Ο νέος Πρόεδρος έχει δηλώσει αποφασισμένος να αλλάξει το τοπίο της πολυνομίας και της αδιαφάνειας στον τρόπο της νομοθέτησης

Νέο μοντέλο και στη Βουλή

Από το 2000 ως το 2004 η τότε κυβέρνηση του ΠαΣοΚ εισηγήθηκε στη Βουλή και ψηφίστηκαν 406 νόμοι, ενώ την περίοδο που ακολούθησε, η κυβέρνηση της ΝΔ εισηγήθηκε και ψηφίστηκαν 568 νόμοι. Μέσα σε εννέα χρόνια η Βουλή των Ελλήνων επεξεργάστηκε και ψήφισε σχεδόν 1.000 νόμους. Είναι ίσως το πλέον χαρακτηριστικό δείγμα γραφής του τρόπου με τον οποίο οι «300» νομοθετούν, με όρους ανορθολογικούς και μακριά από τους πολίτες, χωρίς καν να έχει προηγηθεί η απαραίτητη δημόσια διαβούλευση, αλλά και δίχως να γίνεται ο απαραίτητος διάλογος μεταξύ των κομμάτων.

Από το 2000 ως το 2004 η τότε κυβέρνηση του ΠαΣοΚ εισηγήθηκε στη Βουλή και ψηφίστηκαν 406 νόμοι, ενώ την περίοδο που ακολούθησε, η κυβέρνηση της ΝΔ εισηγήθηκε και ψηφίστηκαν 568 νόμοι. Μέσα σε εννέα χρόνια η Βουλή των Ελλήνων επεξεργάστηκε και ψήφισε σχεδόν 1.000 νόμους. Είναι ίσως το πλέον χαρακτηριστικό δείγμα γραφής του τρόπου με τον οποίο οι «300» νομοθετούν, με όρους ανορθολογικούς και μακριά από τους πολίτες, χωρίς καν να έχει προηγηθεί η απαραίτητη δημόσια διαβούλευση, αλλά και δίχως να γίνεται ο απαραίτητος διάλογος μεταξύ των κομμάτων. Αν προσθέσει κάποιος σε όλα αυτά την καθιερωμένη, ως τώρα τουλάχιστον, πρακτική των τροπολογιών της τελευταίας στιγμής- ρουσφετολογικών ως επί το πλείστον- τότε η εικόνα που εκπέμπει η Βουλή των Ελλήνων είναι σαφώς κατώτερη των περιστάσεων και των αναγκών των καιρών. Αναρίθμητες ώρες συνεδριάσεων εξανεμίζονται είτε σε επίπεδο Κοινοβουλευτικών Επιτροπών, στις οποίες γίνεται (με το αζημίωτο, καθώς κάθε βουλευτής λαμβάνει για κάθε συμμετοχή του σε αυτή 300 ευρώ) η επεξεργασία των εισηγούμενων από την κυβέρνηση νομοσχεδίων, είτε σε επίπεδο Ολομέλειας του Σώματος, στην οποία συζητούνται και ψηφίζονται τα εκάστοτε νομοθετήματα.

Το τοπίο της πολυνομίας και της αδιαφάνειας στον τρόπο νομοθέτησης έχει αγγίξει τα όριά του, καθιστώντας συχνά τη Βουλή «καθαρτήριο» των εκάστοτε κομματικών επιδιώξεων και απαξιώνοντας τον ρόλο του βουλευτή, ο οποίος έτσι κι αλλιώς είναι εμφανώς μειωμένης εμβέλειας έναντι των πολιτών, περιοριζόμενος κυρίως σε ρόλο διεκπεραιωτή ρουσφετιών της εκλογικής του πελατείας.

Η εκλογή του 59χρονου βουλευτή Καστοριάς κ. Φίλιππου Πετσάλνικου στο αξίωμα του Προέδρου της Βουλής και μάλιστα με ευρύτερη αποδοχή απ΄ ό,τι οι προκάτοχοί του, καθώς συγκέντρωσε πέραν της κοινοβουλευτικής δύναμης τού ΠαΣοΚ (160 βουλευτές) επιπλέον οκτώ ψήφους από άλλα κόμματα, συνδέθηκε εξ αρχής με την αλλαγή αυτού του τοπίου, πρόκληση από την οποία και θα κριθεί.

Με όρους η κατάθεση
Ο κ. Πετσάλνικος δηλώνει αποφασισμένος να αντιμετωπίσει το «τέρας» της πολυνομίας, η οποία σε συνδυασμό με τον ατελή και δυσνόητο χαρακτήρα πολλών νομοθετικών διατάξεων και κανονιστικών αποφάσεων και με την επιβίωση αναχρονιστικών διατάξεων, οι οποίες συγκρούονται με τη λογική ενός σύγχρονου κράτους δικαίου, έχουν οδηγήσει στην κακοδιοίκηση και στη διαφθορά σε επίπεδο κράτους. Η θέση του είναι ότι «τα σχέδια νόμου πρέπει να είναι προϊόντα μιας ορθολογικής και διαφανούς διαδικασίας, ανοιχτής σε κάθε κοινωνικό φορέα και πολίτη».

Ετσι, μέσα στις προθέσεις του είναι, πριν από την κατάθεση κάθε σχεδίου νόμου, να καθιερωθεί και να προηγείται ένα στάδιο δημόσιας διαβούλευσης, ενώ κάθε νομοσχέδιο να συνοδεύεται υποχρεωτικά και από μια «έκθεση ποιότητας».

Στα σχέδια του κ. Πετσάλνικου είναι να εισαγάγει και στην ελληνική Βουλή τον θεσμό της υποβολής των νομοσχεδίων σε δύο αναγνώσεις ενώπιον της αρμόδιας επιτροπής, που θα απέχουν μεταξύ τους μερικές εβδομάδες. Είναι ένας θεσμός που ισχύει σε άλλα κοινοβούλια, μεταξύ των οποίων και το ευρωπαϊκό, για τη βελτίωση των νομοθετημάτων.

Το ερώτημα το οποίο ανακύπτει είναι πώς θα κατορθώσει ο νέος Πρόεδρος να συνδυάσει την εξοικονόμηση χρόνου από τις πολύωρες συνεδριάσεις- τις περισσότερες φορές δίχως να παράγεται αποτέλεσμα- με την απαιτούμενη ευλυγισία και λειτουργικότητα της νομοθετικής διαδικασίας. «Αγκάθι» αποτελούν και οι πολλές- και πολύωρες- συνεδριάσεις της πληθώρας των Κοινοβουλευτικών Επιτροπών, φαινόμενο μάλλον μοναδικό.

Ελεγκτικός ρόλος
Επίσης, προωθείται ο ουσιαστικός έλεγχος της δημοσιονομικής διαχείρισης από τις αρμόδιες Κοινοβουλευτικές Επιτροπές, κατά τη φάση της κατάθεσης και συζήτησης επί του κρατικού προϋπολογισμού. Αναβάθμιση του ελεγκτικού ρόλου της Βουλής προβλέπεται και μέσω της υποχρεωτικής ενημέρωσής της από την κυβέρνηση για συμβάσεις μεγάλης σημασίας πριν από τη σύναψή τους «και όχι μόνο γι΄ αυτές που εισάγονται προς νομοθετική κύρωση», όπως επισημαίνεται.

Οσον αφορά τις εξοπλιστικές δαπάνες, ο κ. Πετσάλνικος τάσσεται υπέρ της άσκησης πολιτικής ελέγχου. Ετσι, τα εξοπλιστικά προγράμματα θα εισάγονται προς συζήτηση σε ειδική Κοινοβουλευτική Επιτροπή, η οποία πρόκειται να συγκροτηθεί ακριβώς γι΄ αυτό τον σκοπό, όπου θα γίνεται ενημέρωση για τη διαδικασία υλοποίησής τους.

Οσον αφορά την επιλογή της ηγεσίας της Δικαιοσύνης, όπως έχει εξαγγείλει και ο κ. Παπανδρέου, θα αναβαθμιστεί ο ρόλος της Βουλής, η οποία θα συμμετέχει στο στάδιο της επιλογής- στο μέτρο που το επιτρέπει το Σύνταγμα. Νουθεσίες προς υπουργούς
Στο πλαίσιο της «διασφάλισης των δικαιωμάτων της αντιπολίτευσης» , που διακήρυξε ο νέος Πρόεδρος της Βουλής, είναι η τήρηση του πνεύματος και της ουσίας του κοινοβουλευτικού ελέγχου τον οποίο ασκούν οι βουλευτές της προς την κυβέρνηση. Ο κ. Πετσάλνικος δεσμεύτηκε ότι θα σταματήσει το φαινόμενο που καθιερώθηκε επί ΝΔ να μην προσέρχονται οι καθ΄ ύλην αρμόδιοι υπουργοί στη Βουλή για να απαντήσουν στις ερωτήσεις που τους έχουν απευθύνει βουλευτές, αλλά να στέλνουν τους υφυπουργούς τους. Επίσης, απ΄ ό,τι φαίνεται δεν θα ξαναδούμε τις εικόνες με τους υπουργούςυφυπουργούς στα κυβερνητικά έδρανα και από πίσω τους να κάθονται κουστωδίες συνεργατών και συμβούλων.

Αλλαγές αναμένονται και στην περιβόητη Ωρα του Πρωθυπουργού. Ο κ. Πετσάλνικος είπε ότι θα αναμορφώσει τη διαδικασία ώστε να καταστεί πιο ζωντανή και ουσιαστική.

Στο Διαδίκτυο τα «πόθεν έσχες»
ΣΤΗΝ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ της αποκατάστασης «της τιμής και της υπόληψης» των πολιτικών ο κ. Πετσάλνικος προτίθεται να προχωρήσει και σε αναμόρφωση του εν πολλοίς απαξιωθέντος θεσμού του ελέγχου του «πόθεν έσχες» των βουλευτών. Μια διαδικασία η οποία όπως γίνεται, κατά κοινή ομολογία, δεν φτάνει εις βάθος και ως εκ τούτου δεν απεικονίζει τις πραγματικές διαστάσεις των οικονομικών των αντιπροσώπων του έθνους. Ο νέος Πρόεδρος έκανε λόγο για «πλήρη διαφάνεια» και «δυνατότητα ελέγχου των περιουσιακών στοιχείων όλων ημών, και όχι μόνο μέσω της βελτίωσης του ελέγχου, καθώς και της διασφάλισης της δυνατότητας των ελεγκτικών μηχανισμών, αλλά και του κάθε πολίτη, να έχουν ανά πάσα στιγμή πλήρη και ακριβή εικόνα των στοιχείων». Για αυτό τον λόγο οι δηλώσεις «πόθεν έσχες» των βουλευτών θα δημοσιοποιούνται μέσω Διαδικτύου.

Φρένο στις (ν)τροπολογίες
Ο ΝΕΟΣ Πρόεδρος δηλώνει αποφασισμένος να φρενάρει το καθεστώς των τροπολογιών της τελευταίας στιγμής με την επίκληση του κατεπείγοντος, μέσω των οποίων συχνά προωθείται σειρά διευθετήσεων και τακτοποιήσεων «ημετέρων». Αν και στο παρελθόν έγιναν προσπάθειες περιορισμού του φαινομένου, ουδόλως απέδωσαν. Τώρα φιλοδοξείται να αντιμετωπιστεί ριζικά το θέμα, ώστε οι υπουργοί να μην προχωρούν στην κατάθεση τροπολογιών ακόμη και σε άσχετα με το περιεχόμενό τους νομοσχέδια, των οποίων η επεξεργασία έχει προηγουμένως ολοκληρωθεί στις αρμόδιες Κοινοβουλευτικές Επιτροπές και έχουν εισαχθεί προς ψήφιση στην Ολομέλεια.

Για το συγκεκριμένο θέμα μάλιστα ο πρωθυπουργός κ. Γ. Παπανδρέου δήλωσε στην πρώτη συνεδρίαση της ΚΟ του ΠαΣοΚ ότι θα προβλεφθεί σχετική αλλαγή του Κανονισμού της Βουλής, διευκρινίζοντας ότι όποιο θέμα χρήζει νομοθετικής ρύθμισης θα εισάγεται ως αυτοτελές νομοσχέδιο («ακόμη κι αν αφορά μόνο ένα άρθρο») και όχι ως τροπολογία.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Κοινωνία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk