν αναπτύξει τον τουρισμό τους και τις ειδικές μορφές του, σε αντίθεση με την υστέρηση που παρουσιάζουν οι υπόλοιπες ανταγωνίστριες χώρες, στις οποίες περιλαμβάνεται και η Ελλάδα, αν και διαθέτει τα φυσικά πλεονεκτήματα για καθεμία από τις ειδικές μορφές τουρισμού.

Στη χώρα μας θεωρείται σκόπιμο να δοθεί ιδιαίτερη έμφαση αρχικά στην ανάπτυξη των μορφών εκείνων για τις οποίες διαθέτει συγκριτικά πλεονεκτήματα, αλλά και ένα ικανό πλήθος υποδομών. Για τον λόγο αυτόν προτείνεται η επένδυση πρωτίστως στον θαλάσσιο τουρισμό (κρουαζιέρα, γιότινγκ, ημερόπλοια), δεδομένου του μήκους της ελληνικής ακτογραμμής, αλλά και του πλήθους και της ποικιλομορφίας των νησιών, αλλά και στον συνεδριακό και εκθεσιακό τουρισμό ως τουριστικών προϊόντων βραχείας και μεσοπρόθεσμης απόδοσης. Παράλληλα τονίζεται η ανάγκη αξιοποίησης και του πολιτιστικού τουρισμού αυτόνομα ή σε συνδυασμό με άλλες ειδικές μορφές. Σε δεύτερο επίπεδο υποστηρίζεται η ανάπτυξη του αθλητικού τουρισμού, αξιοποιώντας τις σύγχρονες αθλητικές εγκαταστάσεις που δημιουργήθηκαν για τις ανάγκες των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004. Από την άλλη, δεν προτείνεται η επένδυση στον χειμερινό τουρισμό, μια και η υψηλή του απόδοση κρίνεται δύσκολη, σε αντίθεση με την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου κατά τους φθινοπωρινούς και εαρινούς μήνες, με ταυτόχρονη αξιοποίηση των συγκριτικών τουριστικών πλεονεκτημάτων: μήκος ακτών, καθαρές παραλίες, ασφάλεια.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk