ΕΡΕΥΝΑ

Τα golden boys του μεγάλου λιμανιού

Oι πρόσφατες κινητοποιήσεις των εργαζομένων στο λιμάνι του Πειραιά επανέφεραν στο προσκήνιο, μεταξύ άλλων, και τους μισθούς των λιμενεργατών, που κινούνταν σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα επί σειρά ετών, από το 1999 και μετά, για να επιστρέψουν σε χαμηλά επίπεδα κατά τη διετία 2008-2009, οπότε και το κοντέινερ τέρμιναλ υπέφερε από τις συνεχείς απεργίες. Σήμερα οι λιμενεργάτες διαμαρτύρονται για τους μισθούς που τους καταμαρτυρούν ότι ελάμβαναν, δείχνοντας τα εκκαθαριστικά τους προκειμένου να αποδείξουν ότι οι ετήσιοι μισθοί που λαμβάνουν σε καμία περίπτωση δεν συμβαδίζουν με αυτούς που τους χρεώνουν.

Oι πρόσφατες κινητοποιήσεις των εργαζομένων στο λιμάνι του Πειραιά επανέφεραν στο προσκήνιο, μεταξύ άλλων, και τους μισθούς των λιμενεργατών, που κινούνταν σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα επί σειρά ετών, από το 1999 και μετά, για να επιστρέψουν σε χαμηλά επίπεδα κατά τη διετία 2008-2009, οπότε και το κοντέινερ τέρμιναλ υπέφερε από τις συνεχείς απεργίες.

Σήμερα οι λιμενεργάτες διαμαρτύρονται για τους μισθούς που τους καταμαρτυρούν ότι ελάμβαναν, δείχνοντας τα εκκαθαριστικά τους προκειμένου να αποδείξουν ότι οι ετήσιοι μισθοί που λαμβάνουν σε καμία περίπτωση δεν συμβαδίζουν με αυτούς που τους χρεώνουν. Αυτό που παραλείπουν όμως να πουν είναι ότι το 2004 το τέρμιναλ είχε διεκπεραιώσει περισσότερα από 1,6 εκατομμύρια κοντέινερ, ενώ κατά τη διάρκεια του 2008 ο αριθμός των κοντέινερ που διακινήθηκε έφτανε μόλις τις 420.000 μονάδες.

Τα χαμένα κοντέινερ
Σε αυτά τα τέσσερα χρόνια το τέρμιναλ του Πειραιά έχασε 1.180.000 κοντέινερ τα οποία διακινήθηκαν σε άλλα γειτονικά λιμάνια, και η απώλεια αυτή οφείλεται πρωτίστως στις συνεχείς κινητοποιήσεις των εργαζομένων που ξεκίνησαν το 2005 και συνεχίζονται ως και σήμερα, και οι οποίες συνέβαλαν σημαντικά στο να απαξιώσουν το λιμάνι του Πειραιά σε διεθνές επίπεδο Το ερώτημα όμως που κυριαρχεί πίσω από τα νούμερα που καταγράφει η έρευνα του πραγματογνώμονα επί των μισθών των λιμενεργατών, που διενεργήθηκε κατ΄ εντολή του Εισαγγελέα Πρωτοδικών Πειραιά, είναι το καθεστώς κάτω από το οποίο δόθηκαν οι μισθοί αυτοί.

Ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιώς, σύμφωνα με τον Ν. 2688 του 1999 μετατράπηκε σε ανώνυμη εταιρεία με σκοπό να εισαχθεί στο Χρηματιστήριο Αθηνών, όπου και παραμένει ως σήμερα. Ωστόσο για τις αμοιβές που χορηγήθηκαν κατά τη διάρκεια του 2004 δεν υπήρξε καμία Συλλογική Σύμβαση Εργασίας, παρ΄ ότι η εταιρεία ήταν ήδη εισηγμένη στο χρηματιστήριο. Αντίθετα οι αμοιβές του 2004 καθορίστηκαν με αποφάσεις της διοίκησης του ΟΛΠ και συγκεκριμένα με τις αποφάσεις 48/17.2.2003 και 213/3.9.2003.

Με βάση την πρώτη απόφαση (48/17.2.2003) δόθηκε αύξηση 4% στους μισθούς για το διάστημα από 1 Ιανουαρίου 2004 ως και 31 Αυγούστου 2004, ενώ βάσει της δεύτερης (213/3.9.2003) αύξηση 2% για την περίοδο από 1 Σεπτεμβρίου 2004 ως και 31 Δεκεμβρίου του ιδίου έτους. Τυπικά, αναφέρουν νομικοί κύκλοι προς «Το Βήμα», οι μισθοί δεν είναι παράνομοι, προήλθαν όμως από ένα ιδιότυπο καθεστώς που ακροβατεί νομικά και το κυριότερο παρέμενε νεφελώδες χωρίς να αποσαφηνίζειεκείνη την κρίσιμη περίοδο, ακριβώς γιατί αυτό το νέφος προσέφερε τη δυνατότητα να καταβάλλονται αυτοί οι μισθοί σε λίγους στον Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς.

Επέμβαση εισαγγελέα
Τοιδιότυπο αυτό καθεστώς και το ύψος των αμοιβών που έλαβαν οι λιμενεργάτες προκάλεσαν την επέμβαση για προκαταρκτική εξέταση του ΕισαγγελέαΠρωτοδικών, ο οποίος- και αυτό είναι το αξιοσημείωτο- συνεχίζει ακόμη και σήμερα να διερευνά τυχόν κατ΄ εξακολούθηση παράβαση του άρθρου 256 γ΄ του Ποινικού Κώδικα το οποίο αναφέρεται στο αδίκημα της απιστίας σχετικά με την υπηρεσία για την καταβολή αμοιβώνπέραν των ανωτάτων νομίμων (σελ. 28 της πραγματογνωμοσύνης) στους εργαζομένους, καθώς και για την καταβολή εργοδοτικώνεισφορών για 25 εργαζομένους που δεν πραγματοποίησαν κανένα ημερομίσθιο (σελ. 22 της πραγματογνωμοσύνης), αλλά και για τη μη δικαιολόγηση του ύψους των αμοιβών και των άλλων εργαζομένων. Η έρευνα αφορά τις διοικήσεις των κκ. Σ. Θεοφάνη και Ν. Γιαννή.

Επί των ημερών του κ. Θεοφάνη ελήφθησαν οι παραπάνω αποφάσεις της διοίκησης του ΟΛΠ αναφορικά με τις αυξήσεις των μισθών των λιμενεργατών χωρίς να έχει υπογραφεί Συλλογική Σύμβαση Εργασίας, όπως διαπιστώνει ο πραγματογνώμονας, και οι αποφάσεις αυτές συνέχισαν να λειτουργούν για μικρό χρονικό διάστημα και κατά τη διάρκεια των ημερών του κ. Γιαννή, η θητεία του οποίου συνέπεσε με τους Ολυμπιακούς Αγώνες.

Στο πλαίσιο της προκαταρκτικής εξέτασης, ως τώρα έχουν κληθεί και έδωσαν εξηγήσεις οι εξής:

* Π. Πετρουλής (τότε διευθυντής Ανάπτυξης και Μηχανογράφησης, νυν γενικός διευθυντής και αναπληρωτής διευθύνοντος συμβούλου ΟΛΠ ΑΕ).

* Σεβαστή Παππά (τότε διευθύντρια Διοικητικού, υπάλληλος ΟΛΠ ΑΕ). * Ιωάννα Δημητρέλη-Λιακοπούλου (τότε προϊσταμένη Διεύθυνσης Φορτοεκφόρτωσης, νυν διευθύντρια Διεύθυνσης Διοικητικού ΟΛΠ ΑΕ).

* Κ. Μπαλλής (διευθυντής Διεύθυνσης Οικονομικού ΟΛΠ ΑΕ).

Επίσης κλήθηκαν και κατέθεσαν ως μάρτυρες οι: Ν. Αναστασόπουλος (διευθύνων σύμβουλος ΟΛΠ ΑΕ από το 2005 ως την πρόσφατη παραίτησή του), Λ.Κόκκινος (προϊστάμενος 2ου Διαμερίσματος Διεύθυνσης Φορτοεκφόρτωσης ΟΛΠ ΑΕ), Σοφία Γιαλουτσή (υπάλληλος του πρώην υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας), Γ. Νουχουτίδης (πρόεδρος Ενωσης Λιμενεργατών ΟΛΠ ΑΕ), Σ. Λευθεριώτης (πρόεδρος Ομοσπονδίας Φορτοεκφορτωτών Ελλάδος), Ν. Πολυχρονόπουλος (πρόεδρος Συνδέσμου Εποπτών και Αρχιεργατών ΟΛΠ ΑΕ), Παγώνα Δομαζάκη (προϊσταμένη Τμήματος Προσωπικού Ιδιωτικού Δικαίου Διεύθυνσης Διοικητικού ΟΛΠ ΑΕ).

Ανεξάρτητα από το όποιο αποτέλεσμα προκύψει από την εισαγγελική έρευνα, το νέο καθεστώς που δημιουργείται στο τέρμιναλ του Πειραιά μετά την παραχώρηση της προβλήτας ΙΙ στην Cosco ανατρέπει αυτό το «ειδικό» καθεστώς μισθοδοσίας των λιμενεργατών, ενώ η δημιουργία ενός οργανογράμματος που θα καθορίζει σαφείς ρόλους στους εργαζομένους (job description) αποκλείει κάθε ενδεχόμενο ύπαρξης εικονικών υπερωριών, αλλά και εικονικής εργασίας κατά την οκτάμηνη περίοδο συγκατοίκησης ΟΛΠ και Cosco, κατά τη διάρκειατης οποίας η Cosco θα πληρώνει τον ΟΛΠ για τις υπηρεσίες που θα της παρέχουν οι εργαζόμενοί του.

Μετά την παρέλευση αυτού του οκταμήνου η Cosco θα έχει έτοιμο το δικό της προσωπικό το οποίο και θα παραλάβει την προβλήτα ΙΙ. Οι παρόντες λιμενεργάτες θα συνεχίσουν να παρέχουν πλέον τις υπηρεσίες τους στην προβλήτα Ι, που παραμένει υπό τον έλεγχο του ΟΛΠ, χωρίς να αλλάξει κάτι στις μισθολογικές απολαβές τους από τα ισχύοντα σήμερα.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk