Λύση δι΄ απορροφήσεως για τον Σκαραμαγκά

Η δημιουργία ενός ενιαίου κοινοπρακτικού σχήματος, με την απορρόφηση ουσιαστικά των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά από τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, προβάλλει ως πιθανή λύση μετά και τη χθεσινή συνάντηση του υπουργού Αμυνας κ. Ευ. Βενιζέλου με τον εκτελεστικό πρόεδρο της Τhyssen Group Μarine Systems Χανς Κριστόφ Ατσπόντιεν . Αν και τίποτε δεν μπορεί ακόμη να θεωρηθεί δεδομένο, εκτιμάται ότι με αυτή την επιλογή θα υπάρξει θετική κατάληξη τόσο στην υπόθεση των υποβρυχίων όσο και στην επιβίωση του Σκαραμαγκά.

Η δημιουργία ενός ενιαίου κοινοπρακτικού σχήματος, με την απορρόφηση ουσιαστικά των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά από τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, προβάλλει ως πιθανή λύση μετά και τη χθεσινή συνάντηση του υπουργού Αμυνας κ. Ευ. Βενιζέλου με τον εκτελεστικό πρόεδρο της Τhyssen Group Μarine Systems Χανς Κριστόφ Ατσπόντιεν . Αν και τίποτε δεν μπορεί ακόμη να θεωρηθεί δεδομένο, εκτιμάται ότι με αυτή την επιλογή θα υπάρξει θετική κατάληξη τόσο στην υπόθεση των υποβρυχίων όσο και στην επιβίωση του Σκαραμαγκά.

Οι δύο άνδρες συζήτησαν όλο το φάσμα των ζητημάτων τα οποία έχουν προκύψει γύρω από τα προγράμματα ναυπήγησης και εκσυγχρονισμού υποβρυχίων στο Κίελο και στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, αλλά και το μέλλον της επιχείρησης. Μετά τη συνάντησή του με τον εκπρόσωπο της Τhyssen, ο κ. Βενιζέλος εξέδωσε δήλωση η οποία ανέφερε ότι «από τη συζήτηση διαφαίνεται η δυνατότητα να συγκροτηθεί ένα κοινά αποδεκτό σχήμα λύσης ως προς τα υποβρύχια. Το ζήτημα όμως αυτό συναρτάται και με το ευρύτερο ζήτημα του μέλλοντος των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά και όλου του ναυπηγικού κλάδου που χειρίζονται, κατά βάση,τα υπουργεία Οικονομικών και Οικονομίας».

Και πρόσθεσε: «Ως προς το ζήτημα αυτό, και στο πλαίσιο των προβλέψεων της σχετικής συμφωνίας ιδιωτικοποίησης με βάση την οποία ο έλεγχος των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά περιήλθε στην Τhysssen Group, αναμένεται το ταχύτερο δυνατόν η εξειδίκευση των προτάσεων της γερμανικής πλευράς. Σε κάθε περίπτωση, θεμελιώδης μέριμνα της κυβέρνησης είναι να προστατεύσει την ελληνική ναυπηγική υποδομή και τις θέσεις εργασίας σε όλον τον κλάδο».

Σύμφωνα με πληροφορίες, η κυβέρνηση επιδιώκει λύση από την οποία όλοι θα βγουν κερδισμένοι. Ο γερμανός εκπρόσωπος φέρεται να επανέλαβε χθες στον κ. Βενιζέλο ότι η απόφαση της Τhyssen να αποχωρήσει από τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά παραμένει αμετάκλητη. Η ελληνική πλευρά ζήτησε όμως εγγυήσεις για τη βιωσιμότητα του νέου αγοραστή, διότι διαφορετικά θα κινδυνεύσουν οι δουλειές των εργαζομένων. Η συγκεκριμένη πρόταση ενίσχυσε το αρνητικό κλίμα που έχει ήδη διαμορφωθεί εντός της κυβέρνησης για τις γερμανικές κινήσεις.

Ανακύπτουν λοιπόν δύο ζητήματα. Το πρώτο αφορά το σύνολο του ναυπηγικού κλάδου. Στους κόλπους της κυβέρνησης φαίνεται ότι έχει διαμορφωθεί η άποψη ότι η χώρα δεν αντέχει τρία ναυπηγεία (Σκαραμαγκά, Ελευσίνας και Νεωρίου). Στο πλαίσιο αυτό, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η πιθανότερη εξέλιξη είναι η εξαγορά των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά από τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, με συμβολικό τίμημα.

Στο πλαίσιο αυτό, ιδιαίτερα κρίσιμο είναι και το πρόγραμμα ναυπήγησης έξι φρεγατών αξίας περίπου 2,2 δισ. ευρώ (το οποίο ίσως φθάσει στα 3,5 δισ. ευρώ σε ορίζοντα 15 ετών), που μπορεί να προσφέρει συγκεκριμένο έργο στα ναυπηγεία. Η προηγούμενη κυβέρνηση είχε εκδηλώσει την προτίμησή της στην αγορά γαλλικών φρεγατών FRΕΜΜ και η τακτική που ακολουθούσαν οι Γερμανοί της Τhyssen είχε χαρακτηριστεί «εκβιασμός» προκειμένου να αποσπάσουν το επόμενο «φιλέτο» των εξοπλιστικών προγραμμάτων.

Α νακύπτει φυσικά στο σημείο αυτό το ερώτημα τι θα αποφασίσει η νέα κυβέρνηση για τις φρεγάτες στο νέο Ενιαίο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα Ανάπτυξης- Εκσυγχρονισμού (ΕΜΠΑΕ), τη στιγμή που πρόθεσή της είναι αυτό να αναθεωρηθεί και οι συμβάσεις να υπόκεινται στον έλεγχο της Βουλής. Ωστόσο η συγκεκριμένη συμφωνία για τις φρεγάτες δεν έχει ακόμη οριστικοποιηθεί. Είναι πάντως γνωστό ότι ο όμιλος Ταβουλάρη, που ελέγχει τα Ναυπηγεία Ελευσίνας και Νεωρίου, έχει ήδη συνάψει συμφωνία στρατηγικής συνεργασίας με τον γαλλικό όμιλο DCΝS που κατασκευάζει τις φρεγάτες FRΕΜΜ.

Το δεύτερο ζήτημα αφορά αποκλειστικά το πρόγραμμα των υποβρυχίων. Σε αυτό η κυβέρνηση κινείται στο πλαίσιο της φόρμουλας «3+2», δηλαδή της παραλαβής των τριών υποβρυχίων τύπου 214 (όχι όμως και του «Παπανικολής») που βρίσκονται σχεδόν κατά 90% έτοιμα στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και της αγοράς, αντί του εκσυγχρονισμού, άλλων δύο υποβρυχίων τύπου 209. Εκκρεμεί βέβαια στο σημείο αυτό το τι θα συμβεί με τα περίπου 500 εκατ. ευρώ που ζητούν οι Γερμανοί.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Πολιτική
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk