«Μηδέν» στην Παιδεία και στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση βάζει στην Ελλάδα ο ΟΟΣΑ

Πεδίον δόξης λαμπρόν για τη νέα κυβέρνηση, καθώς μία ακόμη έκθεση του ΟΟΣΑ έρχεται να καταδείξει τις χρόνιες αγκυλώσεις του ελληνικού κράτους. Σύμφωνα με τη διετή έκθεση του διεθνούς οργανισμού «Government at a Glance», η χώρα μας καταλαμβάνει τις τελευταίες θέσεις στον ΟΟΣΑ στις δαπάνες για την Παιδεία, στη λειτουργία της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, στη διαφάνεια στις προμήθειες του Δημοσίου, ακόμη και στα εισοδήματα του κράτους. Επίσης, παρουσιάζονται η αδυναμία χρηματοδότησης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, η απουσία μεσοπρόθεσμων προβλέψεων για τις μελλοντικές δαπάνες του προϋπολογισμού, αλλά και οι σπατάλες του Δημοσίου.

Πεδίον δόξης λαμπρόν για τη νέα κυβέρνηση, καθώς μία ακόμη έκθεση του ΟΟΣΑ έρχεται να καταδείξει τις χρόνιες αγκυλώσεις του ελληνικού κράτους. Σύμφωνα με τη διετή έκθεση του διεθνούς οργανισμού «Government at a Glance», η χώρα μας καταλαμβάνει τις τελευταίες θέσεις στον ΟΟΣΑ στις δαπάνες για την Παιδεία, στη λειτουργία της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, στη διαφάνεια στις προμήθειες του Δημοσίου, ακόμη και στα εισοδήματα του κράτους. Επίσης, παρουσιάζονται η αδυναμία χρηματοδότησης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, η απουσία μεσοπρόθεσμων προβλέψεων για τις μελλοντικές δαπάνες του προϋπολογισμού, αλλά και οι σπατάλες του Δημοσίου.

Στις 160 σελίδες της έκθεσης η Ελλάδα καταλαμβάνει την 21η θέση σε σύνολο 30 χωρών στο ύψος των κρατικών εσόδων (ως προς το ΑΕΠ), τα οποία κυμαίνονται ελαφρώς χαμηλότερα από το 40%, όταν ο μέσος όρος του ΟΟΣΑ βρίσκεται υψηλότερα. Επίσης, η χώρα μας βρίσκεται στην 8η θέση από το τέλος αναφορικά με τα έσοδα κατά κεφαλήν, τα οποία ξεπερνούν ελαφρώς τις 10.000 ευρώ, όταν ο μέσος όρος προσεγγίζει τις 15.000. Μάλιστα, σε ό,τι αφορά την άμεση φορολογία η Ελλάδα κατέχει την προτελευταία θέση, καθώς καλύπτει τα έσοδά της τόσο από έμμεσους φόρους όσο και από τον δανεισμό, ενώ στον «πάτο» βρίσκονται και τα έσοδα της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Οι συγκεκριμένες μετρήσεις έρχονται να επιβεβαιώσουν προηγούμενη εμπιστευτική έκθεση του ΟΟΣΑ, την οποία είχε αποκαλύψει «Το Βήμα».

Ο τρόπος με τον οποίο κατανέμονται οι δαπάνες του ελληνικού κράτους προδίδει και τις χρόνιες αδυναμίες του. Η Ελλάδα έχει την τελευταία θέση στις δαπάνες για την Παιδεία με 2,3% του ΑΕΠ, όταν αυτές «τρέχουν» κατά μέσο όρο με 5,6%. Ακόμη, η χώρα μας βρίσκεται στην τρίτη θέση αναφορικά με το κόστος της λειτουργίας του Δημοσίου (8,2% του ΑΕΠ έναντι 6%) και στην τέταρτη θέση στα έξοδα για την άμυνα (2,3% έναντι 1,4%). Επίσης, η Ελλάδα βρίσκεται στις τελευταίες θέσεις σε ό,τι αφορά τις δαπάνες οικισμού, πολιτισμού, προστασίας του περιβάλλοντος, δημόσιας τάξης, αλλά και Υγείας. Ωστόσο βρίσκεται αρκετά ψηλά (8η) στις δαπάνες κοινωνικής προστασίας με 18% έναντι 15,2% που είναι ο μέσος όρος του ΟΟΣΑ.

Από μια σύγκριση των στοιχείων μεταξύ 1995 και 2006 προκύπτει ότι οι δαπάνες της γενικής κυβέρνησης έχουν μειωθεί κατά 3,1%, με τη μεγαλύτερη πτώση να συναντάται στο κόστος λειτουργίας του κρατικού μηχανισμού (-7,6%). Επιπροσθέτως, στο κεφάλαιο που αφορά το «κόστος παραγωγής» του κυβερνητικού έργου φαίνεται ότι το Δημόσιο στην Ελλάδα λειτουργεί με τον πλέον ανελαστικό τρόπο, καθώς το outsourcing δεν είναι διαδεδομένο. Αυτό φέρνει τη χώρα μας στη δεύτερη υψηλότερη θέση, καθώς το 60% του κυβερνητικού έργου παράγεται από δημοσίους υπαλλήλους. Ωστόσο, σύμφωνα με την έκθεση, ο αριθμός τους ως ποσοστό της εργατικής δύναμης κινείται στον μέσο όρο του ΟΟΣΑ, δηλαδή κάτω από 15%.

Επίσης, η Ελλάδα κατέχει μία από τις υψηλότερες θέσεις (5η) στην παρουσία των γυναικών στο Δημόσιο, οι οποίες έχουν την «πρωτιά» στη χαμηλή διοικητική κλίμακα, αλλά με χαμηλή παρουσία στις διευθυντικές θέσεις. Ακόμη, φαίνεται ότι σύντομα το Δημόσιο θα αποκτήσει πρόβλημα στελέχωσης, καθώς η χώρα μας κατέχει την πέμπτη υψηλότερη θέση στον αριθμό των άνω των 50 ετών υπαλλήλων στο Δημόσιο, ποσοστό που είναι αναντίστοιχο με ό,τι συμβαίνει στο υπόλοιπο εργατικό δυναμικό.

Σε ό,τι αφορά τις πρακτικές στη σύνταξη του προϋπολογισμού εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι στη χώρα μας δεν λαμβάνεται καμία πρόνοια για μεσοπρόθεσμες προοπτικές εσόδων- εξόδων. Μάλιστα, είναι η μόνη χώρα που δεν προχωρεί σε αυτή την κίνηση, κάτι που υποδηλώνει ότι οι προϋπολογισμοί και δεν τηρούνται και από ό,τι φαίνεται γράφονται «στο πόδι». Επίσης, αν και θεωρητικά στην Ελλάδα διεξάγεται διάλογος για την αξιολόγηση των κονδυλίων μεταξύ του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους και των υπουργείων, δεν φαίνεται να γίνεται ως προς τους στόχους που είχαν τεθεί, ενώ εντύπωση προκαλεί τόσο η ανελαστικότητα του ελληνικού προϋπολογισμού όσο και η αδυναμία χρήσης αδιάθετων πόρων.

Αυτό που επιβεβαιώνει ό,τι λέγεται στους παροικούντες την «οικονομική Ιερουσαλήμ» είναι, σύμφωνα με την έκθεση, η αρνητική «πρωτιά» της Ελλάδας σε ζητήματα διαφάνειας. Οπως αναφέρεται σχετικά, ο αριθμός των διαγωνισμών του Δημοσίου για προμήθειες και υπηρεσίες κυμαίνεται κάτω από το 10% του ΑΕΠ, όταν ο μέσος όρος του ΟΟΣΑ προσεγγίζει το 20%. Αυτή η μέτρηση δίνει την «ύποπτη» τελευταία θέση στη χώρα μας, γεγονός διόλου άσχετο με την ανυπαρξία μηχανισμών προστασίας για τους υπαλλήλους της διοίκησης που επιθυμούν να καταγγείλουν κακοδιαχείριση του κρατικού χρήματος που επισημαίνει η έκθεση.

«Μελανές» είναι και οι επιδόσεις της Ελλάδας στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση, καθώς έχει την προτελευταία θέση σε ό,τι αφορά την «ευχέρεια» του Δημοσίου να ενσωματώσει αυτές τις πρακτικές. Αυτή η μέτρηση δεν είναι καθόλου άσχετη και από τη διείσδυση της ευρυζωνικότητας, στην οποία η Ελλάδα κατέχει την πέμπτη θέση από το τέλος. Στην ίδια κατάταξη βρίσκεται η χώρα μας και σε ό,τι αφορά τη διάθεση ηλεκτρονικών υπηρεσιών από το Δημόσιο, κάτι που αποτυπώνεται και στην αρνητική «πρωτιά» της χρήσης των υπηρεσιών του μέσω Διαδικτύου από τους πολίτες.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk